۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۴۳۲۶۱۶
حجت‌‌الاسلام حسینی قمی:

مهریه سنگین در جامعه به مسابقه و فرهنگ تبدیل شده/ تعالیم اسلامی آرام بخش زندگی است

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که متأسفانه در جامعه ما مهریه سنگین به مسابقه و فرهنگ تبدیل شده است، گفت: والدین نباید اجازه دهند این کار صورت گیرد؛ مهریه باید طبق درآمد فرد تعیین شود زیرا مهریه یک دین به گردن مرد است.
حسینی قمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سيد حسين حسيني قمي، استاد حوزه علمیه قم ظهر امروز در جمع زائران و مجاوران در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی به بیان صفات مؤمنان در قرآن پرداخت.

 

وی به آیه 19 سوره نساء اشاره و اظهار کرد: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّسَاءَ كَرْهًا وَلَا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ مَا آتَيْتُمُوهُنَّ إِلَّا أَنْ يَأْتِينَ بِفَاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِنْ كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا؛ اى مؤمنان بر شما روا نيست كه زنان را بر خلاف ميلشان ميراث بريد (و آنان را به اجبار در حباله نكاح خود نگاه داريد) و بر آنان سختگيرى نكنيد تا بخشى از چيزى را كه به آنان بخشيده ‏ايد پس بگيريد، مگر آنكه مرتكب ناشايستى آشكارى شوند، و با آنان خوشرفتارى كنيد و اگر آنان را خوش نداريد (بدانيد كه) چه بسا چيزى را ناخوش بداريد و خداوند در آن خير بسيار نهاده باشد.»

 

حجت الاسلام حسيني قمي با بیان این که در این آیه، سه مطلب و دستور در مورد مؤمنان آمده، افزود: جایز نیست که مردان به خاطر طمع ثروت، با زنان ازدواج کنند و منتظر باشند که از آنان ارث برند.

 

استاد حوزه علمیه تحت فشار قرار ندادن زنان برای گذشتن از مهریه را دستور بعدی اعلام و تصریح کرد: مستحب است که زن مهریه اش را ببخشد ولی باید در کمال میل و رغبت صورت گیرد.

 

وی تعالیم اسلامی را آرام بخش زندگی دانست و تشریح کرد: اسلام از یک طرف به زن می گوید مهریه ات را ببخش و از طرفی به مرد می گوید بعد از عقد، مهریه همسرت را پرداخت کن؛ وقتی مسائل این گونه در منزل مطرح شود ممکن است به دعوا آن هم دعوای خوب بینجامد؛ زن می گوید من مهریه ام را بخشیدم و مرد می گوید مهریه نشانه صداقت من است و آن را می پردازم.

 

حجت الاسلام حسيني قمي با بیان این‌که با کمال تأسف مردان زیادی به خاطر عدم پرداخت مهریه در زندان به سر می برند، گفت: در جامعه ما مهریه سنگین به مسابقه و فرهنگ تبدیل شده، والدین نباید اجازه دهند این کار صورت گیرد؛ باید طبق درآمد فرد تعیین شود زیرا مهریه یک دین به گردن مرد است.

 

استاد حوزه علمیه به فرمایش امام موسی بن جعفر (ع) در این باره پرداخت و اظهار کرد: «ما خانواده ای هستیم که سه چیز، مهر همسر، هزینه حج واجب و کفن را از پاک ترین اموال داریم»، با توجه به این که ما پیرو و شیعه ائمه (ع) هستیم ولی بین مردم باب شده که کی مهریه را داده و کی گرفته است.

 

وی گفت: مردی که فوت می کند ابتدا باید خمس و زکاتش پرداخت شود و بعد مهریه همسرش و بدهی هایش، تازه بعد آن می توان ارثیه اش را تقسیم کرد.

 

حجت الاسلام حسيني قمي، فردی را که مهریه تعیین و نتواند پرداخت کند را دزد معرفی و تصریح کرد: مهریه صدقه نیست بلکه پیشکش و نشانه صداقت مرد است؛ اسلام به زن می گوید که از مهرت بگذر ولی نه در ابتدای زندگی بلکه زمانی که مرد امتحانش را پس داد.

 

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: سه دسته از زنان در قیامت با حضرت زهرا (ع) محشور شده و عذاب قبر ندارند؛ زنی که با تنگدستی شوهرش بسازد و توقعات کمی داشته باشد، زنی که با بداخلاقی شوهرش بسازد و زنی که مهر خود را به همسرش ببخشد.

 

وی خوش رفتاری با همسر را سومین فرمان خدا در این آیه دانست و تبیین کرد: ای مؤمنان با همسرانتان به خوبی رفتار کنید و گذشت داشته باشید و نباید با کوچک ترین مشکل کار به طلاق کشیده شود.

 

حجت الاسلام حسيني قمي درباره آمار بالای طلاق در جامعه اظهار کرد: بیشترین طلاق ها مربوط به سالها و ماه های اول ازدواج می باشد زیرا همدیگر را نمی شناسند باید کمی صبر پیشه کرده تا اخلاق هم دستشان بیاید چون خداوند در سازش، خیر کثیر قرار داده است.

 

استاد حوزه علمیه افزود: در تهران به ازای هر سه ازدواج یک مورد به طلاق می انجامد، این امار در برخی استانها به ازای هر چهار ازدواج یک طلاق بوده و در بعضی استانها خطر فراتر از اینهاست، یعنی 60 درصد ازدواجها به طلاق می رسد.

 

وی در پایان تصریح کرد: هیچ کس تا به حال به ایده آل زندگیش نرسیده زیرا آفرینش انسان بر این اساس است؛ اگر در تمام دنیا بگردید دو نفر را پیدا نمی کنید که از نظر عواطف، احساسات و تمایلات یکی باشند چه برسد در دو جنس مخالف؛ اختلاف و تفاوتها طبیعی است پس باید سعی کنید با هم بسازید./201/861/ب1

ارسال نظرات