۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۸
کد خبر: ۲۶۶۴۱۴
حداد عادل:

آیت الله جوادی آملی مصداق بارز حکیم در روزگار ما هستند

خبرگزاری رسا ـ رییس بنیاد سعدی گفت: در فرهنگ اسلامی شیعه ایرانی هر کس حکیم نامیده نمی‌شود، حکیم در فرهنگ ما شخصی صاحب معنویت، دین، اخلاق و عرفان است که امروز آیت الله جوادی آملی مصداق بارز حکیم در روزگار ما هستند.
حداد عادل حداد عادل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، غلامعلی حداد عادل رییس بنیاد سعدی و فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ظهر امروز در چهارمین همایش طبیب روحانی در تجلیل از مقام علمی و اخلاقی آیت‌الله جوادی آملی که در دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: وقتی دانشگاه علوم پزشکی مراسمی با عنوان طبیب روحانی برگزار کند اعتراف کرده که طب جسمی به تنهایی کافی نیست و تحصیل دانشگاهی زمانی به دست می‌آید که با طب روحانی همراه شود.

وی با اشاره به مفهوم کلمه حکیم در سنت ایران افزود: در تاریخ اسلام به معدود اشخاص حکیم اطلاق شده است؛ در فرهنگ اسلامی شیعه ایرانی هر کس حکیم نامیده نمی‌شود.

رییس بنیاد سعدی عنوان کرد: حکیم در فرهنگ ما شخصی صاحب معنویت، دین، اخلاق و عرفان است، حکیم متعبد، متفقه، فیلسوف، عارف و متخلق به اخلاق الهی است که میرداماد، ملاصدار و شیخ بهایی و بسیاری دیگر در گذشته و در دوران ما علامه طباطبایی واجد این صفت بوده و امروز آیت الله جوادی آملی مصداق بارز حکیم در روزگار ما هستند.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با معرفی یکی از کتاب‌های ایشان به نام «مفاتیح الحیات» گفت: این کتاب یادآور کتاب مفاتیح الجنان است، کتاب مفاتیح الجنان به رابطه انسان با خدا تعلق دارد اما کتاب مفاتیح الحیات در 5 بخش به تعامل انسان با خود، تعامل انسان با هم نوعان، تعامل انسان با نظام اسلامی، تعامل انسان با حیوان و تعامل انسان با محیط زیست تعلق دارد که این نوع نگرش به معارف دینی و اسلامی کاری نو است.

وی در پایان گفت: از خصوصیات بارز آیت‌الله جوادی آملی برقراری توازن بین عقل و نقل است.

همچنین در ادامه علی جعفریان رییس دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران گفت: بشر دارای دو بعد جسمی و روحی است، به همان میزان که انسان در مقابل آلودگی هوا، غذا و جامعه حساسیت دارد به همان میزان نیز باید در مقابل دروغ، افترا و ریا حساسیت داشته باشد.

وی افزود: ما که به امراض جسمی توجه کرده به طبیب جسم مراجعه می‌کنیم باید نسبت به امراض روحی نیز واکنش نشان داده و به طبیبان روحی مراجعه کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران عنوان کرد: طبیبان روحی و جسمی هر دو گروه نسبت به بیماران خود متعهد هستند که سلامتی را به بیمار خود هدیه دهند.

جعفریان افزود: ما در علوم پزشکی دانشگاه تهران تلاش می‌کنیم که طبیبان به سلامت جسم و روح توامان توجه کنند زیرا جسم انسان فانی و روح او جاودان باقی خواهند ماند./807/پ202/ج 

ارسال نظرات