۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۲۳۸۳۳۶
آیت الله خاتمی در جمع طلاب مشهد:

همراهی با ولایت راه عبور از فتنه ها است

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله خاتمی، یکی از عناصر مؤثر در فتنه را سوءاستفاده از مقدسات عنوان کرد و اظهار داشت: تاریخ ثابت کرده در این فتنه‌ها کسانی نجات پیداکرده‌اند که از ولایت جدا نشده‌اند؛ راه سلامت و سعادت، حرکت با ولایت است.
آيت الله خاتمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سید احمد خاتمی پیش از ظهر امروز در ویژه‌برنامه حماسه 9 دی در جمع طلاب حوزه علمیه در سالن اجتماعات دانشگاه علوم اسلامی رضوی بابیان این‌که نقش این حضور و شعارهای انقلابی مردم، نشان داد که حوزه‌های علمیه زنده‌اند و با نشاط در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی حضور دارند، گفت: حماسه 9 دی از حماسه‌های ویژه نظام جمهوری اسلامی ایران است که در آن دلداده‌های ولایت حضور پیدا کردند.

 

وی، حماسه 9 دی را یک حماسه خاص در تاریخ انقلاب اسلامی دانست و ادامه داد: فتنه به معنای جریان‌هایی است که باطل در آن لباس حق می‌پوشد، فضا را غبارآلود کرده و کار را برای آنان که می‌خواهند حق را بیابند، دشوار می‌کند.؛ در طول تاریخ اسلام فتنه‌های زیادی به وجود آمد که اولین آن در زمان پیامبر شکل گرفت؛ زمانی که برخی اطرافیان پیامبر دیدند که از هرچند حدیث ایشان، یک حدیث در رسای امیرمؤمنان (ع) است و با تدبیری، با توجیه حفظ شأن قرآن، تا صدسال کتابت و نقل احادیث ممنوع شد.

 

حضور فتنه از صدر اسلام

 

امام‌جمعه موقت تهران به فتنه‌های صورت گرفته در تاریخ اسلام اشاره و اظهار کرد: جریان ناکثین، قاسطین، مارقین و قاعدین، فتنه‌هایی بودند که امام علی(ع) با آن مواجه بودند، قاعدین گروهی بودند که در ظاهر اعلام بی‌طرفی کردند اما در عمل علیه ایشان حرکت می‌کردند.

 

وی، خطرناک‌ترین فتنه شیعی را واقفیه خواند و بیان کرد: واقفیه افرادی بودند که روزی خود را فدایی یک امام می‌دانند و روز دیگر در برابر امام دیگر می‌ایستادند؛ کسانی که بعد از رحلت امام از ولایت مقام معظم رهبری تمکین نکردند، واقفی گران مدرن هستند.

 

امام راحل برای حمایت از ولایت‌فقیه تلاش کرد نه ولایت خود

 

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: امام از ولایت‌فقیه دم می‌زدند نه از ولایت خود، ایشان نمی‌گفتند مردم مطیع روح‌الله باشید بلکه می‌گفت مطیع ولایت‌فقیه باشید تا کشور شما آسیب نبیند.

 

وی به بیان عناصر فتنه در طول تاریخ اسلام پرداخت و گفت: خواص دنیاپرست، اولین عنصر فتنه است که حق و حقیقت را می‌شناسد؛ وجود پول‌های بیت‌المال در اختیار این خواص همواره باعث بروز فتنه بود همان‌طور که طلحه و زبیر نیز مقام والای امام علی (ع) را می‌شناختند و از ایشان طلب پست کردند، چنین تصویری به‌وضوح در فتنه سال 78 و 88 نیز به چشم می‌خورد.

 

عضو خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که درحرکت فتنه گران خدا جایی نداشت،تصریح کرد: چه طور می‌توان برای خدا، نظامی اسلامی را تا لب پرتگاه برد و مایه خوشحالی بیگانگان شد؟ چطور برای خدا می‌توان هم‌دست آمریکا، صهیونیست، منافقان و کسانی شد که ضد خدا هستند؟

 

برخی از ابتدا به دنبال خروج حکومت از دست روحانیت بودند

 

وی به پیشینه بروز فتنه در بدنه برخی جریان‌ها اشاره کرد و بیان داشت: در 12 بهمن سال 57 یکی از کسانی که وزیر این نظام بوده و پدر فتنه 78 و 88 شناخته می‌شود به یکی از علما گفت: «شما آخوندها توانستید طاغوت را بیرون کنید اما حکومت‌داری بلد نیستید، ما حکومت را از شما می‌گیریم»؛ همین‌طور کسی که می‌گفت از امام حکم دارد نیز گفت ما ولایت‌فقیه را قبول نداریم، زمان امام هم قبول نداشتیم اما چون از ایشان می‌ترسیدیم چیزی نمی‌گفتیم.

 

امام‌جمعه موقت تهران با بیان این‌که فتنه ریشه در خارج از کشور دارد، اظهار داشت: در خاطرات کلینتون، رییس جمهوری اسبق آمریکا آمده که «من پشیمانم که چرا حمایت‌های لازم را از مخالفان نظام ایران انجام نداده‌ام».

 

وی افزود:سران داخلی به دنبال براندازی نظام و شخص مقام معظم رهبری بودند؛ من به‌صراحت می‌گویم کسانی دستگیر نشدند نیز در پی براندازی ولایت هستند که نخواهند توانست زیرا مردم این موضوع را به‌خوبی فهمیده‌اند.

 

تقلب، کلید واژه اغتشاشات

 

آیت‌الله خاتمی، دومین عنصر فتنه را شبهه افکنی دانست و گفت: در زمان امام علی (ع) خوارج و ناکسین شبهه آفرینی کردند و قتل عثمان را به ایشان نسبت دادند و فتنه 88 را نیز با شبهه تقلب رقم زدند؛  کسانی که این شبهه را وارد کردند، در مصاحبه‌های خود گفتند واژه تقلب، رمز اغتشاشات بود، در تمام انقلاب‌های مخملی نیز واژه تقلب کلیدواژه بود.

 

وی، سومین عنصر فتنه را سوءاستفاده از مقدسات عنوان کرد و اظهار داشت: تاریخ ثابت کرده در این فتنه‌ها کسانی نجات پیداکرده‌اند که از ولایت جدا نشده‌اند؛ راه سلامت و سعادت، حرکت با ولایت است./9315/پ202

ارسال نظرات