۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۳۲۵۳۰۵
حجت‌الاسلام تراشیون:

نخستین حقوق اسلامی کودکان بر والدین تربیت آنان در محیط سالم است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که والدین باید در محیط که برای زندگی خود و فرزندانشان انتخاب می‌کنند از نظر دستورات شرعی نهایت دقت و احتیاط را داشته باشند، گفت: تربیت در محیط سالم یکی از نخستین حقوق اسلامی کودک بر والدین است.
تراشيون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید علیرضا تراشیون، استاد حوزه علمیه قم بعدازظهر امروز در برنامه زمزم معرفت با اشاره به این‌که تربیت در محیط سالم و به ‌دور از گناه از مهم‌ترین حقوق کودک بر والدین است، گفت: والدین نباید با انتخاب محیط نادرست و ناسالم و یا با خرید وسایل گمراه‌کننده زمینه‌ساز گناه در رفتار فرزندانشان شوند.


وی افزود: احکام شرعی تربیت در محیط سالم را یکی از حقوق فرزندان بر والدین دانسته و در صورت کوتاهی والدین را در این زمینه در روز قیامت مورد پرسش قرار می‌دهد.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: محبت، تشویق به‌موقع و توجه کردن از جمله اصولی است که والدین برای تربیت فرزندانشان باید رعایت کنند.


حجت‌الاسلام تراشیون ادامه داد: محبت شاه‌کلید تربیت اسلامی کودک است؛ بنابراین والدین باید طوری رفتار کنند که فرزندانشان بفهمند که اگر هم مورد توبیخ قرار می‌گیرند برای سعادت آن‌ها و از روی محبت است.


وی والدین را به تشویق به جا و به‌موقع فرزندان توصیه کرد و افزود: والدین نباید طوری عمل کنند که فرزندان مزدبگیر شوند و کارهایشان را فقط برای به دست آوردن تشویق انجام دهند.

 

استاد حوزه علمیه قم در مورد اهمیت توجه کردن به دیگران به خصوص توجه به فرزندان تصریح کرد: کارشناسان معتقد هستند وقتی به انسانی توجه می‌شود او نسبت به شما احساس رضایت‌مندی پیدا می‌کند که این موضوع در سیره ائمه معصومین (ع) هم به فراوانی یافت می‌شود.


حجت‌الاسلام تراشیون اظهار کرد: برای نمونه وقتی رهگذری به امام باقر (ع) توهین کرد آن امام همام در جواب به او فرمودند از قرار شما اینجا غریب هستید اجازه دهید بنده میزبان شما باشم با این برخورد احساس رضایت و خجالت در شخص توهین کننده ایجاد شد و بدیهی است توجه به فرزندان در تربیت آن‌ها اهمیت بیشتری دارد و بامحبت می‌توان فرزند را متوجه مسیر درست و اشتباه کرد.


وی افزود: اگر می‌خواهید طبق روایات وارده فرزندانتان در هفت سال دوم زندگی‌شان مطیع باشند باید در این سنین قبل از هفت سال به آن‌ها توجه بیشتری کنید و هر کار خوب آن‌ها را به روش‌های گوناگون مورد تأیید قرار دهید؛ البته لازم به ذکر است که توجه کردن به فرزندان باید متعادل باشد و از توجه افراطی به آن‌ها اجتناب شود زیرا آن‌ها را متوقع بار می‌آورد.


حجت‌الاسلام تراشیون در مورد تنبلی فرزندان در بعضی از کارها گفت: برای رفع تنبلی در کودکان باید برای آن‌ها ایجاد انگیزه کرد.


وی افزود: به‌طور مثال بچه‌ها مجاز هستند روزی دو ساعت از برنامه‌های صداوسیما استفاده کنند بنابراین والدین می‌توانند این امر را به عنوان ابزار تشویق در ازای انجام کارهای به‌موقع و باکیفیت بچه‌ها، مورد استفاده قرار دهند.


استاد حوزه علمیه قم در خصوص چگونگی برخورد با کارهای بسیار زشت و گناه‌آلود کودکان و نوجوانان افزود: چنانچه فرزند متوجه شد که شما از کار زشت او باخبر شده‌اید باید با او برخورد شدید و تند کرد اما اگر متوجه نشد که شما فهمیده‌اید باید او را در خوف و رجا قرارداد و به صورت غیرمستقیم با او برخورد کرد به‌طور مثال با او سرسنگین شوید و برای مدتی به او کم‌محلی کنید و اگر هم سؤال کرد که چرا رفتارتان با او عوض شده بگویید برود فکر کند و ببیند چه کار زشتی انجام داده است.


حجت‌الاسلام تراشیون ادامه داد: البته باید
توجه داشت که پیشگیری بهتر است؛ بنابراین والدین نباید زمینه خطا و گناه را برای فرزندان فراهم کنند به‌طور مثال هرچقدر دیرتر تلفن همراه و تبلت برایشان بخرند بهتر است و اگر هم ناچار به خرید زودهنگام شدند بهتر این است که دستگاه تلفن همراه را برای خود بگیرند و برای فرزند ساعت و نوع استفاده از آن را تعریف کنند./968/پ202/ی

ارسال نظرات