۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۲۵۹۳۳۵
آیت الله مقتدایی:

عالم غیر مهذب برای جامعه خطرناک است

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که هدف اصلی حوزه و اساتید باید پرورش دادن عباد صالح باشد، گفت: اگر شخصی عالم باشد و راه فساد را در پیش گیرد، برای خود و جامعه بسیار خطرناک خواهد بود.
آيت الله مقتدايي آيت الله مرتضي مقتدايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله مرتضی مقتدایی دبیر شورای عالی حوزه های علمیه امروز در اجلاس اساتید مدارس حوزه علمیه قم که در سالن اجتماعات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، گفت: دور هم نشستن اساتید و هماهنگی آنان با یکدیگر و مسؤولان حوزوی گام مؤثری در مسیر پیشبرد اهداف حوزه است.

 

وی افزود: جوانان با ایده ها و اهدافی همانند مبلغ شدن، مرجع شدن، استاد شدن یا مفسر شدن پا به وادی طلبگی می گذارند، از همین رو اساتید باید به جهت گیری این جوانان در زمان ورود به حوزه توجه داشته باشند و این اهداف صحیح را پرورش دهند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که هدف جوانان از ورود به حوزه علمیه فقط ادامه تحصیل نیست، اظهار داشت: معنویت حاکم بر حوزه علمیه جوانان را جذب خود کرده است، اساتید توجه داشته باشند که باید از این گونه جوانان عالم دینی مهذب و صالح تحویل جامعه بدهند.

 

وی ادامه داد: جوانان با روحیه پاک و خالصانه برای کسب معنویت به حوزه می آیند، اساتید نیز باید به اندازه ای تلاش داشته باشند که این روحیه مقدس جوانان را حفظ و تقویت کنند، قرآن کریم نیز تزکیه را بر تعلیم مقدم کرده است.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که هدف اصلی حوزه باید پرورش دادن عباد صالح باشد، ابراز داشت: اگر کسی دارای علم نباشد اما فردی اخلاقی و تهذیبی به شمار رود شخص مفیدی است اما اگر شخصی عالم باشد و راه فساد را در پیش گیرد، برای خود و جامعه بسیار خطرناک خواهد بود.

 

وی عنوان کرد: شخصیت علمی و تهذیبی طلاب در 6 سال نخست طلبگی شکل می گیرد، اگر طلاب در این سال ها به گونه ای تربی شوند که در کنار فراگیری علم به تهذیب نیز بپردازند در تمامی دوران طلبگی خود این چنین خواهند بود.

 

آیت الله مقتدایی خاطرنشان کرد: زمانی مهذب شدن طلاب محقق می شود که خود اساتید اهل تهذیب باشند، اساتید باید افرادی همانند علامه طباطبایی تربیت کنند؛ امام صادق(ع) فرمودند که علم باید با حلم و وقار تزیین شود.

 

وی با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) در زمینه جایگاه علم و عالم گفت: حضرت فرمودند خواب عالم عبادت، نفسش تسبیح، اعمالش مضاعف، دعاهایش مستجاب و گناهانش مغفور رحمت الهی است؛ کسی که استاد می شود نظرها متوجه او شده و مردم از گفتار و رفتار این استاد الگو می گیرند.

 

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه افزود: اگر استاد با اخلاص فعالیت های خود را انجام دهد منشأ خیرات بسیاری می شود، اما اگر استادی خلاف نیت الهی و موازین شرعی فعالیت کند افزون بر بی اخلاقی خودش منشأ فساد در دیگران می شود؛ هرکار خیر و ثوابی که شاگردان انجام دهند در نامه عمل استاد نیز نوشته می شود./1323/پ202/ج

ارسال نظرات