۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۲۸۷۰۲۸
استاد حوزه و دانشگاه:

رشد و گسترش حوزه های علمیه در شهرستان ها همسان نیست

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه روند تحولات در حوزه‌های علمیه را نامتناسب ارزیابی کرد و گفت: حوزه‌های علمیه سراسر کشور از روند تحولات در حوزه‌های علمیه قم، مشهد و اصفهان فاصله زیادی دارند.
حجت الاسلام عبدالمجيد اشكوري
حجت الاسلام سید عبدالمجید اشکوری استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به شاخصه های حوزه تراز انقلاب اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: حوزه تراز انقلاب اسلامی دارای مفاهیم بسیار والا و متعالی است که دست یابی به آن کیفیت و مرتبه به این سادگی‌ها امکان‌پذیر نیست؛ در راستای تحول حوزه و برای ارزیابی مقدار و میزان این تحول تنها می‌توان با توجه به امکانات موجود اظهار نظر کرد.
استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: حوزه‌های علمیه در سال‌های پس از انقلاب اسلامی دارای رشد کمی مناسبی بوده‌اند؛ از نظر کیفی نیز حوزه‌های علمیه مشهد و قم رشد خوبی داشته‌اند؛ این در حالی است که دیگر شهرستان‌ها نتوانسته‌اند از لحاظ کیفی ارتقاء چندانی پیدا کنند.
حجت الاسلام اشکوری ادامه داد: رشد حوزه‌های علمیه در شهرستان‌های مختلف نیز به صورت همسان نبوده است و به وضوح در بعضی از مناطق رشد کمتر و در مناطق دیگر رشد آن‌ها قابل توجه است؛ البته به نظر می‌رسد که برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده و در مناطق مختلف به صورت جدی دنبال می‌شود.
وی ابراز داشت: حوزه علمیه قم به لحاظ کیفی نسبت به آنچه که در گذشته بوده روند رو به رشدی را دارد؛ در سال‌های گذشته شاهد تداوم روند رو به رشد حوزه علمیه قم بوده‌ایم؛ اگر چه این روند در حوزه‌های آموزشی خیلی خوب است ولی در اخلاقیات به نسبت مسائل آموزشی و علمی پیشرفت مورد تواقع نداشته و دچار معضلات و مشکلات عدیده‌ای است.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: در مراکز استانی و شهرستانی و بویژه در قم درس اخلاق قابل اعتنایی نداریم که طلاب با اطمینان خاطر به اساتیدی که مورد تأیید حوزه باشند رجوع کنند؛ حوزه باید از حال و روز اساتید اخلاق و عرفان آگاه باشد و با گذاشتن استانداردهایی برای آن‌ها طلاب را ترغیب و تشویق به ورود به حوزه‌های اخلاق و عرفان کند.
حجت الاسلام اشکوری تصریح کرد: درس‌های آیات مشکینی، شب زنده‌دار، مظاهری و مانند آن‌ها که در سابقه حوزه‌های علمیه بوده اکنون کمتر وجود دارد؛ حوزه باید به هوش باشد و به جای چنین اساتیدی که در گذشته وجود داشته‌اند، برای حال و آینده طلاب برنامه ریزی کند.
وی گستردگی انقلاب اسلامی در نیازها و علوم مختلف را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: حوزه‌های علمیه کشور متناسب با این پیچیدگی و نیاز گسترده نشده‌اند و از کمبود پشتوانه فکری و علمی در حوزه‌های علمیه رنج می‌برند؛ متأسفانه حوزه‌های علمیه ما هنوز نتوانسته‌اند خلاء موجود را پر کنند.
استاد حوزه و دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: اکنون در تمام دنیا با احداث پژوهشکده‌های مختلف سعی می‌کنند تلاش‌های انفرادی را به فعالیت‌های جمعی تبدیل کنند تا احتمال موفقیت در آن‌ها بیشتر باشد؛ از این رو بهتر است که مسؤولان حوزه‌های علمیه با برنامه‌ریزی جهت استفاده بهتر از اساتید حوزه و گردآوری این قشر تأثیرگذار حوزوی در جهت تحول حوزه گامی مؤثر بردارند./836/ت302/ج
ارسال نظرات