۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۰
کد خبر: ۴۲۴۲۶۳
در نشست شورای هماهنگی فعالیت های قرآنی خراسان رضوی مطرح شد؛

قرآن ظرفیتی بی نظیر برای تعامل مسلمانان با دنیا است

عضو شورای هماهنگی و گسترش فعالیت های قرآنی خراسان رضوی گفت: قرآن کریم با این که یکی از مهم ترین وجوه مشترک مسلمانان است اما مظلوم و مهجور واقع شده در حالی که می شود از این رهگذر با جهان اسلام و دنیا تعامل داشت.
قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نشست شورای هماهنگی و گسترش فعالیت های قرآنی استان عصر امروز در محل استانداری با حضور اعضای نمایندگان نهادهای عضو این شورا برگزار شد.

 

حجت الاسلام کاظمی نسب، دبیر نمایشگاه قرآن وعترت مشهد در این نشست ضمن بررسی نتایج نظرسنجی مردمی سال گذشته گفت: دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت همزمان در مشهد و چهار شهرستان استان برگزار شد.

 

وی با بیان این که از میان 1300 غرفه درخواستی با 700 غرفه موافقت شد، اجرای 80 برنامه جنبی، فعال تر شدن بخش بین الملل، برگزاری افتتاحیه باشکوه، افزایش یادید جوانان و نوجوانان را از نقاط قوت نمایشگاه سال گذشته عنوان و از نقش پررنگ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در برپایی نمایشگاه تقدیر کرد.

 

در ادامه حجت الاسلام ملکوتی، رییس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات در مشهد اظهار کرد: فعالیت نمایشگاه قرآن وعترت باید متناسب با شأن قرآن و عترت و نیز عنوان بین المللی آن برگزار شود.

 

وی ادامه داد: قرآن کریم با این که یکی از مهم ترین وجوه مشترک مسلمانان است اما مظلوم ومهجور واقع شده در حالی که می شود از این رهگذر بسیاری موارد را به دنیا انتقال داد. با این وجود جای تأسف است که ما امروز حتی در زمینه خود قرآن هم مورد شبهه واقع می شویم.

 

عضو شورای هماهنگی و گسترش فعالیت های قرآنی استان با بیان اینکه نمایشگاه قرآن یکی از بهترین فرصت ها برای پاسخ به این شبهات است، افزود: در این گونه نشست ها نباید تنها به بازگویی توانمندی ها و نقاط قوت بپردازیم و ضعف ها را نادیده بگیریم. نمایشگاه باید به گونه ای باشد که بتوانیم آن را به عنوان یک تجربه به دنیا عرضه کنیم.

 

در ادامه، سعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی به تشریح طرح برگزاری یازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن وعترت مشهد پرداخت و گفت: زمان برگزاری این نمایشگاه از هفتم تا شانزدهم ماه مبارک رمضان و در یکی از سه محل عرصه میدان شهدا، حرم مطهر و محل دائمی نمایشگاه های بین المللی پیش بینی شده است.

 

وی تصریح کرد: یازدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد در 30 بخش از جمله ناشران، مراسم ومحافل قرآنی، هنرهای تجسمی، تفسیر و تدبر، کودکان، مؤسسات فرهنگی، ادارات، فناوری اطلاعات، مساجد، مشاوره، آموزش و جلسات محلی، عترت وولایت، صنایع دستی، آستان قدس، بین الملل، حوزوی، مطبوعات وآثار نفیس و وقفیات قرآنی برگزار خواهد شد و اگر مسأله اعتبارات حل شود برای برگزاری همه این بخش ها از نظر محتوا مشکلی وجود ندارد.

 

سرابی با بیان این که 100 میلیون از اعتبارات نمایشگاه سال گذشته هنوز محقق نشده است، افزود: بنا بر طرح حاضر، در مجموع 785 میلیون تومان جهت برگزاری یازدهمین نمایشگاه نیاز است که دوسوم آن از منابع استان و مابقی از معاونت قرآن و عترت باید تأمین شود و در صورت تأمین اعتبار مازاد، افطاری عمومی و ارائه بن خرید نیز خواهیم داشت.

 

حجت الاسلام ایزدی، معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف وامور خیریه خراسان رضوی نیز خاطرنشان کرد: به نظر می رسد بخش معرفتی نمایشگاه مغفول مانده و برای تقویت آثار تربیتی و خروجی این نمایشگاه باید برنامه هایی همچون مشاوره قرانی، مشاوره وقف قرآنی، محافل انس با قرآن پیش بینی شود.

 

صادقی، معاون سیاسی امنیتی استانداری خراسان رضوی در پایان این نشست گفت: از اهداف راهبردی نظام اسلامی، نیل به جامعه اخلاقی و قرآنی است که باید از سوی همه دستگاه ها دنبال شود و از سیاست هایی که می تواند ما را در این راستا پیش ببرد، ترویج فرهنگ قرآن و حمایت تشکل های قرآنی است.

 

وی با تأکید بر عدم غفلت از بخش عترت نمایشگاه، اضافه کرد: نمایشگاه قرآن نباید محدود به مشهد بوده و خصوصا در شهرها و مناطق تلفیقی استان برگزار شود.

 

صادقی ادامه داد: با توجه به این که نمایشگاه امسال، طلیعه نمایشگاه مشهد 2017 است باید نسبت به جذب اعتبارات ملی توجه جدی داشته باشیم./202/930/ب1

ارسال نظرات