۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۲
کد خبر: ۴۳۲۵۱۳
آیت الله مهدوی:

اعتماد به طاغوت حماقت محض است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که اعتماد به طاغوت حماقت محض است، گفت: کسی که انتظار استجابت خواسته های خود را از جانب طاغوت دارد، مانند کسی است که برای نوشیدن آب دو دستش را به طرف آب می برد تا سیراب شود، ولی هرگز به هدفش نخواهد رسید.
آیت الله سید ابوالحسن مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی عصر امروز در جمع طلاب اصفهان، بر اساس آیه چهاردهم سوره رعد که می فرماید «لَهُ دَعْوَةُ الْحَقِّ ۖ وَالَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ لَا يَسْتَجِيبُونَ لَهُمْ بِشَيْءٍ إِلَّا كَبَاسِطِ كَفَّيْهِ إِلَى الْمَاءِ لِيَبْلُغَ فَاهُ وَمَا هُوَ بِبَالِغِهِ ۚ وَمَا دُعَاءُ الْكَافِرِينَ إِلَّا فِي ضَلَالٍ» و با بیان این که خداوند همه کاره عالم هستی است، گفت: اعتماد به طاغوت حماقت محض است.

 

وی ادامه داد: کسی که انتظار استجابت خواسته های خود را از جانب طاغوت دارد، مانند کسی است که برای نوشیدن آب دو دستش را به طرف آب می برد تا سیراب شود، ولی هرگز به هدفش نمی رسد، به هدفش نخواهد رسید و در این میان سعودی های احمق نمونه بارز چنین افرادی هستند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین(ع) که می فرمایند، «ایمان چهار رکن دارد و این چهار رکن شامل، توکل، تفویض، تسلیم و رضایت است»، افزود: همان گونه که یک سقف برای حفظ شدن نیاز به چهار ستون دارد، لازمه بقای ایمان وجود چهار ستونی است که امیرالمؤمنین(ع) آن ها را ذکر کرده اند.

 

آیت الله مهدوی در تبیین ویژگی های توکل ابراز کرد: یکی از التزامات بروز توکل در انسان، انقطاع از غیر خداوند است، انقطاعی که انسان به نفس خودش هم امید نداشته باشد، در این انقطاع یا تبتل از غیر خداوند همه توجه انسان متوجه وجود خداوند می شود، انقطاعی که لازمه آن پذیرش حیات الهی است، چرا که از موجود حیّ صفات صادر می شود نه از میّت، البته در این پذیرش باید درک کنیم خداوند همه صفات لازم را به حد کفایت دارد.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در روایتی از امیرالمؤمنین(ع) آمده که حقیقت ایمان در توکل نهفته است و در روایتی دیگر بهترین ستون و تکیه گاه انسان توکل بر خداوند معرفی شده است، از این دو روایت نتیجه می گیریم، اثر ایمان در توکل آشکار می شود، توکلی که نتیجه آن پذیرش نصرت الهی در حد کفایت باشد.

 

وی ادامه داد: گاهی برخی افراد در زندگی خود با گفتن عبارت «فتوکلت علی الحی الذی لا یموت» قصد دارند خودشان را به عنوان یک انسان متوکل معرفی کنند ولی وقتی به زندگی شخصی این افراد مراجعه می کنیم مخصوصاً در هنگام کسب و کار تلاشی، فوق متعارف انجام می دهند و اعتماد به نفسشان بیشتر از اعتمادشان به خداوند است.

 

آیت الله مهدوی با اشاره به آیات هشتم و نهم سوره مزمل که می فرماید«وَاذْکُرِ اسْمَ رَبِّکَ وَتَبَتَّلْ إِلَیْهِ تَبْتِیلا رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لا إِلَهَ إِلا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَکِیلا» اذعان کرد: سعی کنید در دعا کردن های خود حالت تبتل به خود بگیرید، تبتلی که اخلاص در آن نهفته است و اخلاصی که استجابت دعا محصول آن بوده و به واسطه آن می توان به خداوند رسید.

 

امام جمعه موقت اصفهان تأکید کرد: یکی از دلایل حضور در اعتکاف، انقطاع از غیر خداوند یا به اصطلاح علم عرفان تبتل است، انقطاعی که انسان را از زمین جدا می کند و با اتصال به خداوند شیرینی مناجات را به او می چشاند تا جایی که انسان برای رسیدن به قرب الهی حاضر می شود جانش را فدا کند.

 

وی صحیفه سجادیه را تفسیر انقلاب عاشورا دانست و گفت: دعاهای صحیفه سجادیه جزء افتخارات ما است، دعاهایی که دلایل انقلاب کربلا در آن ها تشریح شده، دعاهایی که در یک کلام تفسیر انقلاب عاشورا است.

 

آیت الله مهدوی ابراز کرد: در آیه هشتم سوره مزمل، زمانی که گفته می شود، نام خداوند را یاد کن، منظور یاد کردنی است که در آن توجه به مُسمّی نهفته باشد و انقطاعی منظور است که در آن توجه انسان از غیر خداوند به شکل کامل انجام شود.

 

نماینده ولی فقیه در هلال احمر تبیین کرد: بروز بیماری های روانی، وجود اضطراب ها، ترس از ازدواج و ترس از تجارت کردن، نشانه عدم توکل بر خداوند است و عدم توکل بر خداوند نشانه بی ایمانی، البته همان وطور که قبلاً گفتیم توکل کردن به معنای بی گدار به آب زدن نیست، بلکه منظور از توکل اعتمادی است که تلاش خودی شخص در آن سهیم است.

 

وی تشریح کرد: توکل بر خداوند به معنای پایان مشکلات نیست، بلکه لازمه توکل رضایت از تقدیرات الهی است، رضایتی که از تسلیم بودن بالاتر است، چرا که در مقام سِلم هر چند مقام بسیار بالایی وجود دارد ولی برخلاف مقام رضا، رضایت دل وجود ندارد.

 

آیت الله مهدوی با اشاره به آیه «وَمَن يَعْتَصِم بِاللّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ» افزود: اعتصام به خداوند و اهل بیت(ع) یعنی انسان به اختیار و با تلاش، خودش را از پلیدی های پاک کند با اتصال به خداوند و اهل بیت(ع)، چرا که خداوند بهترین یاری کننده و بهترین مولا است.

 

وی با بیان مثالی زیبا ابراز کرد: آب قلیل با اتصال به آب کُر پاک کننده می شود، در صورتی که قبل از اتصال به آب کُر با ورود یک چیز نجس، نجس می شود، اگر می خواهیم پاک کننده باشیم، باید به خداوند و اهل بیت(ع) که سرچشمه پاکی ها هستند متمسک بشویم.

 

آیت الله مهدوی در پایان با استناد به آیات 196 و197 سوره اعراف که می فرماید «إِنَّ وَلِیِّیَ اللّهُ الَّذی نَزَّلَ الْکِتابَ وَ هُوَ یَتَوَلَّى الصّالِحین، وَ الَّذینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ لا یَسْتَطیعُونَ نَصْرَکُمْ وَ لا أَنْفُسَهُمْ یَنْصُرُونَ» اظهار کرد: پذیرش ولایت تشریعی خداوند در تناقض با پذیرش ولایت طاغوت است، پذیرشی که انسان را در زمره صالحان قرار می دهد./201/867/ب1

ارسال نظرات