۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۲۴۹۵۷۵
رییس قوه قضاییه مطرح کرد؛

ضرورت توجه به مباحث فرهنگی با محوریت قرآن برای دستیابی به جامعه ای سالم

خبرگزاری رسا ـ رییس قوه قضاییه گفت: به حقیقت قرآن دست نخواهند یافت مگر کسانی که مطهر باشند، شخص به هر میزان که طهارت پیدا کند به همان میزان به فهم معانی و مفاهیم عمیق قرآن دست پیدا می‌کند.
آيت الله آملي لاريجاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه، پیش از ظهر امروز در مراسم اختتامیه دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که در مجموعه فرهنگی شهید بهشتی برگزار شد، گفت: فرهنگ انسان‌ساز بوده در طول زمان به دست ‌آمده و در همه جوامع بحث مهمی است.

وی با اشاره به این‌که در جامعه ما فرهنگ دینی و قرآنی اصل است، افزود: ما برای داشتن خانواده و جامعه سالم نیازمند جدی گرفتن بحث های فرهنگی حول محور قرآن هستیم.

رییس قوه قضاییه عنوان کرد: ما باید توجه کنیم آنچه از مسائل فرهنگی به روح ما القاء می‌شود از چه منبعی ارتزاق می‌کند، گاهی ما به غذای جسم خود خوب توجه کرده اما از غذا روح غافل شده و اجازه می‌دهیم هر چیزی به ذهن ما وارد شود در این صورت وضعیت روحی ما متعالی و نورانی نخواهد شد.

انقلاب فرهنگی در کشور ما امری جدی است

آیت‌الله لاریجانی در ادامه گفت: امروز در کشور ما مساله ارزش‌ها و انقلاب فرهنگی با توجه به اقدامات دشمن مساله بسیار مهمی است که باید در زمینه آن به صورت جدی کار شود، اگر مقام معظم رهبری مساله فرهنگ را به همه گوشزد می‌کنند به این دلیل است که اهمیت تغذیه روح انسان از فرهنگ مساله‌ای روشن است.

وی اظهار داشت: در قوه قضاییه نیاز توجه به ارزش‌های فرهنگی بیشتر احساس می‌شود زیرا شخصی که در مسند قضاوت قرار دارد به لحاظ قانونی و شرعی قدرت در اختیار او قرار داده می‌شود که با وجود این قدرت امکان خطراتی وجود دارد.

رییس قوه قضاییه افزود: معاونت فرهنگی قوه قضاییه باید بحث‌های اخلاقی که از رشحه‌های فرهنگی و با زندگی ما اجین است را پی‌گیر باشد تاسیس این معاونت شاید نتیجه کامل را به دنبال نداشته باشد اما قدمی به سوی این مساله است.

تذکر امور اخلاقی سبب بیداری قلب‌ها می‌شود

وی اظهار داشت: تذکر در امور اخلاقی اصل است هر چه در این زمینه تذکر داده شود سبب بیدار باش قلب‌ها می‌شود تا به معانی حقیقی و حیات واقعی توجه دست یابند هیچ کس بی‌نیاز از تذکر نیست بالاترین انسان‌ها هم د معرض خطر لغزش هستند به همین دلیل همشه باید کسانی باشند که تذکر دهند.

آیت‌الله لاریجانی بیان داشت: از مهمترین بحث‌های فرهنگی اخلاق اجتماعی، حرفه‌ای و خانوادگی است که باید در همه اینها اخلاق قرآنی نفوذ داشته باشد، ما باید اذعان کنیم که سبک زندگی ما قرآنی نیست در حالی‌که حضور در محضر قرآن و عمل به آن از واجبات است.

حقیقت قرآن را پاکان درک خواهند کرد

وی با اشاره به حقییقت قرآن عنوان کرد: بر اساس آنچه خداوند فرمودند حقیقت قرآن در لوح محفوظ و کتاب مکنون است و آن را جز کسانی که مطهر باشند مسح نخواهند کرد یعنی در واقع به حقیقت قرآن دست نخواهند یافت مگر کسانی که مطهر باشند، شخص به هر میزان که طهارت پیدا کند به همان میزان به فهم معانی و مفاهیم عمیق قرآن دست پیدا می‌کند.

رییس قوه قضاییه با اشاره به اهمیت گوینده قرآن اظهار داشت: با توجه به این‌که گوینده قرآن خداوند متعال است شناخت قائل قرآن نیز امری بسیار مهم است.

آیت‌الله لاریجانی افزود: قرآن کلامی است که اگر کوه‌ها یا زمین به آن حرکت یا مرده‌ها به آن زنده شود نباید تعجب کرد زیرا گوینده این حقیقت خدای متعال است اگر ایمان داشته باشیم که حقیقت همه عالم به خداوند استوار است در آن صورت شاید احساس کنیم که در محضر چه کلام بزرگی ایستادیم.

وی با اشاره به حدیثی از امیرمومنان(ع) گفت: قرآن اقیانوسی است که قعر آن را نمی‌شود درک کرد اولیا الهی با اتکا به حق بر علم قرآن محیط شده و از حقایق باطنی ان خبر می‌دهند.

قرآن به همه انسان‌ها نفع یکسان نمی‌رساند

رییس قوه قضاییه افزود: قرآن به همه انسان‌ها نفع یکسان نمی‌رساند حرکت ظالمان به سمت قرآن سبب افزایش ظلم و ظلالت آنها خواهد شد هر کس به میزان ظلمی که دارد از قرآن بی‌بهره خواهد بود.

آیت‌الله لاریجانی با اشاره به شفا و رحمت بودن قرآن عنوان کرد: انسان‌ها به میزان نگاه توحیدی که در زندگی روزمره خود دارند از حقایق قرآن بهره برده و شفا و رحمت بودن آن دست خواهند یافت.

وی در پایان با اشاره به آیات اول سوره حدید اظهار داشت: خداوند محیط و قائم به عالم است میزان توجه به این مساله نگاه ما را عوض می‌کند تا بتوانیم از قرآن درست استفاده کنیم. /807/پ202/ج

 

ارسال نظرات