۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰
کد خبر: ۴۳۳۱۶۱
حجت‌الاسلام فقیهی:

افراد مغرور و قدرت‌طلب جامعه را مسموم می‌کنند

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این‌که افراد مغرور و قدرت‌طلب جوامع بشری را مسموم می‌کنند، گفت: بدترین افراد کسانی هستند که در جامعه قدرتی دارند اما بدون ارائه خدمتی، می‌خواهند مورد تمجید دیگران قرار گیرند.
حجت الاسلام فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد مهدی فقیهی، امروز در سخنرانی تفسیر قرآن کریم که در محل شبستان نجمه خاتون آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد به آیه ۱۸۸ سوره آل عمران اشاره کرد و گفت: خداوند متعال در این آیه شریفه می فرماید«لَا تَحْسَبَنَّ ٱلَّذِينَ يَفْرَحُونَ بِمَآ أَتَوا۟ وَّيُحِبُّونَ أَن يُحْمَدُوا۟ بِمَا لَمْ يَفْعَلُوا۟ فَلَا تَحْسَبَنَّهُم بِمَفَازَةٍۢ مِّنَ ٱلْعَذَابِ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌۭ».

 

عضو هيئت علمي موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) با اشاره به اینکه خداوند متعال در این آیه به پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید که دو گروه انسان از عذاب نجات نخواهند یافت، اظهار کرد: بر اساس این آیه آنان که«يَفْرَحُونَ بِمَآ أَتَوا۟» باشند از این گروه انسان‌ها هستند؛ بر اساس تفاسیر متعدد قرآن«يَفْرَحُوا» فقط به معنای خوشحالی نیست بلکه معنایی متفاوت نیز از این واژه ارائه شده است، بنابراین در این فراز از آیه مفسران از این واژه به عنوان سرمستی تفسیر و ترجمه کرده‌اند این در حالی است که در این آیه اشاره صریح به سرمستی از کردار شده است.

 

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه تفسیر«بِمَآ أَتَوا۟» با توجه به تفسیری که از واژه«يَفْرَحُوا» ارائه شد معنای دو پهلویی را برای ما بدنبال خواهد داشت که هر دو از نگاه خداوند متعال مذموم است، گفت: یک معنا به معنای انجام فعلی حرام که ناشی از مستی قدرت یا شهوت باشد یا از طرف دیگر سرمستی از عبادتی که انسان را دچار کبر و غرور کرده است.

 

حجت‌الاسلام فقیهی با اشاره به اینکه علامه طباطبائی از «بِمَآ أَتَوا۟» به مالی که به شخص عطا شده است تفسیر کرده است، گفت: علامه طباطبائی(ره) در این تفسیر گامی فراتر نهاده است و بر اساس این تفسیر صفت‌هایی مضموم همچون غرور در اموال و کبر را نیز به معانی آیه افزوده است که خود جای تأمل دارد.

 

عضو هيئت علمي موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) «يُحِبُّونَ أَن يُحْمَدُوا۟ بِمَا لَمْ يَفْعَلُوا۟» را صفت دوم انسانهایی که از نگاه خداوند از عذاب جهنم در امان نخواهند ماند دانست و گفت: بر اساس متن صریح این آیه شریفه برخی از انسان‌ها در جوامع بشری هستند که می‌خواهند به صورت مداوم مورد تمجید دیگران قرار بگیرند؛ این در حالی است که دین این صفت را مذموم دانسته است.

 

وی ادامه داد: بدتر از این شریط آنگاه است که انسان در جایگاه و قدرتی باشد و بدون هیچ گونه ارائه خدمتی توقع تمجید از سوی دیگران را دارد؛ این در حالی است که قرآن به این حقیقت صراحت دارد.

 

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) انسانهای سرمست و مغرور، خودخواه و خودبین از انسانهایی توصیف کرد که جوامع بشری را مسموم به مشکات جدی اجتماعی خواهند کرد، گفت: تشویق با تعریف دو واژه متفاوت هستند چرا که تشویق به معنای ایجاد زمینه و انگیزه برای کارهای بزرگ‌تر است؛ بر این اساس تعریف کردن به معنای متوقف کردن شخص در جایگاهی خاص است.

 

حجت‌الاسلام فقیهی با اشاره به اینکه تعریف و تمجید از انسان از نگاه قرآن مورد مذمت جدی قرار گرفته است، گفت: انسان باید در نظر داشته باشد که مشاور حقیقی کسی است که به دنبال تشویق برای پیشرفت انسان است؛ بر این اساس شناخت دشمنان حقیقی در فضای اجتماعی این است که در حقیقت تشویق و تعریف تأمل و دقت شود.

 

عضو هيئت علمي موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) با اشاره به اینکه متولیان فرهنگ و آموزش در فضای تشویق باید دقت های کافی را در مشی اجرایی بکار گیری کنند، اظهار کرد: اگر خود انسان توقع تعریف را داشته باشد نشان از نفس سرکش شیطانی است که آینده و هویت شخصی وی را نشانه گرفته است./۸۳۷/پ202/ی

ارسال نظرات