۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۳۰۱۵۰۲
آیت الله غروی در نشست وحدت حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

آیت الله مصباح خدمات شایانی در اسلامی سازی دانشگاه داشته است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: دنیا بی ارتباط با آخرت نیست و اگر دانشگاه به یک بخش می پردازد و حوزه به بخش دیگر باید این دو با هم در ارتباط باشند و در آمد و شد باشند
آيت الله غروي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمد غروی، استاد برجسته حوزه علمیه قم، عصر امروز در نشست تخصصی وحدت حوزه و دانشگاه از منظری متفاوت که در دانشگاه مفید قم برگزار شد، خاطرنشان کرد: در واقع یک دیوار آهنین بین حوزه و دانشگاه به صورت کلی وجود داشت ولی اصولاٌ پایه این طور گذاشته شده بود که دید مثبتی نسبت به هم نداشتند و انقلاب باعث شد دید دانشگاهیان تغییر کند و جلسات و نشستهایی ک شکل گرفت بسیار مؤثر بود.

 

وی افزود: بعد از انقلاب بسیاری از دانشگاه‌ها تبدیل شد به اتاق جنگ گروه های چپ مارکسیسم و ستاد انقلاب فرهنگی شکل گرفت و بنا شد که دانشگاه‌ها اسلامی شود و وحدت حوزه و دانشگاه شکل گرفت.

 

آیت الله غروی با اشاره به افرادی که در ستاد انقلاب اسلامی بودند که الان معاند نظام هستند، ادامه داد: تلقی حضرات این بود که اگر اساتید متدین در دانشگاه باشند زمینه فراهم می‌شود که دانشگاه اسلامی شکل بگیرد ولی برخی از همان افراد ستاد نظرشان این بود که علوم انسانی ارتباط با فرهنگ تمدن سازی و اهداف ما دارد و در رابطه باساختن انسان باید فعالیت هایی صورت بگیرد.

 

وی تصریح کرد: حضرت امام خمینی(ره) بعد از بسته شدن دانشگاه‌ها فرمودند رشته‌های تجربی می‌توانند بازگشایی شوند ولی در رابطه با علوم انسانی باید احاله به حوزه شود و در جامعه مدرسین جمعی از اساتید طرحی را ارائه دادند و این مسؤولیت به عهده آیت الله مصباح گذاشته شد و علتش این بود که ایشان ابزار این کار را داشتند و مؤسسه امام ظرفیت خوبی داشت و آن طرح را دنبال کرد و سر شاخه‌های علوم انسانی را پیگیری کردند.


عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به خدمات آیت الله مصباح یزدی در مسیر اسلامی کردن دانشگاه، اظهار داشت: در رشته‌های روان‌شناسی، جامعه شناسی، حقوق، علوم سیاسی، اقتصاد و فلسفه بحث‌ها مطرح می‌شد و حوزویانی که درگیر کار شدند مختص به همین افراد نبود بلکه اساتید زیادی از حوزه و دانشگاه با هم همکاری کردند و دو روز در هفته اساتید دانشگاه به قم می‌آمدند و به نقد و بررسی مسائل می‌پرداختند و مدیریت این برنامه با آیت الله مصباح بود که ظرفیت وسیعی در این زمینه داشتند.


وی با اشاره به تسلط آیت الله مصباح به مباحث مربوط به رشد از مباحث روان‌شناسی، یاد آور شد: در ادامه دفتر همکاری حوزه و دانشگاه چند سال در حاشیه قرار گرفت و یکی از آسیب‌ها مربوط به کم بودن سعه صدر در طرفین بود و چون احساس کرده بودند که این به مصلحت نظام و انقلاب است پای کار ایستادند و در زمان ریاست جمهوری مقام معظم رهبری تقویت شد و با همکاری سمت کار خود را ادامه داد و بعد به پژوهشگاه تبدیل شد.


آیت الله غروی افزود: کارهای بسیار ارزشمندی در این زمین انجام شده و همین امروز در زمینه روانشناسی فهرست کتبی که چاپ شده و مورد استفاده دانشگاهیان است بسیار زیاد است که در اسلامی کردن بنیاد‌های روان‌شناسی منابع به صورت علمی باز نویسی شده است و در حوزه‌های مختلف کتاب تألیف شده است و این از برکات وحدت میان حوزه و دانشگاه است.


وی با اشاره به کارهایی که در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه انجام شده است، خاطرنشان کرد: برای کار در حوزه علوم انسانی باید انسان‌هایی تربیت شوند که به دو نهاد حوزه و دانشگاه آشنا باشند و می‌شود درسی مانند روان شناسی را که پایه‌های تجربی دارد را اسلامی کرد و این از برکات انقلاب است.


استاد حوزه علمیه یادآور شد: دنیا بی ارتباط با آخرت نیست و اگر دانشگاه به یک بخش می پردازد و حوزه به بخش دیگر باید این دو با هم در ارتباط باشند و در آمد و شد باشند؛ در قبل از انقلاب فضا به گونه دیگر بود و اگر الهیات راه انداختند به خاطر تخته کردن حوزه بود و اگر استادی نهج البلاغه داشت زیر ذره بین ساواک می رفت و با مشکل مواجه می شد.


وی اظهار داشت: روحانیت در زمینه اسلامی کردن دانشگاه‌ها جلوی افراط برخی را گرفت و اگر برداشت کسی این باشد که علم ذاتاٌ سکولار است علم را نفهمیده زیرا علم کشف قوانین طبیعت است و ضرورتاٌ به معنای سکولار بودن علم نیست زیرا علم مساوی با سکولار نیست و این القای غربی‌ها است که دین را با علم در تضاد بدانند.

 

آیت الله غروی با بیان این که امام خمینی از حوزه برخاست، گفت: حوزه به کمک دانشگاه آمد و این گونه نیست که ما بگوییم حوزه یک طرف و دانشگاه یک طرف با هم در تقابل اند؛ بلکه سخن ما این است که علم ماهیتا سکولار نیست و علم اگر وفادار به علم باشد به هیچ وجه محدود نیست و اسلام هم این جور نبود که با علم برخورد بکند./843/پ201/ج

ارسال نظرات