۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۲۶۱۱۳۰
با حضور اهالی فرهنگ و هنر؛

جلسه آموزه‌ها و دستاورد‌های نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ به همت سرای اهل قلم و با حضور اهالی فرهنگ و هنر جلسه‌ای درباره دستاورد‌ها و چالش‌های بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، برگزار شد.
نمايشگاه کتاب تهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، با حضور آقایان علی اکبر اشعری، امیر‌مسعود شهرام نیا، محمد‌رضا حاتمی و فریدون، از اهالی فرهنگ و هنر، صبح جمعه بیست و پنجم اردیبهشت ماه، جلسه آموزه‌ها و دستاورد‌های نمایشگاه بین المللی کتاب در مصلی تهران برگزار شد.


شهرام نیا با بیان این‌که یکی از دستاورد‌های مهم نمایشگاه امسال، ورود تشکل‌ها در امر مدیریت بود، گفت: امیدواریم با ورد تشکل‌های خصوصی در بخش مدیریت نمایشگاه کتاب در سال‌های آینده شاهد مشارکت بیشتر و جدی تر بخش‌های مرتبط با کتاب در نمایشگاه باشیم، زیرا بسیار مهم است که در سال‌های آتی مدیریت نمایشگاه کتاب بر عهده تشکل‌هایی باشد که می‌توانند تصمیمات بسیار مهمی را برای حوزه نشر، بگیرند.


وی با اشاره به چالش‌های نمایشگاه کتاب نیز، گفت: همگن نبودن تشکل‌ها و اختلافات میان آن‌ها، تبعیت نکردن برخی از تشکل‌ها از تصمیمات جلسه‌ها، کاهش شدید بودجه نمایشگاه و عدم همکاری رسانه ملی از چالش‌هایی بود که امسال با ان روبه‌رو بودیم.

در ادامه جلسه، اشعری ضمن تقسیم بندی دستاورد‌های نمایشگاه به سه حوزه، علمی، فرهنگی و اقتصادی، گفت: در بخش علمی، انگیزه اصلی نمایشگاه، آشنتا کردن دانشجویان با علم روز و منابع خارجی است، در بخش فرهنگی نیز روی آوردن افکار عمومی به سمت مطالعه و خرید کتاب در حین برگزاری نمایشگاه است و در حوزه اقتصادی نیز گاهی ناشران و دست‌اندرکاران حوزه نشر، گردش مالی یک‌ساله خود را در همین نمایشگاه پی‌ریزی می‌کنند.

وی با اشاره به انتقادات صورت گرفته از صدا و سیما برای پوشش ندادن مطلوب نمایشگاه کتاب، گفت: من معتقد نیستم که این اتفاق یک چالش برای نمایشگاه بیست و هشتم بوده، زیرا رسانه ملی مجبور است از همین برنامه‌ها بودجه داخلی خود را تأمین کند، اما در بخش بین الملل به‌دلیل تحریم‌های چند سال گذشته، متأسفانه ما چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی ما شاهد حضور کمرنگ ناشران بین المللی در نمایشگاه هستیم.

فریدون در بخش دیگری از این جلسه با بیان این‌که ما یک‌سری دستاورد کلی در هرسال داریم و یک‌سری دستاورد جدید که در هر نمایشگاه به دست می‌آید، تاکید کرد: در بحث دستاورد‌ها ما باید به حضور تشکل‌ها در مدیریت نمایشگاه اشاره کنیم، ضمن این‎‌که نمایشگاه امسال فرصت بسیار خوبی را برای تعامل ناشران با مخاطبان فراهم آورد تا با مطلع شدن از نطرات یکدیگر بتوانند برای سال‌های آتی تصمیمات بهتری بگیرند، ضمن این‌که حدود 600 نشست در نمایشگاه امسال برگزار شده که رقمی بسیار مطلوب است و می‌تواند علاوه بر حضور مسوؤلین در نمایشگاه امسال، یکی دیگر از دستاورد‌های مهم نمایشگاه کتاب باشد.

در پایان این جلسه حاتمی با انتقاد شدید از رسانه ملی و نیروی انتظامی، گفت: این نهاد‌ها وظیفه اطلاع رسانی و تأمین امنیت این‌گونه مراسمات را دارند و اصلا قابل قبول نیست که آن‌ها برای انجام وظیفه خود پول دریافت کنند.

وی افزود: در نمایشگاه امسال قیمت اجاره غرفه‌ها دو برابر شده بود در حالی‌ که فضای نمایشگاه برای برای اجرای این مراسم مناسب نیست و غرفه داران را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

حاتمی با تشکر از مردم به ‌خاطر حضور در نمایشگاه کتاب، گفت: نکته امید‌بخش نمایشگاه کتاب این است که همچنان امید میان خوانندگان کتاب و ناشران وجود دارد و این ‌را می‌توان از حجم خرید کتاب و تعداد کتاب‌های منتشر شده فهمید./9598/پ202/ح

ارسال نظرات