۰۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۳
کد خبر: ۲۴۲۴۸۳
استاد اخلاق حوزه علمیه قزوین:

هدف رسانه‌ها اطلاع رسانی صحیح و تعهد به اخلاق باشد

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قزوین با بیان این‌که نباید خرافات و تخیلات خود را در قالب رسانه به یقین تبدیل کنیم و به مخاطبان تحویل دهیم، گفت: هدف رسانه باید اطلاع رسانی همراه با تعهد به اخلاق و انسانیت باشد.
حجت الاسلام غلام‌رضا شرافتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا شرافتی، استاد اخلاق حوزه علمیه قزوین در دیدار مدیر عامل و اعضای خبرگزاری رسا با بیان این‌که فعالیت در حوزه رسانه باید با ملاک‌های اخلاقی همراه باشد، گفت: اگر به کار در خبرگزاری و کار رسانه ای فقط به عنوان یک شغل نگاه شود نمی‌تواند برای ما توفیق کاملی داشته باشد.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قزوین در ادامه افزود: اگر به عنوان یک عشق و علاقه به کار خبری نگاه داشته باشیم بسیاری از حرکت‌ها برای پیشرفت در این زمینه صورت می‌گیرد، اخلاص عشق می‌آورد اما عشق حاصل آفرینش اخلاص نمی‌شود.

 

وی با اشاره به داشتن صداقت در کار اطلاع رسانی در حوزه رسانه ابراز داشت: گاهی حرفی را صحیح نقل می‌کنید اما تحریف شده است؛ یعنی از جهت محتوایی کذب و دورغ است و این شکل خبر زدن حرام و گناه کبیره است.

 

استاد حوزه علمیه قزوین بیان داشت: به طور نمونه جابجایی در مطالب گوینده خبر می‌تواند محتوای کلام وی را تغییر دهد که باید در نقل مطالب اخباری دقت شود تا با این کار به شخصیت گوینده و جایگاه وی توهینی نشود.

 

وی ابراز کرد: بارها در مباحث اخلاقی تاکید کرده ام که اگر بناست گناه کنیم، گناه فردی داشته باشیم تا گناه اجتماعی؛ وقتی مطلبی را از زبان یک نفر برخلاف آنچه گفته شده در جامعه و در تیراژ یک میلیون یا بیشتر منتشر می‌کینم به اندازه یک میلیون نفر گناه کرده ایم.

 

حجت الاسلام والمسلمین شرافتی با بیان این‌که گاهی انسان با یک جمله ناصواب یک گناه گسترده می‌کند تصریح کرد: نکته دیگر در تهیه اخبار این است که در مسایل خبری به کم و زیاد توجه نکنیم و کیفیت خبری را مورد نظر قرار داده و اینکه به چه مقدار می توان انسان تربیت کرد.

 

وی اظهار داشت: باید آنچه در دیدگاه الهی بزرگ است را در مطالب مان بزرگ جلوه دهیم نه این‌که مسایل کوچک را بزرگ نشان دهیم؛ گاهی ما در رسانه مباحثی را که از اساس غلط است را رواج دهیم و با فکر مخاطب بازی کنیم.

 

این کارشناس دینی در پایان گفت: نباید خرافات و تخیلات خود را در قالب رسانه به یقین تبدیل کنیم و به مخاطبان خود تحویل دهیم، هدف ما اطلاع رسانی همراه با تعهد به اخلاق و انسانیت است که رعایت این مسائل باید به طور ویژه رعایت شود./955/پ202/ب4

ارسال نظرات