۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۳۰۶۵۶۲
مسؤول مرکز تخصصی نماز قم تأکید کرد؛

جامعه امروز نیازمند طلبه متخصص دین است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام کفیل با تأکید بر این که نگاه یک طلبه در بدو ورود به حوزه باید دغدغه دین باشد، گفت: متاسفانه یکی از مشکلات در حوزه های علمیه نبود متخصص است و نظام حوزه باید به سمتی حرکت کند که طلبه از همان سال اول در کنار تمام دروس حوزه، به صورت تخصصی در یکی از مباحث دین صاحب نظر و تخصص شود.
حجت‎الاسلام محمدصادق کفيل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام محمدصادق کفیل مسؤول مرکز تخصصی نماز قم، پیش از ظهر امروز در جمع طلاب حوزه فاطمیه نجف آباد، با تسلیت ایام اربعین حسینی و رحلت رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی و امام رضا(ع)، جدی ترین سرفصل مهدویت را انتظار برشمرد و گفت: تفاوت اصلی در بحث انتظار حضرت مهدی، تأثیرگذاری منتظر در امر ظهور است و ما به عنوان یک طلبه باید دغدغه اصلی مان، تأثیرگذاری در امر ظهور باشد.

 

وی با بیان روایت «افضل الاعمال انتظار الفرج» بیان داشت: اگر هدف طلبه به عنوان شاگرد مکتب امام صادق(ع) صرف گرفتن مدرک و رسیدن به مدارج علمی هم چون دیگر نظام های آموزشی باشد، نباید خود را منتظر بنامد و رسیدن به مفهوم واقعی حرکت مهدوی، وظیفه اصلی یک طلبه است.

 

حرکت در مسیر مهدویت، باید دغدغه اصلی یک طلبه باشد 

حجت الاسلام کفیل با بیان روایتی از امام صادق(ع) که فرمودند، «المنتظر لامرنا کالمجاهد فی سبیل الله» درباره الگوی منتظر ادامه داد: یک منتظر واقعی باید همانند مجاهد در راه خدا، جهادگونه در میدان عمل وارد شود که مهمترین آن داشتن دغدغه دین، دین یاری و دینداری است.

 

وی با تأکید بر این که نگاه یک طلبه در بدو ورود به حوزه باید دغدغه دین باشد، افزود: متاسفانه یکی از مشکلات در حوزه های علمیه نبود متخصص است و نظام حوزه باید به سمتی حرکت کند که طلبه از همان سال اول در کنار تمام دروس حوزه، به صورت تخصصی در یکی از مباحث دین صاحب نظر و تخصص شود.

 

رییس مرکز تخصصی نماز قم یکی از آسیب های جدی امروز جامعه دینی را ورود شبهات دینی که گاهاً از سوی معاندان دین وارد می شود، بیان کرد: یکی از دغدغه های امروز جامعه دینی، شبهه شناسی است و حوزه های علمیه باید در این امر با پرورش طلاب متخصص در زمینه شبهه شناسی و پاسخگویی به شبهات به صورت جدی وارد عرصه اجتماع شوند.

 

وی در ادامه به بررسی راهکارهای رسیدن به دینداری پرداخت و افزود: حرکت نکردن بر طبق نظر اکثریت جامعه اولین راهکار دینداری است و با اینکه ما در جامعه متدین و دینی زندگی می کنیم ولی هیچگاه اکثریت این افراد دین یار نیستند چنان که در زمان امام صادق(ع) حضرت 4هزار شاگرد داشتند ولی 14یار نداشتند.

 

حجت الاسلام کفیل با هشدار نسبت به هجوم فرهنگ غرب حتی در ابعاد کوچک زندگی امروز، گفت: دور شدن از سبک زندگی اسلامی، در رفتار،‌اعمال، شیوه های رفتاری همسران با یکدیگر که یکی از مهمترین علل اختلافات خانوادگی و طلاق است، و متاسفانه سبک زندگی امروز ما از آن چه دین مبین اسلام در متن قرآن کریم و روایات اشاره شده، بسیار فاصله گرفته است.

 

وی در ادامه درباره نقش یک طلبه در این زمینه تصریح کرد: تفکر دینی یک طلبه باید در کوچکترین ابعاد زندگی فردی و اجتماعی الگو شود و رفتار و اعمالش همگی بر مبنای دستورات دین باشد که همین رفتار باعث جذب دیگران به دین خواهد شد و تنها دین است که باعث نجات روح ها می شود بر خلاف نظر غرب که تنها به جسم انسان بسنده کرده است. 

 

رییس مرکز تخصصی نماز قم حذف خود و تنها دین را دیدن، بیدار شدن برای دینداری را دیگر گام های رسیدن به دینداری بیان داشت و افزود: امروز طلبه باید زمان شناس، بصیر، به دور از منیت و سستی باشد و در تمام لحظات به دور از توجه به حرف های دیگران، تنها وظیفه اصلی خود که یاری دین را انجام دهد که ما مامور به وظیفه هستیم نه مامور به نتیجه.

 

وی درباره ضرورت حضور هر چه بیشتر طلاب خواهر در عرصه تبلیغ به خصوص فضاهای آموزشی بیان داشت: هجوم جنگ نرم دشمن چنان گسترده شده که امروز حتی کودکان را نیز تحت الشعاع قرار داده است و باید از مهدهای کودک و فضاهای آموزشی دبستان شروع کرد و این نیازمند حرکت است که اگر دین یار شدیم، دیندار نیز خواهیم شد./1306/202/ب3

ارسال نظرات