۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۳۰۰۸۲۵
استاد حوزه علمیه قم:

وسواس در احکام شرعی موجب مشقت است

خبرگزاری رسا ـ انصاری به وسواس برخی افراد در احکام شرعی اشاره کرد و گفت: اگر در خانه کسی هستیم و یقین داریم که در غذای آن‌ها چیز نجسی است، نباید به دیگران بگوییم، اما خودمان هم اجازه مصرف آن غذا را نداریم؛ زیرا خوردن غذای نجس حرام است و در صورتی که شک کنیم، بنا را بر طهارت می‌گذاریم.
احکام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم انصاری، ظهر امروز در رواق حضرت خدیجه(س) حرم حضرت فاطمه معصومه(س) اظهار داشت: متأسفانه امروزه وسواس و خرافه گرایی موجب شده که برخی هنگام رعایت احکام شرعی، خود و دیگران را به زحمت و مشقت بیندازند؛ در صورتی که در هنگام شک میان طهارت و نجاست بنا بر طهارت گذاشته می‌شود و شک در نجاست نمی‌توان معیاری برای نجس بودن یک چیز باشد.

 

وی افزود: به عنوان مثال اگر کسی آمپول زده است و شک دارد بدنش با خون، نجس شده است، بر وی لازم نیست در این زمینه تحقیق و جست‌و‌جو کند؛ بلکه باید بنا را بر پاکی بگذارد.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: همچنین بیشتر الکل‌هایی که در بیمارستان برای بی‌حسی استفاده می‌شود، پاک هستند و نیاز به شستن محل آمپول و سرم نیست.

 

وی افزود: همچنین اگر کسی شک کند که داخل برنج فضله موش افتاده است، باید بنا را بر پاک بودن آن بگذارد و این موضوع نیازمند تحقیق نیست.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: اما اگر فردی یقین دارد، چیزی که داخل برنج است فضله موش بوده باید آن را بیرون بریزد، زیرا خوردن چیز نجس حرام است و فرد نمی‌تواند به بهانه این که از اسراف جلوگیری کند غذای نجس را به خورد دیگران بدهد.

 

خانم انصاری یادآور شد: اگر در خانه کسی هستیم و یقین داریم که در غذای آن‌ها چیز نجسی است، نباید به دیگران بگوییم، اما خودمان هم اجازه مصرف آن غذا را نداریم؛ زیرا همانطور که گفته شد خوردن غذای نجس حرام است./968/پ202/ف2

ارسال نظرات