۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۲۵۴۸۳۸
مشروح سخنان آیت الله علم الهدی در گردهمایی ائمه جمعه خراسان رضوی؛

از واکنش به اظهارات رییس جمهور تا توصیه به منتقدان دولت

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد مقدس در گردهمایی ائمه جمعه خراسان رضوی گفت: رهنمود های رهبر معظم انقلاب صرفا توصیه نیست، برای ما به عنوان مسلمان و شیعه و معتقد به ولایت، آن چه ایشان می فرمایند یک تکلیف و یک واجب شرعی است؛ مسأله همدلی و همزبانی دولت و ملت یک تکلیف شرعی است.
آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی صبح امروز در گردهمایی ائمه جمعه خراسان رضوی که با موضوع «دولت و ملت، همدلی و همزبانی»، در محل دفتر نمایندگی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه در خراسان رضوی برگزار شد، خطاب به ائمه جمعه شهرستان های این استان گفت: نماز جمعه تنها یک برنامه عبادی یا تبلیغی محض نیست بلکه تریبونی از نظام است که باید در خدمت انقلاب باشد؛ شما بزرگواران صاحب یک تریبون نظام هستید؛ بنابراین لازم است در این جلسات هم اندیشی به نقطه مشترکی برسیم که در یک استان از مجموعه تریبون های نظام یک منطق به مردم ارائه شود و مردم در هر نقطه با منطق متضاد نقطه دیگر استان مواجه نشوند.

 

 همدلی و همزبانی دولت و ملت ضرورتی همیشگی در نظام اسلامی است

وی با اشاره به موضوع این هم اندیشی که به تحلیل شعار سال اختصاص یافته بود، افزود: نکته ای که به عنوان طلیعه هر فکر و اندیشه و عمل در هر سال برای ما حائز اهمیت است آن چیزی است که رهبر معظم انقلاب به عنوان شعار سال اعلام می کنند؛ اولا باید توجه شود که واقعیت شعار سال، تعیین راهبرد نظام است که فقط راهبرد این سال نیست و بر اساس واقعیاتی است که رهبر انقلاب حس می کنند، لمس می کنند و پیش بینی می کنند.

 

امام جمعه مشهد مقدس خاطرنشان کرد: این که این راهبرد برای امسال اعلام شده به خاطر موقعیت حساس انقلاب در این سال و پیش بینی های رهبر انقلاب درباره مسائل آینده است لذا اولین تحلیلی که ما درباره این شعار داریم همین است که چه حساسیتی و چه خصوصیتی در سال جاری وجود داشته و چه جریان هایی پیش بینی می شود که رهبری روی همدلی و همزبانی دولت و ملت تکیه کرده اند.

 

آیت الله علم الهدی همدلی و همزبانی بین دولت و ملت را یک اولویت همیشگی برای نظام اسلامی دانست و اظهار کرد: در نظام اسلامی همدلی بین دولت و ملت یک ضرورت همیشگی است چرا که دولت ما برخلاف خیلی از دولت های جهان، یک دولت برآمده از ملت است و واقعیت و محتوای مردم سالاری در نظام ما وجود دارد؛ امروز در هیچ جای جهان مثل ایران، مردم مستقلا درباره کشور خود تصمیم نمی گیرند، حتی در آمریکا با این که مردم آن مردم رشد یافته و دارای فناوری های علمی هستند، در کنار تمام رشد ها و پیشرفت ها، لابی صهیونیستی برای سرنوشت شان تصمیم می گیرد.

 

وی نمونه غربی دموکراسی را در تضاد با مردم سالاری دانست و در تشریح آن گفت: جامعه مدنی غربی عبارت است از جامعه ای که حرف اول را تشکل های سیاسی می زنند نه آحاد مردم؛ یعنی اقلیتی به عنوان نخبه، نظر دهنده هستند به طوری که اگر فردی هم بخواهد نظر خود را اعلام کند باید در ذیل یک تشکل و جریان سیاسی حرف خود را بزند اما در کشور ما که حدودا هر سال یک انتخابات برگزار می شود و به خواست مردم همه چیز عوض می شود، مردم سالاری واقعی وجود دارد لذا دولت برخاسته از مردم است.

 

نماینده خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری افزود: علت این که 37 سال است تمام قدرت های سیاسی و اقتصادی دنیا به سر ما ریخته اند و نمی توانند کاری کنند این است که مردم در کنار کارگزاران اجرایی این نظام هستند، لذا اگر این همدلی و همزبانی میان دولت و ملت نباشد و همزبانی به عنوان نتیجه همدلی به عنوان یک منطق واحد خود را نشان ندهد، ارتباط کارگزاران از مردم گسست پیدا می کند.

 

در مذاکرات هسته ای، موازنه قدرت نتیجه را مشخص نمی کند

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: امسال ما با دو جریان مقابل هستیم و این تقابل از هم اکنون به وجود آمده و در حال توسعه است؛ یکی تهاجم با توطئه و فتنه گری آشکار دشمن است که با همه عرصه ها و صحنه ها متفاوت است، چرا که در این پیکار که در حوزه مذاکرات هسته ای است، موازنه قدرت نتیجه را مشخص نمی کند و فقط بحث چگونگی فعالیت هسته ای و تحریم ها نیست، آن چه مهم است این است که ما وارد پیکاری شده ایم که عزت و عظمت نظام، ملت و اسلام را در منصه ای قرار داده ایم که ممکن است در آن تنازل یا تعالی پیدا کنیم و قدرت ها نیز هر چه دارند در این میدان ریخته اند که ما را از آن موضع عزت و استقلال مان پایین بیاورند.

 

وی در تبیین نخستین جریان مواجه با نظام اسلامی و ارتباط آن با همدلی دولت و ملت افزود: گفتن 1+5 آسان است اما واقعیت این است که مجموعه قدرت های سیاسی اقتصادی دنیا در برابر ما هستند و وقتی قرار شد با ما تقابل پیدا کنند، دست به دست هم داده اند که ما را از آن موقعیت خاص عزت مان پایین بیاورند؛ نهایت قضیه در این برخورد و تعامل این است که ما بر سر عزت اولیه مان هستیم یا نه؛ در این وضعیت اگر دولت یک چیز بگوید و مردم چیز دیگری، در دل مردم یک چیز باشد و خواسته دولت چیز دیگری، ما نمی توانیم توفیقی پیدا کنیم.

 

امام جمعه مشهد مقدس اظهار کرد: تقابل دوم ما در شرایطی است که تمام دنیای مستضعفین بیش از هر زمان دیگری چشم شان به ماست و از ما توقع دارند؛ در هر گوشه ای از دنیا هر مسلمانی حرکتی را در خط استقلال خواهی انجام می دهد از ما توقع دارد که با این قدرت حاضریم چه قدمی برایش برداریم و این توقعات به شکلی باید پاسخ داده شود؛ در این جا اگر خواسته و منطق دولت با خواسته و منطق انقلابی ملت متفاوت بشود، هم توقعات کور می شود هم بینش دیگران به ما ضربه می خورد؛ این دو موقعیت اقتضا می کند که همدلی و همزبانی بیش تری داشته باشیم.

 

درمان قطعی در برابر سوء استفاده دشمن از انتخابات، همدلی و همزبانی دولت و ملت است

آیت الله علم الهدی با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در سال 94، تصریح کرد: انتخابات باز شدن دروازه های مردم سالاری برای تمام مردم و جریان های سیاسی بوده و مقتضی رقابت بین اندیشه های گوناگون اجتماعی سیاسی است؛ اگر رقابت های انتخاباتی به صورت ناسالم باشد و جریان حاکم یا دولت مردان بخواهند به یک طرف انعطاف نشان دهند این موجب اختلاف بین دولت و مردم خواهد شد و این خود خطری برای همدلی و همزبانی است.

 

وی همدلی و همزبانی میان دولت و ملت را درمان قطعی در برابر سوء استفاده دشمن از فضای انتخابات خواند و افزود: با عبرت تلخی که ما از سال 88 و فتنه داریم که دشمنان ما از این رهگذر برای براندازی نظام استفاده کردند اما با آگاهی مردم و مدیریت رهبری خطر دفع شد؛ باید توجه کرد که رفع این خطر با همدلی و همزبانی دولت و مردم ممکن است لذا این احتمال خطر و این درملان قطعی به عنوان راهبرد کلی نظام و انقلاب مورد توجه رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است.

 

امام جمعه مشهد مقدس در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت شناخت محتوای شعار سال تأکید و خاطرنشان کرد: رهنمود های رهبر معظم انقلاب صرفا توصیه نیست، برای ما به عنوان مسلمان و شیعه و معتقد به ولایت، آن چه ایشان می فرمایند یک تکلیف و یک واجب شرعی است؛ مسئله همدلی و همزبانی دولت و ملت یک تکلیف شرعی است یعنی اگر بنا شد مسئله همدلی و همزبانی در جایی به هم بخورد به عنوان یک ترک واجب و جریان حرام است و هر گروه و حزب و تشکلی که همدلی و همزبانی را بر هم بزند یک متخلف نسبت به فرمان رهبر معظم انقلاب است.

 

آیت الله علم الهدی اظهار کرد: تکیه اصلی رهبری بر همدلی است و خود ایشان فرمودند «همدلی چیزی نیست که بخواهد فرمایشی ایجاد شود»؛ معنای همدلی نفی نفاق و بد اندیشی نیست، به معنای هم گرایشی در خواسته های دولت و مردم است لذا باید محوری برای هم خواسته بودن دولت و ملت وجود داشته باشد که رهبر انقلاب در سخنرانی اول سال در مشهد، قبل از تفسیر همدلی و همزبانی، پایه های نظام را با تمسک به آیه شریفه « الذین إن مکنّاهم فی الأرض أقاموا الصلاه و آتوا الزکاه و أمروا بالمعروف و نهوا عن المنکر و لله عاقبه الاُمور»، اقامه نماز، ایتاء زکات، امر به معروف و نهی از منکر خواندند.

 

وی افزود: توسعه بندگی خدا، توجه به قشر آسیب پذیر و عناصر فاقد امکانات اولیه زندگی، احیای ارزش های دینی و ارزش های نظام وانقلاب و پیش گیری از ناهنجاری ها و ضد ارزش ها، چهار پایه و اصل محوری است که می تواند بین ملت و دولت همدلی و همزبانی ایجاد کند؛ دولت و ملت این چهار اصل را بخواهند.

 

 

بی حجابی انکر منکرات است

نماینده مجلس خبرگان رهبری در تبیین اجمالی «نهی از منکر» به عنوان یکی از اصول همدلی و همزبانی بین دولت و ملت، تصریح کرد: امروز در جامعه ما منکرات شناخته شده و عبارتند از چیزهایی که در دستور شرع مقدس حرام است؛ یک سلسله ناهنجاری هایی هم که در منطق شرع نباشد اما طبق عرف باید پیشگیری شود جزو منکرات محسوب می شود لذا این قابل پذیرش نیست که در همایشی که برای همسنگر امام(ره) که نقطه برجسته حیات او عفت بوده، رئیس جمهور بگوید «نهی از منکر فقط توصیه به رعایت حجاب بانوان نیست و بی آبی هم منکر است.»؛ این خودش اول به هم زدن همدلی است و هر کس که گفته باشد همدلی را بر هم زده چرا که مردم متدین هستند و روی ارزش های اسلام و انقلاب ایستاده اند.

 

آیت الله علم الهدی افزود: بی آبی خودش منکر نیست بلکه اگر عامل این منکر مدیریتی باشد که در پی اصلاح نیست، آن مدیریت منکر است؛ آیا بی حجابی منکر نیست؟ اگر حجاب ضرورت شرعی ندارد چرا دولت های شرک و کفر برای پیشگیری از اسلام دارند از داشتن حجاب جلوگیری می کنند؟ این همه واجبات در اسلام هست، چرا جلوی واجب دیگری را نمی گیرند؟ پس ترک این واجب از انکر منکرات است.

 

وی تأکید کرد: بی حجابی بزرگ ترین دروازه ورود پیاده نظام دشمن در جنگ نرم است چرا که جوان های ما را از ما می گیرد؛ مردم یک چیز می خواهند و آقایان چیز دیگر؛ در این باره از مردم نظرخواهی کنید و در 700 نماز جمعه ای که در کشور برگزار می شود نظرخواهی کنید.

 

امام جمعه مشهد مقدس در توصیه به ائمه جمعه خراسان رضوی مبنی بر متبلور ساختن همدلی و همزبانی در خطبه های نماز جمعه، گفت: نماز جمعه منطق مردم و حداقل منطق قشر متدین جامعه است؛ در این خطبه اگر بگوییم مطلقا سکوت کنیم و درباره مشکلات سخن نگوییم پس چرا نماز جمعه باشد؟ باید خواسته مردم و در رأس آن مطالبات دینی مردم بیان شود؛ امام جمعه نباید درباره آن چه به نظرش خلاف می رسد سکوت کند اما ائمه جمعه باید توجه کنند که انتقادات را با ادبیات خشن و دولت ستیز و رزم جویانه بیان نکنند و با ادبیات ناصحانه و خیراندیشانه بیان کنند تا مطالب با حفظ همدلی و همزبانی بیان شود و خدمات دولت را نیز برای مردم بیان کنند./820/پ201/ج

ارسال نظرات