۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۲۷۰۸۶۹
حجت الاسلام و المسلمین قرائتی:

کسی که از ازدواج می ترسد به رزاق بودن خدا اعتماد ندارد/ فلسفه سختی ها به حرکت واداشتن انسان ها است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی گفت: انسان مؤمن به خداوند خوش بین بوده و به او اعتماد دارد؛ کسی که از ترس خرج و مخارج زندگی، از ازدواج می ترسد به رزاق بودن خدا اعتماد ندارد و این سوء ظن به خدا نشانه ضعف عقیده است.
کسی که از ازدواج می ترسد به رزاق بودن خدا اعتماد ندارد/ فلسفه سختی ها به حرکت واداشتن انسان ها است

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور بعد از ظهر امروز در نهمین جلسه تفسیر تخصصی قرآن کریم در مدرسه عالی نواب گفت: طبق آیه قرآن که می فرماید: «سَیَقولُ السُّفهاء»، یعنی در آینده سفها و بی خردان به شما اشکال خواهند کرد، پس از حالا آماده باشید. اجازه ندهید پس از وارد شدن اشکال به فکر پاسخ به آن باشید. خداوند را الگو قرار دهید زیرا او قبل از اینکه نوزاد به دنیا بیاید، به فکر غذای اوست.

 

وی ادامه داد: حوزه علمیه موظف است شبهات جدید را استخراج کرده و با پاسخ مناسب در اختیار طلاب قرار دهد. طلاب نیز وظیفه دارند تا از این حرکت استقبال کرده و برای زدودن ابهام از معارف ناب اسلام در برابر شبهه افکنان ایستادگی کنند.

 

عدل به معنای تساوی نیست

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی گفت: عدل همیشه به معنای تساوی نیست و این که فلانی همه را با یک چشم می بیند پس عادل است، قضیه غلطی است و در برخی مواقع، همه را با یک چشم دیدن، ظلم در حق بعضی افراد است. گاهی می پرسند چرا خداوند مثلا به فلانی تیزهوشی داد ولی به من نداد؟.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور ادامه داد: در جلسه ای دختر خانمی بلند شد و پرسید: چرا خداوند به من زیبایی نداد تا یکی از مقدمات ازدواجم فراهم شود؟ باید به این گونه سوالات جواب در خور و مناسب فهم سوال کننده داد. حضرت امیرمؤمنان علی(ع) فرمودند: «اگر کسی ضعفی دارد، باید بررسی کند که چه نقاط قوتی و چه استعدادی دارد. مثلا یکی ممکن است بیانش قوی باشد ولی انسان قسی القلبی باشد». به قول معروف، هر قله ای درّه ای هم دارد.

 

لزوم کشف استعدادها

وی خطاب به طلاب گفت: استعدادهای خود را کشف و روی آن ها کار کنید تا شکوفا شوند. من زمانی به دستور آیت الله یثربی(ره) برای تبلیغ و روضه به یکی از مساجد رفتم ولی به خاطر صدای ناهنجار و نیز عدم اطلاع از فنون مرثیه خوانی، اهالی با احترام بیرونم کردند و نامه ای محضر آیت الله یثربی(ره) نوشتند و درخواست یک روضه خوان خوش صدا کردند.

 

این مفسر قرآن کریم افزود: هر کسی را برای کار خاصی ساخته اند. البته اصل و اساس در کارها، درست انجام دادن و رعایت خلوص است. اگر هدف شما کتاب الله و عترتی باشد و راه صحیح برای رسیدن به آن انتخاب کنید، مطمئنا رستگار شده و به نتیجه الهی می رسید.

 

توفیق الهی

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی درباره توفیق الهی اظهار کرد: در روایت آمده است که فرموده اند: «یا مَن سَوّی التَّوفیق بَینَ الضَّعیفِ وَ القَوی؛ یعنی توفیق الهی بین ضعیف و قوی مساوی تقسیم شده است. بنابراین اگر فردی که درآمد ماهیانه اش یکصد هزار تومان است و ده هزار تومان انفاق می کند با فردی که درآمد یک میلیون تومان است و یکصد هزار تومان انفاق می کند، اجر مساوی دارند.

 

حجت الاسلام قرائتی گفت: از راه هایی که در واقع جبران کمبودها توسط خداوند است یکی نیت خیر کردن است. یعنی کسی که درآمدی ندارد تا انفاق کند، اگر نیت این را داشته باشد که اگر ثروت داشتم حتما انفاق می کردم ثواب آن را خواهد برد. یا فردی که از نظر دنیوی کمبودهایی دارد و با آن کمبودها می سازد، در روز قیامت خداوند متعال به حسنات بیشتر آن کمبودها را جبران کرده و در واقع به صبر وی اجر می دهد.

 

یکی از ابواب رحمت الهی کمک به خلق الله است

 

وی کمک به مخلوقین و بیچارگان را نیز از ابواب رحمت الهی دانست و گفت: در یکی از ادارات بهزیستی، کودک معلولی با ریخته شدن آب بینی و آب دهانش بر روی صورتش با مهر مادری یکی از پرسنل روبرو شده و صورتش توسط آن فرد پاک شده بود با همان لحن خاص خود گفته بود: «کربلا بری انشاالله».

 

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ادامه داد: فردای آن روز فرد متمولی با مراجعه به آن اداره گفته بود: دیشب در عالم رویا، مرا تکلیف کردند که به فلان اداره رفته و هزینه رفت و برگشت و مخارج سفر کربلای خانم فلانی را متقبل شوم. با عنایت به این حادثه واقعی، اهمیت و ارزش کمک به خلق الله، خصوصا کسانی که واقعا نیازمند توجه هستند روشن می شود.

 

خوش بینی به خداوند

وی گفت: انسان مؤمن به خداوند خوش بین بوده و به او اعتماد دارد. اگر کاری برای رضای او صورت بگیرد مطمئنا بی اجر نخواهد ماند. به خدا اعتماد کنید. کسی که از ترس خرج و مخارج زندگی، از ازدواج می ترسد به رزاق بودن خدا اعتماد ندارد و این سوء ظن به خدا نشانه ضعف عقیده است.

 

فلسفه سختی ها

رییس ستاد اقامه نماز کشور فلسفه سختی ها را به حرکت واداشتن انسان ها دانست و گفت: خداوند حکیم به انسان سختی داده و با این سختی دادن، او را وادار به حرکت می کند. برای مثال با داغ کردن کف پای انسان او را وادار می کند که حرکت کند.

 

وی تصریح کرد: اگر طلبه ای بتواند این نکات ظریف و فلسفه احکام را استخراج کرده و بنویسد، گنجینه ای از علوم و معارف الهی شکل خواهد گرفت و قادر خواهد بود پاسخگوی بسیاری از شبهات باشد. این یک حرکت الهی و نوعی مجاهده در راه خدا است که بنابر آیه شریفه «وَ مَن جاهَدَ فینا لَنَهدیَنَّهُم سُبُلَنا » باعث گشوده شدن راه های وصول به رحمت و برکت الهی می شود.

 

خاطره ای از دانشگاه تهران

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی به خاطره ای درباره تفسیر نیز اشاره کرده و گفت: از طرف دانشگاه تهران از من دعوت به اقامه نماز کردند. گفتم به شرطی که اجازه بدهید روز چند دقیقه تفسیر هم بگویم قبول می کنم. مسئولین گفتند که وقت دانشجویان پر است. من در جواب گفتم: تفسیر من نیم دقیقه ای است و با موافقت آنها من هر روز یک تفسیر نیم تا یک دقیقه ای هم می گفتم و از وقت نهایت استفاده را می کردم.

 

تفسیر آیه احسان به والدین

وی ادامه داد: یکی از آیاتی که در دانشگاه تفسیر کردم آیه «بالوالدین احسانا» بود. برداشت هایی که از این آیه می شود کرد را فهرست وار گفتم: این آیه به صورت مطلق آمده است و هیچ اشاره به این که به والدین مسلمان احسان کن، نشده است.یعنی حتی اگر والدین کسی کافر هم بودند واجب است که مورد احسان واقع شوند.

 

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ابراز کرد: این آیه نفرموده که والدین زنده را احسان کن بلکه مطلق آمده است یعنی والدین حتی اگر فوت کرده باشند هم باید مورد احسان واقع شوند. این آیه می فرماید احسان فقط دادن پول و مادیات نیست بلکه گاهی اوقات، احسان از نوع محبت ومهربانی لازم است. این آیه فاقد زمان خاصی است بنابراین در تمام ازمنه باید این احسان به والدین انجام شود.

 

وی تصریح کرد: کلمه احسان در آیه فاقد الف ولام تعریف است. اگر الف و لام داشت به این معنا بود که نوع احسان را شما انتخاب کنید، ولی معنای بدون الف ولام یعنی اینکه هر نوعی از احسان که والدینت خواستند را انجام بدهید.

 

این مفسر قرآن کریم گفت: در آیاتی از قرآن نیز کلمه احسان آمده ولی در کنار کلمه عدل ذکر شده است. نکته ظریفی که هست این که در جایی که با کلمه عدل آمده است اشاره به سایر مردم غیر از والدین دارد و این نکته که حالت تعادل به علاوه احسان است. اگر فردی به دیگری گفت: نادان، مخاطب هم جواب خواهد داد: خودتی؛ یعنی جواب تک، پاتک است. در مقابل والدین اجازه داده نشده است که در جواب حرف درشت آن ها چیزی گفته شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی اضافه کرد: در قرآن کریم چهار بار «بالوالدین احسانا» و تمام این چهار بار بعد از آیه ای مربوط به توحید وارد شده است. یعنی پس از اطاعت از خداوند متعال باید والدین اطاعت شوند.

 

وی گفت: متاسفانه ما هنوز مزه قرآن را نچشیده ایم. این کتاب مقدس، برای تمام اقشار جامعه حرف برای گفتن دارد و در تمام زمینه ها فرمایش دارد. مثلا درباره تک تک اعضای صورت آیه وارد شده است. درباره لب، 6 آیه داریم. ما آیات متعددی که مناسب پژوهش باشند داریم که در انتظار پژوهش هستند.

 

نکته ای درباره قرآن

وی ادامه داد: در هر آیه ای چهار نکته وجود دارد که باید به نحوی مطلوبی بیان شوند. برای مثال سوره مبارکه کوثر که درباره حضرت فاطمه زهرا(س) وارد شده است، سوره ای است که واقعا برخی از نکاتش بی نظیر در قرآن است و این تناسب سوره با حضرت فاطمه زهرا(س) که شخصیتی بی نظیر و استثنائی هست شگفت انگیز است.

 

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی همچنین گفت: آیه شقاق که به دعوای زن و شوهر و روش حل آن می پردازد، چون درباره اختلاف شدید است، از این رو از یک حالت خشونت بار شروع شده و همزمان با حل آن اختلاف، با تلطیف به پایان می رسد؛ این از اعجاز قرآن است.

 

وی ضمن گلایه از برخی طلاب افزود: منتظر کسی نباشید. من سال ها پیش به آقای درّی نجف آبادی گفتم که اگر موافقید یک جلسه مباحثه تفسیر بگذاریم، ایشان هم موافقت کردند. دوره ای از مجمع البیان خریدیم و شروع به مطالعه و مباحثه سوره هود کردیم و این زمانی بود که هنوز تفسیر شریف المیزان نبود. پس از مدتی شروع به نوشتن خلاصه مباحث کردیم که ثمره اش تفسیر سه جزء بود.

 

به دروس حوزه بسنده نکنید

وی ادامه داد: پس از آشنایی با آیت الله مکارم شیرازی بنا به درخواست ایشان به وارد گروه تفسیر نمونه شدیم و ثمره تلاش گروه تفسیر نمونه شد. این تفسیر تماما در ایام تعطیلات تحصیلی نوشته شده است.

 

وی ضمن تاکید بر مدیریت عمر گفت: به حوزه وابسته نباشید. درس های حوزوی را مطالعه کنید و عالم بشوید ولی اگر حوزه در مباحثی مانند تفسیر قرآن و اصول اعتقادات برنامه ریزی نکرد، خودتان دست به کار شده و برنامه ریزی کنید. شما مسؤول عمرتان هستید و باید پاسخگو باشید.

 

خاطره ورود به حوزه

وی در پایان سخنان خود به خاطره ای از ورود وی به حوزه گفت: با وجود تقاضای مرحوم پدرم به حوزه علمیه، وارد دبیرستان شدم. در یکی از روزها به خاطر جرو بحث با عده ای از دانش آموزان و تنبیه آنان توسط مدیر مدرسه، با 17 نفر از آنان درگیر شدم و حسابی کتک خوردم. به خانه آمدم و با گریه به پدرم گفتم قصد دارم به حوزه بروم و بعد وارد حوزه شدم. من از آن کتک ها که مسیر زندگی ام را عوض کردند ممنونم./861/پ201/ب5

 

ارسال نظرات