۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۴۳۱۹۲۲
استاد حوزه علمیه:

ولنگاری فرهنگی عمدتاً از غفلت و بی توجهی مدیران فرهنگی کشور نشأت می گیرد

مسؤول گروه تبلیغی اکسیر با اشاره به اینکه منظور رهبری از ولنگاری فرهنگی عمدتاً غفلت و بی توجهی مدیران فرهنگی کشور است، گفت: نیمی از آنچه در فضای مجازی به عنوان ولنگاری فرهنگی مطرح است، عدم سیاست گذاری کلان از سوی مدیران و سیاست گذاران فضای فرهنگی و نیمی دیگر مربوط به کاربران است.
ولنگاری فرهنگی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام احسان رنجبر، مسؤول مؤسسه آوای زندگی پاک و گروه تبلیغی اکسیر در قم پیش از ظهر امروز در سلسله نشست های دوره تخصصی سواد رسانه ای و آسیب شناسی شبکه های اجتماعی که در ماه مبارک رمضان در حوزه علمیه فارسان برگزار می شود، با تشریح و بررسی علل ولنگاری فرهنگی در فضای مجازی، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی هایشان 44 بار از کلمه ولنگاری استفاده کرده اند که شامل ولنگاری اقتصادی و فرهنگی بوده است.

 

وی با اشاره به اینکه منظور رهبری از ولنگاری فرهنگی عمدتاً غفلت و بی توجهی مدیران فرهنگی کشور است، افزود: نیمی از آنچه در فضای مجازی به عنوان ولنگاری فرهنگی مطرح است، عدم سیاست گذاری کلان از سوی مدیران و سیاست گذاران فضای فرهنگی و نیمی دیگر مربوط به کاربران است.

 

حجت الاسلام رنجبر خاطرنشان کرد: اشتراک گذاشتن هر گونه شایعه و خبر به عنوان محتوا و مصرف گرایی و افزایش مصرف رسانه ای از جمله مصداق های ولنگاری فرهنگی در فضای مجازی است.

 

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه نباید همواره از بدی های فضای مجازی سخن بگوییم، گفت: این یک واقعیت است که بخشی از زندگی اجتماعی ما در فضای دیگری شکل گرفته است که در آن فاصله جغرافیایی و زمانی حذف شده و همه چیز برای همگان عیان است.

 

مسؤول مؤسسه آوای زندگی پاک با اشاره به اینکه برخی ناهنجاری ها در نهاد خانواده است که به فضای مجازی منتقل می شود و فضای مجازی به ذات خود هیچ ایرادی ندارد، اظهار داشت: براساس برخی آمارها، فضای مجازی رتبه هفتم را در علت طلاق ها به خود اختصاص داده است و شش مورد دیگر به مشکلات مختلف و تربیت خانوادگی مرتبط است.

 

این مقام مسؤول با تأکید بر اینکه وظیفه دولت در قبال فضای مجازی تنها حمایت است و نظارت بر استفاده از آن کار خانواده ها است، ابراز داشت: همه باید به این باور برسند که عرصه فرهنگ عرصه فوق العاده تخصصی است و مسؤولان و کارگزاران آن باید به معنای واقعی، فرهنگی باشند.

 

این کارشناس حوزه ارتباطات با بیان اینکه در برخی موارد، کسانی متولی امور فرهنگی کشور هستند که تحلیل هایشان خیلی عمیق نیست و درک درستی از مسائل و مشکلات فرهنگی جامعه ندارند، گفت: اگر به عرصه فرهنگ به عنوان محلی برای تأمین زندگی و درآمد نگاه کنیم، هیچ گاه هیچ مشکلی حل نخواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه ولنگاری فرهنگی در فضای مجازی سبب بروز بحران در بسیاری از خانواده ها شده است، افزود: به طور موازی و همزمان باید علاوه بر کنترل و نظارت، دانش چگونگی استفاده از فضای مجازی را بالا ببریم و حاکمیت هم با زبان منطق و استدلال و مشفقانه جامعه را برای استفاده درست و بهتر از فضای مجازی اغناء کند.

 

مسؤول گروه تبلیغی اکسیر با بیان اینکه بیشتر آنچه که در فضای مجازی کشور منتقل و دست به دست می شود کپی و سرگرمی است و معانی معرفتی کمتر تولید و منتقل می شود، تصریح کرد: یکی از ضعف های موجود در تولید محتوا در فضای مجازی، حاضر نبودن نخبگان در این فضا است.

 

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه نباید تصور کنیم که می توانیم تغییر دهنده فرهنگ باشیم، در حالی که این مردم هستند که خود فرهنگ را انتخاب و استفاده می کنند، افزود: نخبگان و مسؤولان فرهنگی باید بار محتوایی فضای مجازی را ارتقاء دهند./9457/202/ب2

ارسال نظرات