۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۲۹۰۴۵۲
آیت‌الله امامی کاشانی:

رژیم فاسد سعودی لیاقت اداره حج را ندارد/ سازمان کنفرانس اسلامی تکلیف حج را مشخص کند

خبرگزاری رسا ـ خطیب نماز جمعه تهران حادثه غم‌بار و خونین منا را حاصل بی‌لیاقتی عربستان سعودی در مدیریت حج خواند و گفت: رژیم سعودی باید به کار غلط خود اعتراف کند و پس از مؤاخذه مدیران لوازم آن را نیز بپذیرد که یکی از لوازم این امر آن است که کشورهای اسلامی به دادگاه‌های بین‌الملل و سازمان کنفرانس اسلامی مراجعه کنند تا تکلیف حج مشخص شود.
آيت الله امامي کاشاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد امامی کاشانی در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته تهران، حادثه غم‌بار منا و شهادت‌ها و جراحت‌های ضیوف الرحمن را برای جهان اسلام تأسف‌بار و حاصل بی‌لیاقتی عربستان سعودی در مدیریت حج خواند و از کنفرانس اسلامی خواست هرچه سریع‌تر تکلیف حج را مشخص کند.
 
وی همچنین این حادثه خونین را به تمام بازماندگان و خانواده‌هایی که به این مصیبت مبتلا شدند به ویژه خانواده‌های ایرانی و به ملت‌های مسلمان در جهان اسلام و وجود اقدس امام عصر(عج) و رهبر معظم انقلاب، تسلیت گفت و تعالی و غفران و رحمت را برای شهدا از پیشگاه الهی مسألت کرد.
 
خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به آیه 100 سوره مبارکه نساء، درگذشتگان حادثه منا را شهید خواند و اظهار داشت: زائرانی که به سوی خدا و رسول خدا(ص) حرکت کردند و با این همه گرفتاری در نگرانی و اضطراب شدید و سخت به شهادت رسیدند، ان‌شاءالله مغفرت پروردگار شامل حال همه آنها خواهد بود.
 
وی در ادامه با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب در این زمینه که فرمودند عربستان باید مسؤولیت و لوازم این حادثه را را بپذیرد، گفت: دنیا این را که عربستانی‌ها بگویند خود حجاج بی‌نظمی کردند و هوا گرم بود نمی‌پذیرد و این دروغ است، اصل موضوع عدم لیاقت مدیریت حج بوده است که راه را بسته‌اند و وضع را به این صورت درآورده‌اند.
 
آیت‌الله امامی کاشانی با بیان این‌که رژیم سعودی باید به کار غلط خود اعتراف کند و پس از مؤاخذه مدیران لوازم آن را نیز بپذیرد، تصریح کرد: یکی از لوازم این امر آن است که کشورهای اسلامی به دادگاه‌های بین‌الملل مراجعه کنند و تکلیف این موضوع را بدانند که چرا این همه کشتار، قتل و گرفتاری و جانبازی به وجود آمده است، این را از عربستان مطالبه کنند.
 
وی مراجعه به سازمان کنفرانس اسلامی را در این زمینه ضروری خواند و پیشنهاد کرد: کشورهای اسلامی به سازمان کنفرانس مراجعه و تکلیف حج را معلوم کنند که حج تنها مربوط به رژیم عربستان نیست و برای همه کشورهای اسلامی است، اینها که کشته شده‌اند از همه کشورهای اسلامی بوده‌اند نه از کشور عربستان.
 
امام جمعه موقت تهران با تأکید به واگذاری مدیریت حج به دست کنفرانس اسلامی و اظهارنظر تمام کشورهای اسلامی در اداره آن، اظهار داشت: کشورهای اسلامی به دادگاه بین‌المللی مراجعه کنند تا دولت عربستان و دست‌اندرکاران حج به محکمه پاسخ‌گو باشند و نیایند شعار دروغ بدهند و بگویند هوا گرم بود و حجاج مقصر بودند.
 
وی این سخن دروغ دولت عربستان را که از مأموران شان تشکر کردند و گفتند که کار آنها نقص نداشت و کم کار نگذاشتند، یاوه‌گویی، خلاف‌گویی و باطل‌گویی آنها خواند و گفت: این دروغ‌ها برای کشورهای اسلامی قابل قبول نیست؛ کشورهای اسلامی باید به سازمان کنفرانس اسلامی مراجعه کنند که عربستان بیچاره از اداره حج ناتوان است.
 
آیت‌الله امامی کاشانی با بیان این‌که عربستان به دولت سعودی محدود است و کارش جز تربیت داعش و تروریسم یا به خاک و خون کشیدن مردم بی‌پناه یمن و بمباران بیمارستان‌ها نیست، خاطرنشان کرد: عربستان بیش از این وقت ندارد و آنچه کار دارد همه فساد است؛ کنفرانس اسلامی به فکر مردم و کشورهای اسلامی و مسلمانان باشد و این طرح را به اجرا بگذارد.
 

بخش دیگری از سخنان امام جمعه موقت تهران به آغاز هفته دفاع مقدس اختصاص داشت که وی حاصل ایثار و فداکاری و جانبازی ملت ایران در طول هشت سال دفاع مقدس را ارزشمند و نتیجه آن را اعتلای کشور و عظمت جمهوری اسلامی خواند و به روان و روح همه شهدا، امام شهدا و همچنین شهدای ضیوف الرحمن در منا، سلام و صلوات فرستاد./920/پ201/ج

ارسال نظرات