۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۲۳۶۶۶۸
حجت الاسلام رفیعی:

جوانان از فرصت جوانی برای تعمیق اعتقادات بهره ببرند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام رفیعی، گفت: جوانی دوران ویژه ای است و خداوند جوان عابد را بسیار دوست دارد از این رو جوان ها از این فرصت ویژه در جهت تعمیق عقایدشان بهره بگیرند.
حجت الاسلام ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام ناصر رفیعی شامگاه جمعه در هفتمین شب از مراسم عزاداری دهه آخر صفر که در محل حسینیه آیت‌الله هاشمی شاهرودی برگزار شد، گفت: پذیرش عمل صالح از جانب پروردگار بحث مهمی است که باید برای شخص انجام دهنده عمل نیک مورد توجه قرار گیرد و همانطور که در جلسه گذشته بیان شد، آیات و روایات متعددی در خصوص تبیین شرایط پذیرش اعمال وجود دارد که آیات شریفه «15 سوره احقاف» و «54 سوره توبه» از جمله آن است.


این کارشناس مذهبی با اشاره به آیه 54 سوره مبارکه توبه خاطرنشان کرد: کسانی هستند که نماز هم می خوانند و انفاق هم می کنند اما به خاطر سه عیب کفر و یا کسالت و یا کراهت اعمال شان قبول نمی شود.

 

وی در تبیین سخن خود گفت: نمونه آن که در خود قرآن مثال زده شده، منافقان هستند که می گویند خدا و پیامبر را قبول داریم اما دروغ می گویند و ممکن است این افراد خدمتی هم بکنند اما این خدمت آن ها برای آخرت شان فایده ای نخواهد داشت.

 


خدمات غیر مسلمانان به بشریت تنها در همین دنیا پاسخ داده می شود


حجت الاسلام رفیعی در پاسخ به این سوال که تکلیف اجر و پاداش خدماتی که غیر معتقدان به بشریت می کنند چه می شود، اظهار کرد: فردی به نام «صعصعه بن ناجیه» که جد شاعر معروف عرب، «فرزدق» بود، خدمت پیامبر(ص) رسید تا مسلمان شود؛ پس از اسلام آوردن از پیامبر(ص) درباره پاداش اعمال نیکی که قبل از مسلمانی اش انجام داده بود که از جمله آن خریدن 360 دختربچه برای رهانیدن آنان از زنده به گور شدن  بود، پرسید و پیامبر این گونه پاسخ دادند که خداوند اعمال نیک این انسان ها را در زمان حیات شان در دنیا جبران می کند و پاداش شان را در همین دنیا به ایشان می دهد که یک نمونه آن توفیق مسلمان شدن است، اما خدمت آنان در قیامت نمره ای نخواهد داشت.


استاد حوزه و دانشگاه افزود: با توجه به آیه 54 سوره مبارکه توبه، نماز خواندن با کسالت و انفاق کردن با کراهت و با نیتی به غیر از رضای خدا از دیگر نشانه های عدم پذیرش اعمال نیک است که در کافران دیده می شود.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین شرایط قبولی اعمال با توجه به احادیث و روایات پرداخت و خاطرنشان کرد: در روایات بررسی قبولی اعمال در شش دسته بیان شده است که عبارتند از شرایط اعتقادی، عبادی، اخلاقی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی.


حجت الاسلام رفیعی در تشریح شرایط اعتقادی، عبادی و اخلاقی اعمال پذیرفته شده گفت: خداوند در آیه 115 سوره مبارکه نساء به این موضوع اشاره می فرماید که انگیزه در عمل صالح باید الهی باشد و نه برای خواست دیگران یا راه افتادن کارها و...که اگر این چنین شود عبادات ما و در صدر آن نماز ما دلنشین تر می شود.


 

اعتقادات مومن باید یک بسته کامل باشد


این کارشناس مذهبی تأکید کرد: عملی که شرط اعتقادی نداشته باشد اثر لازم را هم ندارد و این که ما فقط خدا و پیامبر و قیامت را قبول داشته باشیم کافی نیست؛ شیطان همه چیز را قبول داشت فقط به آدم سجده نکرد از این رو اعتقاد انسان باید یک بسته کامل باشد.


وی با اشاره به این که پیامبر(ص) و ائمه(ع) علم غیب داشتند اما در قضاوت و برخورد با مردم بر اساس آن عمل نمی کردند، افزود: روزی دو فرد برای قضاوت در اختلاف شان برای آبیاری زمین شان به نزد پیامبر(ص) آمدند که یکی از آن دو پسرعمه پیامبر(ص)، زبیر بود، پس از قضاوت، پیامبر(ص) فرمودند ابتدا زبیر به زمینش آب دهد؛ شخص دوم پس از خروج از نزد پیامبر(ص)، به زبیر گفت من این قضاوت پیامبر(ص) را قبول ندارم؛ همان جا آیه «فلا و ربّک لا یومنون» بر پیامبر نازل شد که خدا به پیامبر گفت این افراد ایمان نیاورده اند.


حجت الاسلام رفیعی با تأکید مجدد بر لزوم تقویت مسائل اعتقادی خاطرنشان کرد: اگر عقیده محکم باشد دشمن نمی تواند با انتشار دو کتاب در باورهای ما سستی ایجاد کند؛ اصول دین تقلیدی نیست، تحقیقی است و عباراتی در قرآن که یکی از مراجع تحقیق است برای دین اسلام آمده من جمله آیات «لا اکراه فی الدین» و «ذلک دین القیّم» و...


 

جوان ها از فرصت جوانی برای تعمیق اعتقادات بهره ببرند


استاد حوزه و دانشگاه با توصیه جوانان به مطالعه کتاب های علمایی همچون شهید مطهری و آیت الله سبحانی برای تقویت اعتقادات، افزود: با وجود این که جوانی دوره ای از عمر محسوب می شود اما در روز قیامت افزون بر عمر از جوانی هم سوال می شود چرا که دوران ویژه ای است و خداوند جوان عابد را بسیار دوست دارد از این رو جوان ها از این فرصت ویژه در جهت تعمیق عقایدشان بهره بگیرند.


وی شرط دیگر پذیرش اعمال با توجه به روایات را شرط عبادی دانست و گفت: در روایات داریم که اگر نماز انسان قبول شود سایر اعمال هم قبول می شود و اگر نماز قبول نشود دیگر اعمال نیک هم قبول نخواهد شد و گاهی در بعضی روایات داریم که نمازی که از سوی صاحبش ضایع شده باشد صاحب خود را نفرین می کند.


حجت الاسلام رفیعی ضمن اشاره به سخنان سال گذشته خود در حسینیه آیت الله هاشمی شاهرودی، اظهار کرد: این صحبت ها که پیرامون نماز مطرح شده بود به همت یکی از علاقه مندان به مباحث مذهبی در قالب کتابی با عنوان "چگونه فرزندان مان را به نماز جذب کنیم" منتشر شده است که بحث های کامل تری در این حوزه را شامل می شود.


این کارشناس مذهبی سایر اعمال عبادی مانند زکات را نیز از جمله عوامل پذیرش نماز بیان کرد و افزود: پذیرش نمازی که این قدر مهم است که باعث قبولی یا در سایر اعمال می شود، طبق حدیث منقول از امام رضا(ع) به پرداخت زکات بستگی دارد.


وی شرط اخلاقی را سومین شرط پذیرش اعمال صالح با توجه به روایات عنوان و تصریح کرد: ده ها روایت داریم که در آن به رعایت اخلاث اسلامی برای پذیرش اعمال تأکید شده است؛ من جمله حدیثی از امام صادق(ع) که قبولی نماز را معطوف به رفتار شایسته با والدین می دانند یا روایاتی که در آن تصریح شده است اگر به مردم سوء ظن داشته باشیم اعمال قبول نمی شود.


وی در پایان، با جمع بندی مباحث مطرح شده، اعتقاد محکم همراه با صحت در عبادت و رعایت شرایط اخلاقی را عامل پذیرش اعمال دانست و تبیین سایر شرایط پذیرش عمل با توجه به روایات را به جلسلات آتی موکول کرد./820/پ202/ب4

ارسال نظرات