۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۳۱۴۸۹۷
حجت الاسلام جلالی:

اتهام زنی به شورای نگهبان خلاف قانون است

خبرگزاری رسا - رییس دفتر آیت الله مصباح یزدی اتهام زنی به شورای نگهبان را خلاف قانون دانست و تاکید کرد: فقهای شورای نگهبان مشهور به تقوا و ایمان هستند؛ آنها دغدغه حفظ نظام دینی را دارند؛ بنابراین هرگز به سیاست بازی، جناح بازی و دنیا طلبی متهم نخواهند شد.
حجت الاسلام حسين جلالي حجت الاسلام جلالي حجت الاسلام حسين جلالي
حجت الاسلام حسین جلالی رییس دفتر آیت الله مصباح یزدی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، با اشاره به اهمیت شورای نگهبان، گفت: شورای نگهبان یکی از بهترین میراث های امام و انقلاب است.
 
وی با بیان این که شورای نگهبان ضامن بقا و ماندگاری انقلاب و اسلامیت نظام است، گفت: انقلاب اسلامی امانتی است که پس از هزار سال از حکومت پیامبر(ص) به ما عطا شده است و ما باید در حفظ و یاری آن کوشا باشیم.
 
این فعال سیاسی تاکید کرد: نظارت شورای نگهبان استصوابی است نه استطلاعی؛ شورای نگهبان باید با درک واقعیت و داشتن اسناد کافی، صلاحیت نمایندگان را بررسی کنند.
 
حجت الاسلام جلالی تاکید کرد: در تایید صلاحیت ها، احراز صلاحیت شرط است نه گمانه زنی بر این که فلانی صالح است یا نه؛ مجلس مهم است، خبرگان مهم است و شورای نگهبان باید براساس وظیفه قانونی خود و با توجه به اسناد و مدارک، صلاحیت اشخاص را تایید و تشخیص دهد.
 
وی افزود: هر نماینده باید دارای خصوصیات اخلاقی و شایستگی های فردی باشد و از جهت علمی، توانایی لازم را برای فهم مسایل و تحلیل آن ها داشته باشد و حداقل این امر در مجلس خبرگان اجتهاد است که باید احراز شود و در صورت عدم احراز اعتماد به گمان و ظن امری مذموم و ناپسند است.
 
وی گفت: شورای نگهبان موظف است تا با احتیاط کامل و بررسی مدارک صحیح کار خود را در احراز صلاحیت ها به پایان رساند.
 
حجت الاسلام جلالی تصریح کرد: تخریب و اتهام زنی به شورای نگهبان، خلاف قانون و اشتباه است؛ اگر کسی هم انتقادی دارد، قانون بهترین راه بیان اعتراض و انتقاد است نه حاشیه سازی و تنش زایی.
 
شورای نگهبان هرگز متهم به جناح بازی و دنیا طلبی نمی شود
وی با اشاره به ویژگی های فردی فقهای شورای نگهبان، گفت: فقهای شورای نگهبان مشهور به تقوا و ایمان هستند؛ آنها دغدغه حفظ نظام دینی را دارند؛ بنابراین هرگز به سیاست بازی، جناح بازی و دنیا طلبی متهم نخواهند شد.
 
رییس دفتر آیت الله مصباح یزدی با اشاره به رد صلاحیت ها، گفت: این سخن غلطی است که بگوییم شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها جانب اصول گرایان را مقدم داشت؛ چرا که ردصلاحیت ها هم از اصلاح طلبان بود و هم از اصول گرایان و حتی رد صلاحیت ها در اصول گرایان بیشتر از اصلاح طلبان بود.
 
وی افزود: بررسی صلاحیت داوطلبان و نامزد ها، یک امر عقلایی و لزوم آن بدیهی است و در هر جای دنیا این بررسی ها صورت می گیرد و منحصر به جمهوری اسلامی نیست.
 
وی با بیان این که نباید در تخریب شورای نگهبان با دشمن همراه شد، تبیین کرد: دشمن فهمیده که باید کانون های نظارتی نظام را تخریب و فاسد کند؛ آنان دانسته اند که شورای نگهبان دژ نظام و راه نفوذ را خواهد بست و بر همین اساس کمر همت بر تخریب آن بسته اند و از همه توان رسانه ای خود در راه حاشیه سازی استفاده خواهد کرد.
 
این فعال سیاسی گفت: انقلاب ما اسلامی بود و کشور ما نیز به همت امام و شهدا دغدغه اسلامی بودن را دارد؛ شورای نگهبان نیز به عنوان یک نهاد قانونی ملاک اسلامیت نظام و مسئول تشخیص اسلامی بودن قوانین نظام است.
 
وی با اشاره به این که در جمهوری اسلامی محور امور بر اسلام و قرآن است، خاطرنشان کرد: در این شورا باید فقها و اسلام شناسان گرد هم بیایند و با تبادل نظر و بررسی مصوبات، قوانینی مبتنی بر مکتب اسلام را تشخیص داده و از تصویب قوانین ناسازگار با دین و قانون اساسی جلوگیری کنند.
 
رییس دفتر آیت الله مصباح یزدی خاطر نشان کرد: این شورا موظف است با بررسی اسناد صحیح و محکم، صلاحیت مدیران صالح و سالم نظام را احراز کند و از نفوذ عناصر فاسد و ناسالم به مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی نظام جلوگیری کنند.
 
حجت الاسلام جلالی در پایان با اشاره به صحبت های هاشمی در روز 12 بهمن، گفت: آقای هاشمی چون به اهداف و به قدرت مطلوب خود نرسیده است، به دنبال این است که افرادی را در مسئولیت های اساسی نظام بگذارد و از این طریق به اهداف و قدرت طلبی مطلوب خود دست یابند./9701/ت302/ج
ارسال نظرات