۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۴
کد خبر: ۲۵۶۲۵۵

نشست تحلیل حقوقی بیانیه لوزان و مذاکرات ایران در تهران برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست تحلیل حقوقی بیانیه لوزان و مذاکرات ایران با گروه پنج بعلاوه یک بعدازظهر امروز در دانشکده معارف اسلامی و حقوق دانشگاه امام صادق (ع) تهران برگزار شد.
مذاکرات هسته‌‌اي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، توکل حبیب زاده، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در نشست تحلیل حقوقی بیانیه لوزان و مذاکرات ایران با گروه پنج بعلاوه یک که بعد از ظهر سه شنبه اول اردیبهشت ماه در سالن شهید مطهری دانشکده معارف اسلامی و حقوق دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، با سخنرانی با عنوان اینکه «توافقی که تقریبا مابه ازایی ندارد»، اظهار داشت: بیانه لوزان به صورت چهار چوبی برای پیش نویس موافقت نامه جامع (برجام) است و موضوعاتی که توافق شده است از مواردی خبر می دهد که سندی ندارد.


وی افزود: در این بیانیه سند بین المللی مطرح نمی شود چرا که بار حقوقی ندارد و بلکه چهارچوبی از یک پیش نویس در حال تهیه برجام را اعلام می کند و فراتر از یک چهارچوب، سرفصل های توافق های آینده را تعیین کرده است.


عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه عدم سند حقوقی عواقب سنگینی را در پی دارد، خاطرنشان کرد: در بحث بازگشت ناپذیری توافقات بهتر است که سند حقوقی وجود داشته باشد که تعهدات سیاسی را اجرا کند.


حبیب زاده با اشاره به اینکه توافق می تواند سیاسی و یا حقوقی باشد، عنوان کرد: در صورتی که توافق بار حقوقی به دنبال داشته باشد ما می توانیم ادعا کنیم که آن توافق نقض شده است.


وی در ادامه افزود: سرفصل های توافقنامه که در بیانیه اعلام شده، به دلیل این که مورد توافق قرار گرفته، از نوع توافقات سیاسی است و از این رو باید توجه شود که در حقوق بین الملل، توافقات سیاسی از الزامات و ضمانت اجراهای خاص سیاسی برخوردار است که گاهی از ضمانت اجراهای حقوقی سنگین تر است و نمی توان به راحتی نادیده گرفت.


عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه در مقابل تعهدات حقوقی، تعهدات سیاسی وجود دارد، اظهار داشت: تعهدات سیاسی اجرای حقوقی دارند و نقض آنها، مسؤولیت بین المللی دولت ناقض را به دنبال دارد.


حبیب زاده در ادامه گفت: اما تعهدات سیاسی هیچ وقت موجبات مسؤولیت بین المللی را ندارد با این حال ممکن است ضمانت اجراهای خاص خود را داشته باشد.


وی با اشاره به صحبت های تیم مذاکره کننده که ادعا دارند که قصد ایجاد تعهد حقوقی ندارند، اظهار داشت: این سخن در مقام تفسیر مهم است وقتی طرفین می گویند در صدد تدوین سند حقوقی نیستند، از این رو نگرانی در مورد برجام و دیدگاه آن تغییر می کند.


عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در رابطه با پیشنهادی به تیم مذاکره کننده گفت: این برجام  باید مکانیزم حل اختلاف باشد و تفسیر هایی در آن بگنجانند که خدشه ای به آن وارد نشود و این سند مثل بیانیه الجزایر نباشد و بعدها اشتباهات فاحشی در آن دیده شود.


حبیب زاده همچنین با اشاره به قرارداد هلینیسکی در سال 1975 میلادی اظهار داشت: قرارداد هلینسکی سندی نرم است که تعهد حقوقی ندارد اما اصول امنیتی در داخل این قرارداد است و از اسناد مهم اروپا است، در مقابل هم معاهداتی وجود دارد که محتوی آن نرم است در حالی که تعهد حقوقی دارد./818/پ202/ح

ارسال نظرات