لوازم تبلیغ کارآمد و مؤثر/ مبلغان به شیوههای یکسان تبلیغ بسنده نکنند
حجت الاسلام سید عباس موسوی، مدیر کل حراست دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به اهمیت و ضرورت تبلیغ دین اسلام اظهار داشت: تبلیغ دین و ابلاغ پیام الهی به مردم از ویژگیهای پیامبر اکرم(ص)، اهل بیت(ع) و بزرگان دین بوده است.
علمای دین در امر تبلیغ، مجاهدتهای خاموش و مؤثری داشتهاند
وی به سختیها و مشکلات تبلیغ در دورانهای مختلف اشاره کرد و یادآور شد: علمای دین با وجود مشکلات، مجاهدتهای خاموش و مؤثری داشتهاند و تاکنون این پرچم نیز برافراشته مانده و تلألو نور دین نیز باقی مانده است.
مدیرکل حراست دفتر تبلیغات اسلامی، استفاده از روشهای جدید را در تبلیغ پویا مهم خواند و یادآور شد: مبلغان در فضای آلوده تهاجم فرهنگی نسبت به اسلام و نظام اسلامی نباید به روشهای سنتی بسنده کنند؛ بلکه باید از روشهای جدید و از شبکههای اجتماعی نیز در نشر معارف اسلام کمک بگیرند.
وی علم و تقوا را سرمایه مبلغان دانست و تأکید کرد: مبلغان باید پژوهشهای دینی مختلف و کتابهای متنوع را مطالعه کنند و با آگاهی، علم و اخلاص، تبلیغ دین کنند.
حوزه علمیه با آموزش و تربیت هدفمند و ناظر به زمان و مکان، مبلغ پرور باشد
حجت الاسلام موسوی تصریح کرد: حوزه علمیه باید مبلغ پرور باشد و با آموزش و تربیت هدفمند و ناظر به زمان و مکان، مبلغ کارآمد تربیت کند؛ چنان که در گرایشها و فضاهای مختلف دانشآموزی، دانشجویی، فضاهای ورزشی، اجتماعی، آسیبپذیر و محروم، مبلغ داشته باشیم.
وی تبلیغ کارآمد و مؤثر را دارای لوازمی خواند و گفت: نهادهای تبلیغی باید انسجام بیشتری داشته باشند و متولی تبلیغ مشخص شود و در امر تبلیغ سیاستگذاری، برنامهریزی، ارزیابی و بازخوردگیری صورت گیرد تا کارایی و تأثیر آن مشخص شود.
مدیر کل حراست دفتر تبلیغات اسلامی به ارزیابی مبلغان اشاره کرد و یادآور شد: ارزیابیها باید ناظر به کار، برنامه، هدف و آینده باشد، تمام جوانب کار همچون ارزیابی منطقه، مبلغ، محتوا، اهداف و حواشی سنجیده شود و براساس ارزیابیها و بازخورد کار برنامهریزی کرد که تکرار برنامههای سالیان گذشته بدون رفع معایب و نواقص آنها فایدهای ندارد.
وی تأکید کرد: سیستمها و دستگاههای تبلیغ باید پویا باشند، تنوع در کار داشته باشند؛ در همه جا منبر، پاسخگوی نیازها نیست و طبق اقتضائات مختلف در جایی گفتمان و در جایی دیگر مناظره، حلقه انس و معرفت و مشاوره مؤثرتر است؛ از این رو سازمانها در برنامهریزیهایشان باید انعطافپذیری داشته باشند.
حجت الاسلام موسوی تصریح کرد: عدم برنامهریزی منسجم، متولیان گوناگون، عدم توزیع مناسب، عدم همکاری و حمایت مناسب، عدم برنامهریزی دقیق و عدم به کارگیری ارزیابیها از مشکلات عمدهای است که مبلغان در عرصه تبلیغ با آن مواجه هستند.
حضور علمای شاخص در میان مردم اثربخشی بالایی در تبلیغ دین دارد
وی به نقش و حضور علمای شاخص در جامعه اشاره کرد و گفت: اگر علما و بزرگان در قالب هجرت بلند مدت یا کوتاه مدت در جامعه حضور پیدا کنند، اثربخشی بالایی در میان مردم خواهد داشت؛ چنان که در حال حاضر رویه برخی از بزرگان حوزه علمیه است.
مدیرکل حراست دفتر تبلیغات اسلامی افزود: آموزشهای مبلغان باید به روز باشد و به شیوههای یکسان تبلیغ بسنده نشود؛ زیرا تغییر شیوههای تبلیغ هیچ لطمهای به دین وارد نمیکند و بلکه ایجاد جذابیت با روشهای نوین تبلیغ لازم است./908/ت302/ی