۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۲۷۱۹۰۹
استاد حوزه و دانشگاه:

ماه رمضان فرصتی مغتنم برای تحول و انقلاب درونی است/ تدبر در قرآن وظیفه ای همگانی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ایزدی با بیان این که تدبر در قرآن در ماه میهمانی خدا می تواند شروع خوبی برای آینده باشد، گفت: ماه رمضان فرصت مناسبی برای تحول و انقلاب درونی بوده و لازم است در اهداف آفرینش انسان، در این ماه تدبر و تعقل کنیم.
ماه رمضان

حجت الاسلام ایزدی، استاد حوزه و دانشگاه و مبلغ خارج از کشور، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به نشر معارف دینی و قرآنی در ماه رمضان اظهار کرد: ماه رمضان فرصت بسیار مناسبی برای تدبر در قرآن به عنوان یک وظیفه همگانی است.

 

 این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: تفسیر قرآن کریم وظیفه همگانی نیست و کار اهل آن است اما تدبر و تعقل در قرآن، مخاطب عمومی دارد. در حقیقت تدبر قرآنی یعنی این که خداوند متعال معارف را به ما تفهیم کرده است و ما باید آن ها را دریافت و اجرا کنیم. همچنین ماه رمضان به سبب ماه نزول قرآن، ماهی پر برکت و مغتنم بوده و چنانچه در آن تدبری صورت گیرد، می تواند شروع خوبی برای آینده باشد.


وی با اشاره به زمینه های تهاجم فرهنگی در کشور تصریح کرد: اگر ما فضیلت برخی زمان ها و مکان ها را برای مردم تبیین کنیم، به تأثیرات آن نیز پی خواهیم برد. اکنون در ماه مبارک رمضان قرار داریم و این ماه فرصت مناسبی برای تحول و انقلاب درونی است. لازم است تا در اهداف خلقت آفرینش انسان، در این ماه تدبر و تفکر کنیم تا وظایف را بهتر بشناسیم.


شبهه های معرفتی زیر بنای اعتقادی جامعه را متزلزل می کند


حجت الاسلام ایزدی، شناخت فرصت های اهداف خلقت را لازمه نجات مردم از تهاجم فرهنگی دانست و گفت: امروزه زیر بنای اعتقادی ما در نسل جوان ضعیف گشته است و شبهه های ناچیزی هم مردم را دچار تزلزل و تنش خواهد کرد که باید با این گونه ناهنجاری ها مقابله شود.

 

وی با اشاره به مهجوریت قرآن و فاصله گرفتن نسل امروز از آن، یادآور شد: فردای قیامت پیامبر از امت شکایت می کند که امت من قرآن را رها و ترک کردند؛ که این روایت بیانگر مهجوریت قرآن بوده و این مهجوریت از زمان های دور در قرآن بوده و هست اما به برکت انقلاب به خصوص در دهه اخیر، فعالیت های چشمگیری در زمینه قرآن و تعالیم دینی انجام شده است.


این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: حفظ قرآن مایه تدبر در کلام وحی بوده و تأکید بر حرکت به سمت حفظ قرآن بدون شک میل به تدبر در قرآن را نشان می دهد. امروزه می بینیم که مؤسسات و مراکز قرآنی در جامعه به فراوانی بر روی این موضوع کار و پژوهش می کنند و برنامه های این چنینی ما را نسبت به آینده امیدوار می کند.

 

ورود قرآن به بدنه خانواده ها؛ اولین زمینه کسب تعالیم دینی

 

 وی با اشاره به ضرورت صرف هزینه و زمان در زمینه کسب معارف دینی اظهار کرد: امروزه نیاز داریم قرآن را در بدنه خانواده ها و جامعه وارد کنیم و هزینه هایی را در زمینه قرآنی بگذاریم.  همانطور که خانواده ها در زمینه زبان های خارجه و رفاه مادی خود، بودجه ای را اختصاص می دهند؛ لازم است تا در جهت کسب معارف دینی و قرآن آموزی نیز، هزینه صرف کنند و باید این فرهنگ سازی در جامعه انجام شود.


حجت الاسلام ایزدی نسبت به تشکیل شورای عالی تبلیغ و فعالیت آن در سنوات اخیر، خاطر نشان کرد: چه شورای تبلیغ و چه مؤسسات و مراکزی که درصدد تبلیغ دین هستند و در این زمینه گام بر می دارند، اگر برنامه داشته باشند و با هدف پیش بروند، قطعا به نتیجه خواهند رسید.


وی افزود: همچنین هیچ گاه نمی توان با فعالیت یک شورا خوبی و بدی را تفسیر کرد، بلکه باید به توانمندی های اعضا آن شورا بازگشت اما در همین سطح که این عامل سبب ایجاد دغدغه در جامعه شود، مفید و موثر خواهد بود. تشکیل شورای عالی تبلیغ نیز نشان از نیاز جامعه به تبلیغ دارد و باید در این زمینه از دانشمندان، صاحب نظران و اندیشمندان صاحب تجربه استفاده شود.

 

تعلیم معارف دینی از قرآن و عترت لازمه دستیابی به سعادت است
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مشکلات جامعه امروز در کنترل برخی مشکلات گفت: مشکل ما در جامعه امروز این است که عده ای برنامه دارند اما اهل کار و پژوهش و فعالیت نیستند، برخی ها  نیز مجری هستند اما اهل فکر و برنامه نیستند. ما به این نیاز داریم که همه این ها در کنار هم چیده شوند و کار فکری در کنار کار اجرایی بیاید، در اینصورت همواره موفق خواهیم بود.

 

حجت الاسلام ایزدی با اشاره به ویژگی های مبلغان دینی تصریح کرد: پیامبر(ص) در روایتی می فرمایند: «هیچ کس نمی تواند دین خدا را یاری کند، مگر این که به تمام جوانب دین احاطه داشته باشد»؛ یعنی به عنوان اولین مؤلفه، یک مبلغ عالی دینی لازم است دین شناس باشد. اگر ما بیاییم معارف دینی را از دو منبع بزرگ قرآن و عترت یاد بگیریم و به دیگران منتقل کنیم، به سعادت خواهیم رسید.

 

این مبلغ خارج از کشور با بیان این که باید قرآن و عترت و نکات ناب آن را با بهترین روش بر طبق ویژگی های مخاطبان آموزش داد، افزود: انسان باید خالصانه به سوی هر کاری برود و باید در آن شجاعت داشته باشد، نرمی در گفتار و رفتار و دوری و پرهیز از خشونت از دیگر ویژگی های مبلغان دین به شمار می رود. یکی از مولفه های هر مبلغ و فعال فرهنگی این است که با مخاطب خود ایجاد ارتباط کند و صمیمی شود، سپس آموزش ها را آغاز کند.


در نشر دین و معارف آن هم عامل باشیم و هم مشوق/ پژوهش در نهج البلاغه؛ مهم ترین زمینه  شناخت امیرمومنان(ع)

 

حجت الاسلام ایزدی با بیان این که در نشر دین و معارف آن باید هم عامل باشیم و هم مشوق جامعه، تأکید کرد: ما مسلمان هستیم و به سبب مسلمان بودنمان باید به اساس نامه خود یعنی قرآن پایبند باشیم، قرآن کریم به ما دستور العمل داده است و در آن از ما انجام برخی کارها را منع کرده و به انجام برخی کارها نیز دعوت کرده است. حال که ما مسلمان هستیم باید وظیفه خود را در زمینه اعتقادات دینی به انجام برسانیم تا به آخرت خوب و روشنی دست یابیم، یعنی در حقیقت باید خودمان هم عامل باشیم و هم دیگران را به دین و میدان کسب معارف تشویق کنیم.

 

وی با اشاره به توجه به نهج البلاغه و سخنان ارزشمند آن، تصریح کرد: منابعی که ما در دسترس داریم، قرآن و روایات هستند؛ نهج البلاغه منحصر به ماه رمضان نیست و سخنان امیرمومنان(ع) نیز منحصر به نهج البلاغه نیست، یعنی بخشی از سخنان حضرت امیر در بعد علوی در این کتاب جمع آوری شده است و ما وظیفه داریم تا برای شناخت اولیا از راه کلام و سخن با آن ها وارد شویم.


این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: لازم است برای شناخت ائمه اطهار(ع) به سراغ صحیفه سجادیه، نهج البلاغه، روایات و منابعی از این دست رفت. حتی اگر مسلمان هم نباشیم اما این سخنان را بشنویم و به سوی این بزرگواران حرکت نکرده و به ارزش های دینی پایبند نباشیم، به خواب غفلت دچار شده ایم. بنابراین نهج البلاغه ما را در شناخت شخصیت صاحب کلام یاری می کند و باید به این سمت و سو، حرکت کرد./864/ت302/ب5

 

ارسال نظرات