۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۲۴۶۹۶۹
حجت‌الاسلام‌ رنجبر:

برخی به جای خداوند به پول، قدرت، شهرت و علم خود تکیه می‌کنند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس رسانه ملی بابیان این‌که آنچه موجب برتری پیامبر (ص) و اهل‌بیت (ع) بر سایر مخلوقات شده است تسلیم محض بودن در برابر ذات پروردگار است، گفت: بر خلاف انبیا و ائمه(ع) ما در این دنیا هرکدام به پول، قدرت و شهرت و یا علم تکیه داشته و از تکیه به خداوند متعال غافل هستیم.
حجت الاسلام رنجبر - سمت خدا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ رنجبر، استاد حوزه علیه قم، بعدازظهر امروز در برنامه سمت خدا که از شبکه سه سیما پخش شد با بیان این‌که نگاه قرآن به جهان هستی نگاهی افقی است، گفت: یعنی در این دستگاه هرکه هر چه را انجام داد به خودش برمی‌گردد؛ متأسفانه نگاه ما به دنیا به این شکل نیست و ما به امور نگاه عمودی داریم و فکر می‌کنیم اعمال ما به ‌سوی ما بازگشتی ندارند بنابراین هر ظلم و ستمی را مرتکب می‌شویم.

 

وی با اشاره به این‌که تنها تکیه‌گاه مطلق در عالم هستی خداوند است و تمامی پیامبران از رسول خاتم (ص) تا ائمه اطهار(ع) به خداوند تکیه داشته و خود را در نظام عالم تسلیم محض می‌دیدند، افزود: بر خلاف انبیا و ائمه(ع) ما در این دنیا هرکدام به پول، قدرت و شهرت و یا علم تکیه داشته و از تکیه به خداوند متعال غافل هستیم.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که تکیه‌بر خداوند و تسلیم بودن محض به درگاه الهی از ویژگی‌های ابرار است، گفت: این موضوع را در شعر حافظ به ‌وضوح می‌توان یافت؛ حافظ می‌گوید ما در این دنیا تسلیم محض در برابر خداوند بوده و این رسم سلوک است.

 

حجت‌الاسلام‌ رنجبر با اشاره به این‌که عده‌ای به خاطر همین تسلیم بودن و گرایش به انفعال در برابر ذات اقدس الهی حافظ را متهم به جبرگرایی کرد و او را سنی مذهب قلمداد می‌کنند، ادامه داد: در مکتب الهی و در مسیر سیر الی الله من و ما بی‌معنا است وکسی شکوه عظمت الهی را درک کرده و به عشق حقیقی نائل شود که تنها بر خدا تکیه کرده و تسلیم محض باشد.

 

کارشناس رسانه ملی با اشاره به این‌که تا ما منیت خود را کنار نگذاریم نخواهیم توانست به سیر الی الله نائل شویم، اظهار کرد: انسان در این دنیا باید از تمامی تعلقات خود بگذرد تا بتواند شیرینی محبت به حضرت دوست را درک کند.

 

وی بابیان این‌که تسلیم بودن در برابر حضرت حق به معنای جبرگرایی نیست، گفت: تسلیم بودن یعنی این‌که ما اراده خود را در طول ارده الهی قرار داده و همان‌ گونه باشیم که خدا می‌خواهد و خواسته و منیت های خود را به خاطر خداوند کنار بگذاریم.

 

کارشناس رسانه ملی با اشاره به این انسان اگر به جهان نگاه افقی داشته باشد دست از عیب‌جویی و ظلم به دیگران برمی‌دارد، یادآور شد: کسی که چنین نگاهی به عالم دارد عیب‌جویی از دیگران را عیب‌جویی از خود دانسته و ظلم به دیگران را ظلم در حق خود می‌داند و از آنجایی ‌که کسی به خود ظلم نکرده و از خود عیب‌جویی نمی‌کند فرد خداجو هم هیچ‌ یک از این کارها را انجام نمی‌دهد./837/پ202/ف

ارسال نظرات