۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۲۸۶۰۴۶
در نشست خبری آیت الله مقتدایی؛

فعالیت های انجمن حامیان توسعه حوزه های علمیه تشریح شد/ اعلام آمادگی خیرین برای احداث مدارس علمیه

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای عالی حوزه های علمیه از برگزاری کلاس های آموزش مکاسب برای بازاریان خبر داد و گفت: قرار شد مدارس علمیه ای که نزدیک بازار هستند فضایی را ایجاد کنند تا استادی معین در آن شرکت کرده و حداقل هفته ای یک روز برای بازاریان درس های مکاسب گوناگون را تدریس کند.
آيت الله مقتدايي نشست مشترک اصناف قم با رييس انجمن حاميان توسعه حوزه هاي علميه و دبير شوراي عالي حوزه هاي علميه نشست مشترک اصناف قم با رييس انجمن حاميان توسعه حوزه هاي علميه و دبير شوراي عالي حوزه هاي علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله مرتضی مقتدایی رییس هیأت امنای انجمن حامیان توسعه حوزه علمیه پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه فعالیت های این انجمن را تشریح و بر کشوری و فراکیر شدن آن تأکید کرد.


وی با بیان این که در ضمن جلساتی که در انجمن حامیان توسعه در سرار کشور داشتیم خیرین اعلام آمادگی کردند که در احداث حوزه علمیه مشارکت داشته باشند، گفت: بازسازی حوزه های فرسوده، تعمیر و تجهیز مدارس علمیه از وظایف این انجمن به شمار می رود.


وی افزود: معتمدین بازار تهران که افرادی متدین و دلسوز هستند و علاقه به نظام و حوزه های علمیه دارند پیشنهاد کردند که پیوند بیشتری بین حوزه و بازاریان وجود داشته باشد، در دوره های گذشته بین روحانیت و بازار هماهنگی بسیاری وجود داشت به گونه ای که بازاریان پیاده نظام روحانیت بودند.


دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که در گذشته روحانیت معظم عنایت ویژه ای به اهالی بازار داشتند، اظهار داشت: بازاریان در طول تاریخ کمک هایی به حوزه های علمیه و شهریه طلاب داشته اند، از همین رو امروز نیز باید این رابطه تقویت شود.


وی با اشاره به حضور بازاریان در صحنه انقلاب ادامه داد: زمانی که رژیم ستمشاهی ظلم را به نهایت رسانده بود این بازاریان بودند که به یاری حضرت امام شتافتند تا هدف امام راحل و مبارزه علیه ظلم به ثمر بنشیند، حتی تعدادی از بازاریان به واسطه این فعالیت ها زندانی و اعدام شدند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که بازاریان و اصناف برای تحکیم روابط با حوزه علمیه اعلام آمادگی کردند، ابراز داشت: یکی از مصادیق تحکیم این بود که اصناف بازار نیاز دارند که احکام کسب و کار را برای فرار از کسب مال حرام فرا بگیرند که حوزه علمیه وظیفه آموزش دادن به آن ها را دارد.


وی عنوان کرد: اگر کسی احکام را فرا نگیرد ممکن است که ناخواسته وارد معامله حرام شود، از همین رو اصناف پیشنهاد کردند و ما نیز استقبال کردیم و این مسأله در حال توسعه پیدا کردن است، سامان دادن به این کار بدین شکل بود که مدارس علمیه ای که نزدیک بازار هستند فضایی را ایجاد کنند تا استادی معین در آن شرکت کرده و حداقل هفته ای یک روز برای بازاریان درس های مکاسب گوناگون را تدریس کند.


نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: اگر کلاس ها تشکیل شد باید شرکت کنندگان نیز به صورت منظم حضور داشته باشند، سابقا برخی از اهل کسب و تجار خودشان مسائل را می دانستند و برای دیگران تشکیل کلاس می دادند.


وی اضافه کرد: خوشبختانه این طرح با ارزش در 5 مدرسه علمیه در تهران همانند مجد، آیت الله فلسفی و شیخ عبدالحسین آغاز شده که در یکی از این کلاس ها بیش از 120 نفر از بازاریان حضور دارند که این جریان را به فال نیک می گیریم.


آیت الله مقتدایی با بیان این که مراجع تقلید از روند این جریان خوشنود هستند، گفت: بنده این جریان را برای حضرت آیت الله صافی نقل کردم که ایشان بسیار خوشحال و مسرور شدند و فرمودند که این سنتی بود که ترک شده بود و شما در حال احیا کردن هستید و من برای شما دعا می کنم این طرح باید در قم نیز آغاز شود.


وی افزود: در سراسر کشور برخی از نمایندگان محترم ولی فقیه همانند آیات طباطبایی نژاد در اصفهان و مجتهد شبستری در آذربایجان شرقی از این جریان استقبال کرده و اعلام آمادگی کردند، این برنامه باید برای تمام بازاریان کشور اجرا شود تا به حرام نیفتند.


رییس هیأت امنای انجمن حامیان توسعه حوزه علمیه با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) درباره ضرورت دوری از کسب حرام اظهار داشت: حضرت فرمودند آنچه که از هر چیزی بیشتر بر امتم خوف دارم و ناراحتم که امت من گرفتار شود کسب حرام است.


وی ادامه داد: اگر انسان به کسب حرام مبتلا شود آثارش در فرزندان او ظاهر می شود، ممکن است که انحرافات اخلاقی و دینی در فرزندان چنین شخصی پدید آید؛ اگر کسی به دنبال مال حرام رفت باید بداند که مالش رشدی نخواهد داشت.


دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که طلب روزی حلال از عناوینی است که در روایات بسیار از آن تجلیل شده است، ابراز داشت: اصناف و تجار باید همت کنند تا این کلاس ها در کل کشور رایج شود که در نتیجه آن همه بازاریان مسأله دان باشند.


وی عنوان کرد: اگر جمع بازاریان متدین مسأله دان شکل گیرد این افراد می توانند با کسانی که مسائل شرعی را رعایت نمی کنند احکام را به آنان گوشزد کنند./1323/پ201/ج

ارسال نظرات