۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۲
کد خبر: ۲۹۵۹۵۸

حفظ سلامت جامعه در پرتو اجرای قانون امر به معروف است

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این‌که حفظ سلامت جامعه در پرتو اجرای قانون امر به معروف است، گفت: این فریضه الهی علاوه بر همگانی بودن به معنای نظارت اجتماعی هم در قانون آمده است و فراهم شدن زمینه های اجرای این امر سبب حفظ سلامت جامعه می شود.
امر به معروف و نهي از منکر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، علی یوسفی، معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، امروز 25 مهرماه در نشست بررسی طرح ارتقای عفاف و منشور اجرایی امر به معروف و نهی از منکر با عنوان «از گذشته تا هنوز» در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: شمول امر به معروف و نهی از منکر بسیار گسترده است و اقشار جامعه را در برمی گیرد.

 

وی درادامه به تشریح منشور اجرایی امر به معروف و نهی از منکر با پیوست عفاف در دانشگاه پرداخت و افزود: در واقع این منشور یک اقدام فرهنگی و مبنای یک توافق برای رشد اخلاقی و ایجاد انگیزه اجتماعی و تأمین امنیت روانی است.

 

وی با بیان این که گسترش روحیه مسؤولیت پذیری، ارتقای آگاهی های اخلاقی از دیگر ضمائم اهداف اجرایی این منشور است، خاطرنشان کرد: در واقع از مهم‌ترین پیامدهای اجرایی این منشور این است که زمینه ها و بستر ایجاد اخلاق حرفه ای در دانشگاه ها فراهم می شود.

 

امر به معروف نظارت اجتماعی

یوسفی درادامه در پاسخ به این پرسش دانشجویان مبنی براین که اجرای امر به معروف و نهی از منکر نباید با آزادی بیان و اختیار تناقض داشته باشد؟ و با این ملاحظات اجرای این طرح به چه شکلی است؟ اظهار کرد: در واقع امر به معروف و نهی از منکر از یک طرف جنبه دینی و شرعی دارد و از طرف دیگر نظارت اجتماعی است و هر جامعه ای این نظارت را دارد که از آن به کنترل درونی هم تعبیر می شود.

 

وی با بیان این که در اصل هشتم قانون اساسی امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ای همگانی است، افزود: این فریضه الهی علاوه بر همگانی بودن به معنای نظارت اجتماعی هم در قانون آمده است و فراهم شدن زمینه های اجرای این امر سبب حفظ سلامت جامعه می شود.

 

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: فراهم کردن شرایط مناسب برای زندگی یک وظیفه همگانی است و به همین دلیل مشارکت حداکثری افراد یک جامعه را می طلبد.

 

اقتضائات و الزامات پیاده کرن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه

یوسفی  در ادامه درباره اقتضائات و الزامات پیاده کرن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بیان داشت: در واقع پرداختن به این مقوله در سطح گسترده و عمیق قابل پیگیری است اما در دانشگاه قرار است بر اولویت ها تمرکز شود.

 

وی درادامه با طرح این پرسش که چگونه شرم و حیا را در دانشگاه ها افزایش بدهیم؟ گفت: همه تلاش دانشگاه در مسیر اجرای این طرح اینست که  به سمت فرهنگ سازی در مسیر ارتقای عفاف، حیا و خویشتن داری حرکت شود و کمتر به سمت مجازات ها در این عرصه برویم.

 

وی با بیان این که مجازات آخرین گام است، اظهار کرد: کمیته انضباطی و مجازات در این مسیر آخرین راهکار است و از طرفی هم قرار نیست با اجرایی شدن این طرح کمیته انضباطی تعطیل بشود چرا که هر کدام رویکردهای جداگانه ای را دارند.

 

ما باید احیاگر امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه‌ها باشیم

وی با اشاره به ویژگی‌های دانشگاه اسلامی و سندی که می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد، اظهار کرد: در راستای این سند ما باید احیاگر امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه‌ها باشیم لذا اگر نتوانیم به عنوان یک مسؤول در این راستا تلاش کنیم باید کنار برویم.

 

یوسفی درادامه در پاسخ به این پرسش که نگاه منشور بیش از این که فرهنگی باشد، امنیتی است؟ گفت: در شرایطی که باید شرایط اخلاقی سازنده برای درس خواندن در دانشگاه فراهم شود این منشور در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی آماده شده است و در دوبعد تربیتی و اخلاقی تأکیدات بیشتری دارد.

 

معاون فرهنگی، اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: این نسخه، نسخه ای عملی است و در عین حال می توان برخی از محدویت های آن را برطرف کرد و این طرح در حال حاضر قرار است به صورت آزمایشی اجرا شود./934/202/ب2

ارسال نظرات