۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۳
کد خبر: ۲۳۶۵۲۷
آیت الله علم الهدی:

وحدت حوزه و دانشگاه با خروج آموزش عالی از جریان سکولار حاصل می شود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد مقدس گفت: هدف از وحدت حوزه و دانشگاه این است که آموزش عالی کشور از یک جریان سکولاری خارج شود و این امر به ویژه باید در علوم انسانی رعایت شود؛ چرا که علوم انسانی برای اداره این جامعه دینی است.
آيت الله علم الهدي آيت الله علم الهدي

آیت الله سید احمد علم الهدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد با تاکید بر اهمیت فوق العاده وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: آن چیزی که امام(ره) تحت عنوان وحدت حوزه و دانشگاه مطرح فرمودند ناظر بر یک جریان تاریخی تعلیم و تربیت و آموزش در کشور است؛ چرا که جریان های استکباری از اواخر دوران ناصرالدین شاه به بعد سعی داشتند تا آموزش و پرورش را سکولار کنند.

 

امام جمعه مشهد افزود: تمام رشته های تحصیلی ابتدائاً در حوزه های علمیه بود؛ به عنوان مثال ابوعلی سینا افزون بر این که یک پزشک بود، یک فقیه هم بود و غیر از این که یک فیلسوف بود، یک کلامی که عقاید دینی بلد باشد هم بود؛ این علوم همراه با آموزش دین از درون حوزه های علمیه بیرون می آمد و این کار را ما در دانشگاه امام صادق(ع) انجام دادیم.

 

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: هدف از وحدت حوزه و دانشگاه این است که آموزش عالی کشور از یک جریان سکولاری خارج شود و این امر به ویژه باید در علوم انسانی رعایت شود؛ چرا که علوم انسانی برای اداره این جامعه دینی است، به همین دلیل کسانی که در این رشته ها وارد می شوند باید به اندازه لازم شناخت دینی هم داشته باشند.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: این که من آخوند به دانشگاه بروم یا دانشجو بیاید به حوزه، وحدت حوزه و دانشگاه اتفاق نمی افتد بلکه هر روزی که ما آموزش عالی کشور را از جریان سکولار خارج کنیم، آن روز وحدت حوزه و دانشگاه محقق می شود.


امام جمعه مشهد تأکید کرد: وحدت سیاسی حوزه و دانشگاه در همان ابتدای انقلاب به وجود آمد تا انقلاب پیروز شد و مرحوم آیت الله مهدوی کنی می گفتند ما به همراه شهید مطهری به دانشگاه تهران رفتیم و در کنار دانشجویان ایستادیم و شعار «روحانی، دانشجو پیوندتان مبارک» سردادند؛ اما این پیوند بود، وحدت نبود چرا که وحدت حوزه و دانشگاه به معنای درهم آمیختگی رشته های آموزش عالی با مبانی دینی که امام راحل آن را در قالب یک ایده ارائه فرمودند./820/ت302/ج

ارسال نظرات