۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۰
کد خبر: ۲۸۰۱۵۳
مسؤول دبیرخانه کانون های مساجد خراسان شمالی مطرح کرد؛

اجرای طرح تلاوت نور در 320 مسجد خراسان شمالی

خبرگزاری رسا ـ مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگ هنری مساجد خراسان شمالی از اجرای طرح تلاوت نور در 320 مسجد شهرستان های مختلف این استان خبر داد.
تلاوت نور

هاشم شیرازیان، مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به اجرای طرح تلاوت نور در مساجد و پایگاه های این استان، اظهار کرد: طرح قرآنی مزبور در 320 مسجد و پایگاه در ادارات و نهادهای خراسان شمالی در حال اجرا است.

وی با بیان این که طرح تلاوت نور اکنون در تمامی شهرستان های هشت گانه استان در دست اجرا قرار دارد، افزود: در این طرح که یکی از طرح های مؤثر و کم هزینه قرآنی به شمار می رود، بعد از اقامه نماز در مساجد، یک یا دو صفحه از قرآن کریم قرائت و در برخی از مساجد نیز معانی و یا تفسیر آیات در کنار تلاوت آن برای نمازگزاران بیان می شود.

شیرازیان با اشاره به استقبال مناسب مساجد و نمازگزاران خراسان شمالی از اجرای این طرح، خاطرنشان کرد: طرح تلاوت نور با عاملیت کانون های فرهنگی هنری مساجد استان پیگیری و اجرا می شود.

به گفته وی این طرح در شهرستان های مختلف استان در 320 پایگاه شامل 275 مسجد و 45 پایگاه در ادارات و نهادهای دولتی و حکومتی اجرا می شود.

شیرازیان با اشاره به این که نحوه اجرای طرح، تلاوت ترتیل یک صفحه از قرآن کریم پس از اقامه نماز مغرب و عشاء است، اضافه کرد: ترویج فرهنگ انس با قرآن کریم و تسهیل در امر قرائت قرآن، توسعه و تداوم فراگیرترین طرح قرآنی کشور، بهره مندی عمومی از مفاهیم والای قرآن کریم و زمینه سازی فعالیت های قرآنی از جمله اهداف اجرای این طرح محسوب می شوند.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی ادامه داد: همچنین جذب جوانان و نوجوانان و نسل های جدید انقلاب به مساجد و شناسایی و تشویق آنها به قرائت و تلاوت قرآن از دیگر اهداف اجرای این طرح هستند.

وی اضافه کرد: در طرح تلاوت نور قصد داریم تا با تلاوت قرآن کریم به طور مرتب و منظم و به صورت ترتیل خوانی و تدبر و تأمل در معنای قرآن کریم، به آموزش روخوانی قرآن کریم با رعایت لحن عربی و صوت زیبا پرداخته و گرایش عمومی جوانان و نوجوانان به قرآن کریم را افزایش دهیم.

شیرازیان با اشاره به این که این طرح یکی از مهم ترین فعالیت های قرآنی ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به شمار می رود که در مساجد و اداراتی که نماز جماعت در آنها اقامه می شود، در حال برگزاری است، افزود: در گام نخست اجرای این طرح تلاوت و قرائت یک صفحه از قرآن به صورت روزانه انجام می شود اما در مرحله دوم آن تفسیر آیات قرائت شده قرآن نیز در دستور کار است.

مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان خراسان شمالی در ادامه با تأکید بر انس بیشتر و نزدیک تر شدن جامعه به آموزه های قرآنی و فرامین دینی، خاطرنشان کرد: دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان با استفاده از ظرفیت مساجد و حضور اقشار مختلف مردم در این اماکن مقدس، برنامه های متعددی را در راستای نیل به این هدف بزرگ در دست اجرا دارد.

وی ادامه داد: در این زمینه و به منظور اشاعه فرهنگ قرآنی، تاکنون 24 خانه نور در استان تشکیل شده که در بخش هایی نظیر آموزش قرآن در رشته های صوت، لحن، تجوید، قرائت و روخوانی، درس هایی از نهج البلاغه و صحیفه سجادیه فعالیت می کنند و خدمات آنها از سوی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان پیگیری می شود.

گفتنی است، بر اساس اعلام دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی در حال حاضر 340 کانون فرهنگی هنری در مساجد این استان دایر است که از این تعداد حدود 60 درصد کانون ها در مساجد روستایی و مابقی در شهرها واقع شده و فعالیت می کنند./9314/ت303/ب

ارسال نظرات