۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۲۹۹۳۹۲
حجت الاسلام فرحزاد:

نوشتن وصیت‌نامه ستون ایمان را تقویت می‌کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم ادای دین را با استناد به احادیث بر نماز اول وقت مقدم دانست و گفت: نکته مهم در موضوع نوشتن وصیت‌نامه این است که نوشتن وصیت‌نامه زمان مرگ را سریع‌تر نمی‌کند؛ بنابراین وصیت نقشی در رسیدن اجل ندارد.
حجت الاسلام فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله فرحزاد، امروز ظهر در برنامه سمت خدا به تفسیر وصیت‌نامه حضرت رسول اکرم(ص) به حضرت امیرالمومنین پرداخت و گفت: نکته اساسی که در این وصیت به وضوح قابل استخراج است علاقه و توجه زیاد حضرت نبی اکرم(ص) به حضرت علی(ع) است.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به فرازی از وصیت‌نامه رسول اکرم(ص) گفت: در این فراز حضرت به وصی خود که امام علی(ع) هستند فرمودند «یا علی اگر کسی وصیت درست انجام ندهد جوان‌مردی او ناقص است و در روز قیامت شفاعت نخواهد شد».

 

حجت الاسلام فرحزاد به تبیین این فراز وصیت‌نامه پرداخت و گفت: پیامبر اکرم(ص) دو خطر جدی را گوش زد کرده است که کرامت و جوانمردی از مهمترین و برجسته‌ترین این هشدارها بوده است؛ بنابراین وقتی این دو ویژگی یک مؤمن که زیر سؤال برود در قیامت شفاعت کننده و شفاعت شونده نخواهد بود.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت وصیت، گفت: وصیت یک امر بسیار مهم و حیاتی در زندگی مؤمن است؛ بنابراین پیامبراکرم(ص) فرمودند «کسی که وصیت نکند و از بین برود به مرگ جاهلی از بین رفته است».

 

حجت الاسلام فرحزاد طبق این حدیث ایمان مؤمن را بدون وصیت‌نامه ناقص دانست و گفت: روایتی از رسول اکرم(ص) آمده است که می فرماید «محروم کسی است که از وصیت کردن محروم شود».

 

استاد حوزه علمیه قم با استناد به روایاتی ترک وصیت را ننگ در دنیا و ننگ و عار در آخرت دانست و گفت: روایتی از پیامبر اکرم(ص) آمده است«از گناهانی که انسان را پشیمان می‌کند ترک وصیت است».

 

حجت الاسلام فرحزاد با اشاره به فضای کنونی جامعه اسلامی وصیت‌نامه را یک واجب شرعی توصیف کرد و گفت: نکته مهمی است که تمام کسانی که حق الله یا حق الناس بر گردن دارند نوشتن وصیت‌نامه برای آنان یک واجب شرعی است.

 

استادحوزه علمیه قم به بیان روایتی در بحار انوار از پیامبر اکرم(ص) پرداخت و گفت: در این روایت آمده است که ایشان نماز صبح را خواندند بعد از نماز از مردم پرسیدند از طائفه بنی نجار بین شما کسی است از ایشان پرسیدند چرا! فرمودند شب گذشته از شهدای این طائفه شهیدی به خوابم آمد و گفت سه درهم نقره به یک یهودی بدهکارم و وصیت نکردم و در برزخ من را حبس کرده‌اند.

 

حجت الاسلام فرحزاد به تبیین اهمیت نوشتن وصیت‌نامه پرداخت و شب عاشورا را چنین توصیف کرد: در عاشورا امام حسین(ع) به یکی از یاران خود فرمودند که به یاران من بگو کسی که بدهی دارند همراه من نیاید.

 

استاد حوزه علمیه قم ادای دین را با استناد به احادیث بر نماز اول وقت مقدم دانست و گفت: نکته مهم در موضوع نوشتن وصیت‌نامه این است که نوشتن وصیت‌نامه زمان مرگ را سریع‌تر نمی‌کند؛ بنابراین وصیت نقشی در رسیدن اجل ندارد.

 

حجت الاسلام فرحزاد خوب وصیت کردن را یک امر مهم‌تر از نوشتن وصیت‌نامه توصیف کرد و گفت: در آداب وصیت مهم این است که فردی امین باید وصی باشد و اگر از آشنایان و نزدیکان باشد بهتر است.

 

وی ادامه داد: بهتر است وصیت در محضر اسناد رسمی ثبت شود؛ بنابراین مردان باید در نظر داشته باشند که مهریه زن از دیون برگردن مرد است و در روایت آمده است که اگر کسی مهریه زن خود را ندهد از سارقین است./837/پ202/ی

ارسال نظرات