۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۶
کد خبر: ۴۳۲۸۵۲
استاد حوزه علمیه:

حلم از مکارم اخلاق است

استاد حوزه علمیه گفت: از مکارم اخلاق حلم است و مراقب باشیم عصبانی نشویم چرا که اثرش همچون ماندگاری جای میخ بر دیوار در قلب طرف مقابل باقی می‌ماند.
غروی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام غروی استاد حوزه علمیه پنجشنبه به مناسبت ماه مبارک رمضان در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به سخنرانی پرداخت و گفت: ما سه نوع اخلاق ذاتی، ارثی و اکتسابی داریم.

 

وی در توضیح اخلاق ذاتی عنوان کرد: برخی اخلاق‌های ذاتی در کل بشر و انسان ها وجود دارد، همه صداقت را دوست دارند و از خیانت بدشان می آید، در اخلاق ارثی پدر و مادر نقش دارند و برای اخلاق اکتسابی  فرد باید زحمت کشید و تلاش کند چراکه با خواب، استراحت و دستور دادن به دست نمی آید.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) اظهار داشت: پیامبر(ص) می‌فرمایند: مکارم اخلاق را در خود ایجاد کنید که خدا من را برای این کار مبعوث کرده است، سخاوت، حیا، صداقت، ادای امانت، تواضع، غیرت و شجاعت از مکارم اخلاق است.

 

حجت‌الاسلام غروی با اشاره به حلم به عنوان یکی دیگر از بخش‌های مکارم اخلاق، بیان داشت: انسان باید بر اخلاق خود مسلط باشد، پیامبر(ص) می فرمایند: کسی که عصبانی نشده و حلیم است نزدیک است به مقام نبوت برسد.

 

وی افزود: عصبانیت همچون میخی است که به قلب طرف مقابل کوبیده می شود و اگر شخص عذرخواهی هم کند، اثرش بر دیوار قلب انسان باقی می ماند که شاید فرد بعد از چند سال انتقام گیرد.

 

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: امیرمومنان علی(ع) فرمودند: کسانی که عصبانی می‌شوند شاخه‌ای از عصبانیت در وجودشان است، اگر بر آن غلبه کنند نسبتا آدم خوبی هستند، اما اگر بر آن پافشاری کنند جنون در آنان است.

 

حجت‌الاسلام غرویی با اشاره به اینکه علمای  علم اخلاق عصبانیت را مانند اره‌ای می‌دانند که شخص عصبانی شده همچون مار به دور آن پیچیده و هر چه فشار دهد خود را نابود می‌کند، گفت: عصبانیت از رذائل اخلاقی و حلم از مکارم اخلاقی است.

 

وی با اشاره به یکی دیگر از مکارم اخلاق به نام صبر، عنوان کرد: با صبر بسیاری از مشکلات حل می‌شود جوانان امروز باید با کار و تلاش سعی کنند آبادانی کشور را تامین کنند.

 

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه شکر یکی دیگر از مکارم اخلاق است، خاطرنشان کرد: شکر نعمت سبب افزایش آن و کفر سبب کاهش آن است، اعضای یک خانواده باید نسبت به خدمات یکدیگر شاکر باشند./202/807/ب1

ارسال نظرات