۲۱ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۳
کد خبر: ۲۳۵۳۷۲
آیت‌الله مهدوی:

اسلام دین عزلت و رهبانیت نیست/ انقطاع از دنیا انسان را به اهل بیت متصل می کند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت اصفهان سه شرط دین برای استفاده از دنیا را بهره‌مندی از حلال دنیا، کفاف و قناعت و دوری از اسراف و تبذیر برشمرد و گفت: باید بارمان را سبک بکنیم تا سبک‌بال شویم و خوب پرواز کنیم، این دستور دین است.
آيت الله سيد ابوالحسن مهدوي، عضو مجلس خبرگان رهبري

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت‌الله سیدابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اصفهان، پنج‌شنبه شب در مجلس عزاداری امام حسین(ع) که در مسجد شهدا برگزار می‌شود، به موضوع انقطاع از دنیا پرداخت و گفت: دلیل سنگینی روح انسان آن است که انسان به جای حیات آخرت دنیا را پسندیده است، پسندیدن انسان را دل بند به دنیا می‌کند و برای انسان سنگینی روحی به ارمغان می‌آورد، نباید به زندگی دنیا راضی شد،‌ زیرا حیات دنیا متاع دارد اما در برابر آخرت بسیار کم است.

 

وی با اشاره به آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَا لَکُمْ إِذَا قِیلَ لَکُمُ انفِرُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ أَرَضِیتُم بِالْحَیَاةِ الدُّنْیَا مِنَ الْآخِرَةِ فَمَا مَتَاعُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا فِی الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِیلٌ» افزود: خداوند می‌فرماید که چرا شما در هنگام فرمان جهاد از نظر روحی سنگین می‌شوید و به زمین چسبیده‌اید،‌ آیا به زندگانی دنیا راضی شدید؟

 

آیت‌الله مهدوی گفت: همه‌اش نباید به جسم پرداخت، بلکه باید برای روح خود نیز غذای مناسب تهیه کنیم، گاه دیده می‌شود که مجالس و مهمانی‌هایی گرفته می‌شود اما در آن مجالس تنها به جنبه حیوانیت انسان پرداخته می‌شود و از روح وی غفلت می‌شود.

 

وی با بیان توصیه‌هایی درباره اصلاح مجالس شادی، عقد و عروسی،  افزود: تابلوها و احادیثی از اهل‌بیت(ع) درباره ازدواج و سنت پیامبر(ص) نوشته شود یا در کنار شیرینی و میوه‌ای که به مهمانان داده می‌شود، آن حدیث گذاشته شود تا مجالس عقد و عروسی با ذکر خداوند و با ذکر اهل‌بیت(ع) همراه باشد.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری سه شرط دین برای استفاده از دنیا را بهره‌مندی از حلال دنیا، کفاف و قناعت و دوری از اسراف و تبذیر برشمرد و اظهار کرد: باید بارمان را سبک بکنیم تا سبک‌بال شویم و خوب پرواز کنیم، این دستور دین است.

 

وی گفت: هدف از اعتکاف انقطاع از خداوند است، یعنی انسان حداقل سه روز جسمش را در مسجد حبس کند تا دلش از دنیا کنده شود و این مطلب در جوانانی که در اعتکاف حضور می‌یابند دیده می‌شود، جوانی که سه روز پرواز کرده است، پس از اعتکاف حاضر نیست از مسجد خارج شود.

 

آیت‌الله مهدوی ابراز کرد: به ما نگفته‌اند که دنیا نداشته باش، نداشتن دنیا عزلت و رهبانیت است، به ما دستور داده‌اند که «لا رهبانیة فی الاسلام»،‌ برخی می‌گویند من در جامعه زندگی می‌کنم و به چشمه‌ای یا جایی پناه می‌برم و در آن جا به عبادت خدا مشغول می‌شوم که این مطلب صحیح نیست.

 

وی با بیان این‌که در اسلام انقطاع وجود دارد اما عزلت و رهبانیت نیست، خاطرنشان کرد: دین اسلام انقطاع روحی را می‌خواهد نه انقطاع جسمی،‌ باید دعا کنیم که فرزندان و نسل‌های آینده‌مان به مکتب اهل‌بیت(ع) متصل شوند تا به این انقطاع دست یابند.

 

امام جمعه موقت اصفهان اظهار کرد: ما نباید به فرزند خود دل ببندیم، بله اگر فرزند ما از متقین بود او نیز دل بند ما هست، دل‌بند ما خدای متعال، اهل‌بیت(ع) و اولیا به دل ما بسته هستند و خدا و کسانی که خدایی هستند در دل ما راه می‌یابند.

 

وی گفت: انسان یک دل بیشتر ندارد و باید توجه کند که تمایلش به کدام سمت بیشتر می‌شود، آیا به سمت لذت‌های معنوی می‌رود یا به سمت لذت‌های مادی می‌رود،‌ انسان باید از دل خود مراقبت کند تا از دنیا دل کنده شود./914/پ202/ب6

ارسال نظرات