۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۲:۰۱
کد خبر: ۲۵۱۸۲۳
تحلیل نامه رهبری به جوانان اروپا در گفت و گو با کارشناس مسائل سیاسی؛

آیت الله خامنه ای با زمان سنجی به موقع، اسلام حقیقی را به جهان معرفی کردند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به این که آیت الله خامنه‌ای شخصیتی تآثیر گذار در خاورمیانه هستند، افزود: ایشان با زمان سنجی به موقع، در نامه خود به جوانان اروپایی و امریکایی، تفاوت اسلام واقعی با اسلام دروغین را ثابت کردند.
آیت الله خامنه ای با زمان سنجی به موقع، اسلام حقیقی را به جهان معرفی کردند آیت الله خامنه ای با زمان سنجی به موقع، اسلام حقیقی را به جهان معرفی کردند

 

به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری رسا نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی درباره بررسی انگیزه‌های سیاه‌نمایی و اسلام هراسی در غرب و لزوم شناخت بی‌واسطه از اسلام با واکنش گسترده رسانه‌های جمعی و جوامع اروپا و آمریکا همراه بوده است.


این نامه واکنش‌های زیادی را در میان رسانه‌های عربی منطقه نیز به همراه داشت، به‌گونه‌ای که برخی از این رسانه‌ها‌ متن کامل این نامه را منتشر کردند؛ توصیه به جوانان اروپایی، دعوت به شناخت مستقیم و بی‌واسطه از اسلام، پیشینه اسلام‌هراسی، انگیزه‌های ترس و نگرانی از آن، اصرار نکردن بر پذیرش برداشت ایشان یا هر تلقی دیگری از دین، شناخت اسلام از طریق منابع اصیل و خودداری از پذیرش هرگونه پیشداوری درباره اسلام از مهم‌ترین و بیشترین تیترهایی بود که از سوی رسانه‌های عربی انتخاب شد.


نامه آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) قدرت نمایی و کارآمدی دین را نشان می دهد و علی‌رغم سانسور و بایکوت خبری بعضی رسانه های مغرض، کارشناسان تأثیر این نامه را در جهت مقابله با اسلام ستیزی و گرایش جوانان به حقیقت، راهبردی و مهم دانسته‌اند.

 

 


در این خصوص رسالت خود دیدیم تا درباره  نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و امریکای شمالی، با خانم رشیدیان، کارشناس مسائل سیاسی و استاد مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا(س) مشهد گفت و گویی تفصیلی داشته باشیم، تا به بررسی و تحلیل آن پرداخته و ببینیم این نامه چه وظایفی برای ما تعریف می کند؟


ضمن سپاس از استاد گرانقدر، بخش پایانی این مصاحبه را تقدیم خوانندگان می کنیم.

 

رسا- به نظر شما چه امری باعث شد تا  نامه آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) این چنین بازتاب گسترده ای داشته باشد؟

 

ابتدا باید گفت جایگاه و شخص آیت الله خامنه ای(مدظله العالی)، مهم ترین علت تأثیر گذاری این نامه است. نامه از سوی کسی است که شخصیتی منحصر به فرد و فوق العاده تاثیر گذار در جهان دارند و این تنها سخن ما نیست؛ بلکه سیاسمتداران جهان به آن معترفند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور سابق روسیه در طی سفری که به ایران دارد، پس از دیدار با رهبر معظم انقلاب می گوید: «با عنایات به مطالعاتی که من درباره ی مسیح داشته ام، در ملاقات با رهبر ایران، تمام ویژگی های نوشته شده برای مسیح را در آیت الله خامنه ای دیدم و برایم متجلی شد.».

او می افزاید: «حکیم بزرگی در ایران نشسته است که به ذهن من خطور نمی کرد او تا به این حد همه جانبه نگر باشد. او حکیم و دانشمندی است که تصمیم گیری و تنظیم سیاست ایران با اوست و با وجود درایت و هوش سرشار ایشان هیچ خطری متوجه ایران نمی شود. من در ملاقات با ایشان معنای واقعی قانون اساسی جمهوری اسلامی و مفهوم ولایت فقیه و ولایت علمای دینی را که شنیده بودم، فهمیدم.».

آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) شخصیتی تآثیر گذار در خاورمیانه هستند

 

آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) شخصیتی تآثیر گذار در خاورمیانه هستند، حتی دشمنان نیز به جایگاه آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) اعتراف می کنند؛ نتانیاهو در مصاحبه با نیویورکر، می گوید:« به هر سو می نگرم، خمینی و خامنه ای را می بینم که پشت مرزهای اسرائیل، خیمه زده اند.». و در جای دیگر اعتراف می کند که « امروز می خواهم خطر پیچش تاریخ به نفع ایران را گوشزد کنم، خامنه ای از تنگه خیبر در عربستان تا تنگه ی جبل الطـــارق در مراکش را به لرزه انداخته و ملتها را به سوی خود جــلب کرده است.».


رایس، وزیر سابق خارجه آمریکا نیز می گوید: «رهبر ایران می تواند نقشه‌هایی را که بهترین ذهنها، با صرف بیشترین بودجه‌ها، در زمانی بسیار طولانی کشیده و مجریانی ماهر اجرای آن را به عهده گرفته‌اند، با یک سخنرانی یک ساعته خنثی کند.»


دوم نکته ای که در بحث بازتاب نامه رهبر باید بدان اشاره کرد، نقش جوان ها در بازتاب این نامه بود که اثر گذار زیادی داشت؛ چرا که  برخی جوان های مبتکر و خلاق کشور حقیقتا خوب کار کردند. جوان های کشور، نامه رهبر را برای هم قشرهای خود ترجمه کردند، جوان های مبتکر و مخترع پیام را به مبتکرین جهان زدند و همین طور جامعه جوانان پزشکی کشورمان، خطاب به طیف هم فکر خودشان، یعنی به پزشکان جهان ترجمه کردند.

 


از این رو هر شخصی با هر استعداد و هنری که دارد، می بایست با شگردهای مختلف این نامه را به جهان صادر و منعکس کند؛ لازمه تحقق این مهم، این است که ابتدا باید نامه رهبری را در سطح های مختلفی چون، گروه مخترعین و مبتکرین جوان کشور جا بندازیم و بعد از توانایی های آن ها استفاده کنیم.

 

رسا- چرا غرب از رواج اندیشه اسلام نگران است و به دنبال قرار دادن افکار عمومی دنیا در مقابل اسلام است، مگر اسلام دارای چه عناصری است که سردمداران و سیاست‌مداران غربی از آن هراس دارند و آن را تحت سانسور شدید قرار داده‌اند؟

 

رهبر معظم انقلاب، در نامه خود به دومطلب مهم اشاره کردند و خطاب به جوانان فرمودند: «اسلام را از طریق منابع اصیل و مآخذ دست اوّل آن بشناسید. با اسلام از طریق قرآن و زندگی پیامبر بزرگ آن (ص) آشنا شوید. من در اینجا مایلم بپرسم آیا تاکنون خود مستقیماً به قرآن مسلمانان مراجعه کرده‌اید». ایشان در نامه خود به قرآن و عترت اشاره کردند. منظور از عترت همان اهل بیت و همان ولایت است. 


پیامبر(ص) رجوع به قرآن و عترت و اهمیت آن را 1400سال پیش پیامبراکرم(ص) در حدیث ثقلین، مطرح کردند و رهبر معظم انقلاب آن با تأسی از نبی مکرم اسلام(ص) راه شناخت اسلام حقیقی را مراجعه به منبع اصیل آن معرفی می کنند.


پیامبر اکرم(ص) آموزه ها و سفارش های بسیاری داشتند؛ منتهی کل بشر را  سفارش کردند که به دو ریسمان الهی و حبل الله، قران و اهل بیت(ع) چنگ بزنید؛ لذا ارزش و جایگاه ما تا زمانی است که به این دو منبع مهم رجوع کنیم و مادامی که انسانها به این دو متوسل شود نجات پیدا خواهند کرد.

 

رسا- آیا بین حوادث اخیر فرانسه و موج اسلام هراسی در این کشور رابطه ای وجود دارد؟

 

گرایش جوانان به اسلام در غرب رو به افزایش است و حوادث اخیر فرانسه و جسارت روزنامه شارلی ابدو بدین خاطر است که رشد اسلام در فرانسه نسبت به دیگر کشورهای اروپایی بیش تر بوده و در حال افزایش نیز هست و این یک خطر برای جهان غرب است.

با قاطعیت ادعا می کنیم که هژمونی آمریکا رو به افول است و  قدرت امریکا به عنوان حمایت کننده کشورهای اروپایی رو به افول است؛ بنابرانی هم قدرت امریکا و قدرت غرب رو به ضعف است.
اسلام حرف اول را در جهان می زند و آمریکا و غرب چیزی برای عرضه ندارند؛ از این رو طبیعتا غرب باید در اجلاس های مهمی که برقرار می کند، گزینه اسلام ستیزی و اسلام هراسی را در رأس کارهای خود قرار بدهد و ما با سناریوهای طراحی و مهندسی شده آمریکا و غرب روبرو هستیم.

 

رسا- رهبر معظم انقلاب با زمان سنجی به موقع، اسلام ساخته آمریکا را زیر سوال می برند، لطفا تحلیل خود را نسبت به این درایت هوشمندانه ایشان بیان بفرمایید؟

 

باز شناسی اسلام اصیل از اسلام آمریکایی یکی از بنیانی ترین وجوه اندیشه سیاسی و اجتماعی امام خمینی(ره) بود که بعد از ایشان توسط آیت الله خامنه ای(مد ظله العالی) ادامه یافت. ایشان در نامه خود، اسلام آمریکایی را زیر سؤال بردند. 


رهبر معظم انقلاب نامه خود را این گونه آغاز می کنند:«حوادث اخیر در فرانسه و وقایع مشابه در برخی دیگر از کشورهای غربی مرا متقاعد کرد که درباره‌ی آنها مستقیماً با شما سخن بگویم. من شما جوانان را مخاطب خود قرار می دهم؛ نه به این علّت که پدران و مادران شما را ندیده می‌انگارم، بلکه به این سبب که آینده‌ی ملّت و سرزمینتان را در دستان شما میبینم و نیز حسّ حقیقت‌جویی را در قلبهای شما زنده‌تر و هوشیارتر می‌یابم.»


در واقع آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) در ابتدا سعی کردند که در حالت تدافعی به موضوع شارلی ابدو پاسخ ندهد. ایشان با زمان سنجی به موقع، تفاوت اسلام واقعی با اسلام دروغین یا اسلام آمریکایی  را در نامه به جوانا اروپایی و امریکایی ثابت کردند. 


آمریکا چهره ای خشن از دین اسلام را معرفی کرده است، داعش و طالبان و القاعده و ... که گروه های ضد اسلامی هستند، اسلام ساخته دست آمریکا است. این گروه ها، یک چهره خشن و غیر واقعی از اسلام ارائه می دهند، چهره ای غیر منطقی و عاقلانه را به تصویر می کشند که مخالف با اسلام حقیقی است.


رهبر معظم انقلاب به عنوان رهبری انقلابی، با توجه به مسؤولیت سنگینی که نسبت به هدایت جوامع مختلف دارند احساس وظیفه کرده و با نوشتن این نامه، پیام خود را به جهان رسانند. ما مسلمانان نیز در معرفی اسلام واقعی، رسالتی خطیر داریم. که اعلام برائت از گروه های تروریتسی از جمله این وظایف است.

این اعلام برائت، حداقل کاری است که ما می توانیم انجام بدهیم؛ از این رو باید تمام مسلمانان هر جای دنیا که هستند بر علیه این گروه های تروریستی ضد اسلامی، تظاهرات کنند و جلوی سفارت خانه ها تجمع کنند و از گروه های تکفیری و تروریستی که را به اسم اسلام، دست به کشتار مردم بی گناه می زنند، اعلام برائت بجویند.

 

رسا- برخی افراد می گویند این کارها، حاشیه سازی و موازات کاری است، به نظر شما، این اعلام برائت چه تاثیری در افکار عمومی دارد؟

 

اعلام برائت مسلمانان در جهان، از گروه های ضد اسلامی که چهره ای خشن، غیر منطقی از اسلام  را  به مردم دنیا، نشان می دهند، شاید برای ما طبیعی و معمولی باشد و عده ای تصور کنند که حاشیه سازی و موازی کاری است، اما قطعا بر افکار عمومی جهان تاثیر گذار است.


چرا که مردم دنیا، زمانی که تظاهرات و اعتراضات ما را می بینند، این سؤال در ذهنشان تداعی می شود که اگر گروه هایی چون طالبان، القاعده و داعش اسلام حقیقی هستند؛ پس چرا مسلمانان بر علیه این ها تظاهرات می کنند و در نتیجه آن، به حرف ها و عملکرد این گروه های تروریستی شک می کنند.


اعلام برائت مسلمانان از گروه های ضد اسلامی، برای مردمی که اطلاعی از اسلام حقیقی ندارند، ایجاد انگیزه می کند که تحقیق کند که آیا اعمال گروه های تروریستی درست است؟ یا اعتراضاتی که بر علیه این ها انجام می شود؟ از این رو این اعلام برائت ها، زمنیه را برای نشان دادن چهره حقیقی اسلام فراهم می کند و اگر حرکتی از سوی ما صورت نگیرد، به تبع آن نیز این ایجاد انگیزه بوجود نمی آید.

بهتر است این نکته را متذکر شوم که ما باید در مواجه با مشکلات، درست برخورد کنیم؛ متأسفانه در این مسأله، یا ملاحظه کاری می کنیم و برخوردی نداریم، یا تندروی و زیاده روی می کنیم. به طور نمونه یکی از مواردی که دغدغه من است، مجوز دادن وزارت ارشاد به خواننده خانم و انتشار آلبوم او است.

حالا ما این را می شنویم و نسبتب به آن اظهار نگرانی و ناراحتی می کنیم، اما چفد من و شمای طلبه و دیگر حوزویان نسبت به این موضوع اعتراض کردیم؟ چرا به مراکز فرهنگی مشهد نامه نزدیم و اعتراض خودمان را نرساندیم؟ چند نفر از بانوان طلبه مشهد برای تحصن کردن مجوز گرفتیم؟

پیگیری کردن و تحت فشار قرار دادن، مراکز مسؤول حداقل کاری که می توانیم انجام بدهیم. چند نفر به نشانه اعتراض بیانیه نوشتیم؟ ما باید به مدیر کل ارشاد خراسان نامه بنویسم و این نکته را متذکر بشویم که ما طلاب، برای تبلیغ اسلام قدم های بسیاری برداشتیم و متأسفانه یک خانم به راحتی برای خوانندگی مجوز می گیرد و با انتشار آلبومش، تلاش های ما را بی ثمر می کند.

 

رسا- ما در قبال این نامه چه وظیفه ای داریم و چگونه می‌توان این پیام پر محتوا را به گوش مخاطبان و جامعه هدف آن رساند و زمینه‌های تأثیرگذاری آن را فراهم کرد؟

 

این نکته را باید متذکر شد که وظیفه ما صادر کردن انقلاب اسلامی به جهان و بیداری اسلامی است؛ لذا وظیفه ما فراتر از انقلاب اسلامی ایران است؛ ما علاوه بر این که در قبال انقلاب مان، مسؤول هستیم باید دغدغه صادر کردن آن را نیز داشته باشیم؛ بنابراین ما به عنوان ایرانی مسلمان و انقلابی در حد توانمان باید رسالت دینی مان را انجام داده و پیام رهبر را منعکس کنیم.

درست است که رهبر در نامه خود جوانان اروپا و امریکای شمالی را مورد خطاب قرار می دهند، اما  گویا جوانان های کشور را هم مورد خطاب قرار می دهند و به آن ها نیز مأموریت می دهند. رهبر از جوان غربی می خواهند که اسلام را از منبع آن، یعنی قرآن بگیرید، حالا این وظیفه بر دوش من است که با استفاده از هنر خودم و از راه های مختلف، اسلام حقیقی را به زبان جوان غربی، ارائه بدهم، برای تحقق این مهم، از راه های مختلف چون، نوشتن کتاب جذاب یا ساخت نرم افزار عالی و جذاب با زبان جوان غربی، می توان ورود پیدا کرد؛ راه های متنوعی که حقیقتا جوان اروپایی را جذب کند و او بتواند بدون هنجارهای اطرافش به راحتی آن دست رسی پیدا کند. 

 

بررسی و تببین محتوای نامه رهبری، رسالت جوانان ایرانی است

 

بیش تر مردم دنیا، آزاده و جویای حقیقت هستند. وظیفه دیگر ما این است که روی محتوای نامه رهبر معظم انقلاب، کار کنیم و در حد توان خود، آن را به جهان ارائه بدهیم.

در ابتدای صحبت ها به 4 عنصری که در روابط بین الملل در نظر گرفته می شود، اشاره کردم  که ابزار پیام، همین شبکه ها و سایت های مجازی هستند، در همین راستا، سایت مجازی برای اختصاص دادن نامه رهبری باید افتتاح بشود تا نامه رهبری، جهانی و تاریخی شود.

ترجمه نامه رهبری و گذاشتن آن در سایت خیلی اثر گذار است؛ چرا که  به جرأت می توان گفت از این طریق، نامه به 90 درصد مردم  جهان می رسد؛ البته باید این نکته را مدنظر داشت که در این موضوع باید از تکرار و بیهوده کاری بپرهیزیم، لذا اگر این نامه به زبان های مختلف ترجمه شده، ما نیاییم همان را دوباره در فضای مجازی پخش کنیم؛ بلکه بیاییم به ابعاد دیگر آن بپردازیم.

نکته قابل توجه و جالب این است که جوانان شیعه و حزب اللهی خارج ایران در لبنان و سوریه،  قوی تر و قشنگ تر از ما دارند، روی نامه رهبری کار می کنند؛ چرا که آن ها اهمیت این نامه و جایگاه آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) را درک کرده اند و امر ایشان را به عنوان مرجع دینی اطاعت کردند و به ندای ایشان لبیگ گفتند؛ اما متأسفانه خلأ این توجه در کشور ما دیده می شود.

 

رسا - با تشکر از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید.

 

بنده هم متقابلا از خبرگزاری رسا تشکر می کنم؛ موفق و سربلند باشید.

 

/300/1309/م

ارسال نظرات