۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۳
کد خبر: ۳۱۱۴۳۵
آیت الله علم الهدی:

پیروزی قیام برای خدا منوط به تشکیل حکومت نیست

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد مقدس گفت: خود قیام موضوعیت دارد، چه به تشکیل حکومت برسد و چه نرسد، کما این که قیام سیدالشهدا(ع) هم به تشکیل حکومت ختم نشد؛ در نتیجه «تشکیل حکومت» نتیجه الزامی یک قیام نیست.
آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی صبح امروز در درس خارج فقه «جواز اقامه حکم در عصر غیبت» که در محل مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار شد، به ادامه تشریح ابعاد روایت منقول از امام صادق(ع) در خصوص تأیید قیام زید پرداخت.

 

امام جمعه مشهد مقدس گفت: از اول روایت بحث بر سر این است که امام صادق(ع) نصیحت می کنند «هر قیامی را به قیام زید تشبیه نکنید و هرکس به نام مهدی قیام کرد، بدانید که علامت قیام مهدی، ظهور سفیانی است» و همان طور که عرض کردیم، از میانه این حدیث برداشت می شود که اگر قیامی با محوریت امام معصوم یا در مقام دعوت به ایشان باشد، جایز است.

 

وی خاطرنشان کرد: منکران قیام در زمان غیبت، به این روایت عیص بن قاسم استدلال کرده اند که بگویند خروج و قیام تا قبل از ظهور سفیانی نامشروع است؛ در حالی که این روایت در صدد اثبات قیام زید است که همزمان با قیام «محمد نفس زکیه» و «عبدالله محض» رخ داده بود.

 

آیت الله علم الهدی یادآور شد: تفاوت قیام «زید» با قیام «عبدالله محض» و پسرش، «محمد بن عبدالله نفس زکیه»، در این است که زید در قیام خود مردم را به تبعیت از امام معصوم دعوت می کرد اما آن دو با محور «مهدویت» قیام کردند و محمد نفس زکیه را «مهدی» خواندند؛ یعنی مردم را به خود دعوت می کردند؛ از همین رو امام صادق(ع) فرمودند «کَفَاکُمْ بِالسُّفْیَانِیِّ عَلَامَه.»

 

عضو مجلس خبرگان رهبری سپس به روایتی مبنی بر سفارش امام صادق(ع) به عبدالله محض در خصوص وارد نشدن به قیام اشاره و اظهار کرد: امام صادق(ع) به ایشان فرمودند «شما در این قضیه کشته خواهید شد اما به حکومت نمی رسید؛ اگر قصدتان رسیدن به حکومت است، بدانید حکومت به منصور دوانقی می رسد و باید حواستان جمع باشد که تسلیم چنین قیامی نشوید.»

 

وی افزود: در جریان انقلاب مقدس اسلامی ما نیز امام(ره) مردم را به رضای آل محمد(ص) دعوت کردند و در واقع مردم را به امام زمان(عج) دعوت کردند، نه به خودشان؛ اما از آن جا که امام زمان(عج) در دسترس نیستند، مردم باید به حجت ایشان رجوع کنند و بدین ترتیب حاکمیت ولایت فقیه تشکیل شد.

 

آیت الله علم الهدی در پاسخ به این شبهه که «کشته شدن رهبر یک قیام به منزله ختم آن قیام است»، تصریح کرد: مگر هر قیامی که صاحب آن کشته شد، بی نتیجه است؟ ممکن است رهبر قیام کشته شود اما قیام ادامه داشته باشد و یا آثارش را در نهی از منکر و نفرت جامعه از ظلم و جور بگذارد؛ خود قیام موضوعیت دارد، چه به تشکیل حکومت برسد و چه نرسد، کما این که قیام سیدالشهدا(ع) هم به تشکیل حکومت ختم نشد؛ در نتیجه «تشکیل حکومت» نتیجه الزامی یک قیام نیست.

 

امام جمعه مشهد مقدس مصداق مشخص پاسخ خود را «تأکید امام راحل بر لزوم سقوط شاه بدون توجه به رویکرد شاه» دانست و خاطرنشان کرد: امام می فرمودند «شاه باید برود»؛ برخی به ایشان می گفتند شاه نمی رود و قدرت هم دارد؛ ایشان می فرمودند «من وظیفه دارم هدف را به مردم بگویم»، اگر او نرفت، وظیفه ما عوض نمی شود./820/202/ب3

ارسال نظرات