۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۲۸۶۵۸۰
استاد حوزه و دانشگاه:

فلسفه تشکیل خانواده در اسلام رسیدن به آرامش و تکثیر نسلی کارآمد و مؤمن است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان دلایل عقلانی ازدواج در دیدگاه اسلام گفت: فلسفه تشکیل خانواده در اسلام آرامش و تکثیر نسلی کارآمد، متعالی و مؤمن در یک زندگی متعالی و پویا است.
ازدواج خانواده
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حبیب الله حلیمی، استاد حوزه و دانشگاه در جمع طلاب حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مازندران در بابل با بیان اهمیت توجه به سبک زندگی اسلامی در مقابل سبک زندگی غربی، گفت: سبک زندگی اسلامی بر اساس حفظ و تعالی بنیان خانواده شکل گرفته است و این مسأله نشان دهنده اهمیت جایگاه خانواده به عنوان کوچک‌ترین نهاد اجتماعی در اسلام است.
 
وی با اشاره به اصول و مبانی مدیریت و روابط در زندگی، افزود: یکی از روشهای غلط ازدواج، استخاره و فال بینی در ازدواج است زیرا به دلیل اینکه اصل ازدواج خیر است از این رو در امور خیر به استخاره نیازی نیست.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران با بیان اجازه محدود اسلام برای استخاره، خاطرنشان کرد: استخاره در اموری اجازه داده شده است که انسان در بین دو امر مردد باشد و با قوای عقلانی خود و مشاوره از دیگران نتواند تشخصیص بدهد.
 
وی به دیگر آسیب ها و آداب غلط در ازدواج پرداخت و ادامه داد: ازدواج بر اساس قول و قرارهای پوچ آینده و سپری کردن در اوهام و نشستن به امید تغییر اوضاع، امری غلط و مورد نکوهش است.
 
حلیمی با اشاره به این این مطلب که برخی از روی فشار و نه از روی نیاز به ازدواج مبادرت می کنند، تصریح کرد: فشار عاطفی، فشار مالی، فشار ناشی از خسته شدن از دست خانواده، اختیار نداشتن پسر یا دختر در ازدواج از اموری است که جوان بدون اینکه آمادگی قبلی برای ازدواج داشته باشد، به این امر دست می زند.
 
وی با بیان دلایل عقلانی ازدواج در دیدگاه اسلام افزود: فلسفه تشکیل خانواده در اسلام آرامش و تکثیر نسل کارآمد و متعالی است.
 
استاد حوزه و دانشگاه به رساله حقوق امام سجاد(ع) در امور زندگی مشترک پرداخت و اذعان کرد: خداوند متعال زن را وسیله آرامش، رفاه، انس و نگهداری خانواده قرار داد و از این رو زن نعمتی از جانب خدا برای مردان است که باید آن را گرامی داشت.
 
وی ادامه داد: خداوند در قرآن سه عامل ارتباط با خدا، همسر و شب را به عنوان آرامش انسان معرفی کرده است که هر یک دارای فلسفه مهمی در بعد انسان شناسی محسوب می شود.
 
وی با بیان دسته بندی خانواده ها در نوع نگاه به زندگی اظهار داشت: خانواده متلاشی، خانواده متزلزل، خانوده متعادل، خانواده متعالی چهار دسته از خانواده ها در زندگی امروز جامعه ما هستند./1313/202/ب2
ارسال نظرات