۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۴۳۶۲۶۳

چند خبرکوتاه از جشنواره امام رضا

برگزاری جشنواره امام رضا(ع) در بیش از دو هزار نقطه جهان، رشد سه برابری مراکز برگزارکننده بخش کودک و نوجوان و توسعه بخش‌های مردمی جشنواره امام رضا(ع) از مهم‌ترین عناوین اخبار کوتاه جشنواره امام رضا(ع) است.
خبر کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، سیدجواد جعفری، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در نشست شورای برنامه‌ریزی جشن‌های دهه کرامت  استان، مشهد ۲۰۱۷ را اتفاقی کم‌نظیر دانست و اظهار کرد: برای چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) برنامه‌ریزی‌ گسترده‌ای انجام شده است.

وی با اشاره به این که در آستانه دهه کرامت شاهد برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره امام رضا(ع) در گستره ملی و بین‌المللی هستیم، ادامه داد: در این دوره از دهه کرامت اتفاقات گسترده ای در ساحت‌های مختلف را شاهد خواهیم بود.

دبیر جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) تأکید کرد: این دهه تمرینی ویژه برای ورود به مشهد ۲۰۱۷ است تا برای ورود به آن با عمق بیشتری فرهنگ رضوی را دنبال کنیم.

برگزاری جلسه شورای آسیب شناسی جشنواره/ تغییر ۳۸ درصدی برنامه‌ها در چهاردهمین دوره جشنواره امام رضا(ع)

وی ابراز کرد: پس از اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با فاصله یک هفته شورای آسیب شناسی جشنواره برگزار و نقاط ضعف و قوت آن بررسی شد و برنامه‌ریزی‌های لازم جهت تقویت نقاط قوت و برطرف شدن نقاط ضعف جشنواره نیز انجام شد.

جعفری با اشاره به تغییر ۳۸ درصدی برنامه‌ها در چهاردهمین دوره جشنواره امام رضا(ع) و با بیان اینکه برنامه‌های این دوره بر پایه خلاقیت و نوآوری‌های جدید تبیین شده است، بر توسعه و گسترش بخش بین‌الملل جشنواره امام رضا(ع) در آستانه مشهد ۲۰۱۷ تأکید کرد و گفت: بر این اساس، در چهاردهمین دوره جشنواره امام رضا(ع)، نقاط برگزار کننده برنامه‌ها در سطح دنیا از ۷۱۹ نقطه به بیش از دو هزار نقطه افزایش یافته است.

دبیر جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با اشاره به این که در حوزه ملی نیز از دستگاه‌ها و نهادهای بیشتری نسبت به سال گذشته برای برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره امام رضا(ع) برای همکاری دعوت شده است، افزود: امسال ابعاد علمی جشنواره بیش از ادوار گذشته تقویت شده و در این راستا شاهد ورود وزارت علوم تحقیقات و فناوری با تمام ظرفیت خود در این حوزه هستیم.

رشد سه برابری مراکز برگزارکننده بخش کودک و نوجوان

وی با اشاره به رشد سه برابری مراکز برگزارکننده بخش کودک و نوجوان چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) اضافه کرد: معتقدیم که تربیت در دوره کودکی مانند حک شدن عبارتی بر روی سنگ است و لذا سعی داریم در این حوزه به صورت اثربخش عمل کنیم.

جعفری با بیان این که در دوره چهاردهم جشنواره ۹۱۰ مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برنامه‌های این بخش را برگزار می‌کنند، افزود: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست سیاستگذاری جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) تأکید بسیاری بر اثربخشی برنامه‌های موضوعی در سطح کشور داشت و در این راستا در کنار هر یک از جشنواره‌های موضوعی، اتاق فکر جشنواره را تشکیل دادیم.

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) با اشاره به این که بیش از ۳۶۰ تشکل، نهاد و سازمان حول محور ترویج فرهنگ رضوی در کشور جمع شده‌اند، تصریح کرد: مردم داخل و خارج از کشور عشق و ارادتی نانوشته نسبت به حضرت رضا(ع) دارند و این مایه مباهات همه ماست و به زندگی در این کشور افتخار می‌کنیم.

برگزاری جشنواره امام رضا(ع) در بیش از دو هزار نقطه جهان

سپس زهرا سروآزاد، معاون اجرایی بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) اظهار کرد: جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در گستره جهانی در بیش از دو هزار نقطه دنیا در ۷۷ کشور و در گستره ملی نیز در ۳۱ استان فعالیت دارد که ۶۱ درصد این برنامه‌ها در سطح ملی و ۳۹ درصد در سطح بین‌المللی برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: شورای مشورتی جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) به منظور آسیب‌شناسی برنامه‌های موضوعی جشنواره سیزدهم برگزار شد و پس از آن نیز نشست کارگروه‌های مناطق هشت‌گانه با حضور مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها در خصوص بررسی نقاط قوت و ضعف جشنواره‌های موضوعی تشکیل شد که نتیجه این جلسات تغییر ۳۸/۲ درصدی برنامه‌های دوره چهاردهم جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) بود.

۸۹ برنامه بخش ملی در چهاردهمین دوره جشنواره امام رضا(ع)

وی با اشاره به تشکیل هشت کارگروه فرهنگی، هنری، پژوهشی، سینمایی، مطبوعاتی، دیجیتالی، دانشگاهیان و برنامه‌های ویژه، ادامه داد: در این کمیسیون‌ها برنامه‌های پیشنهادی چهاردهمین دوره جشنواره به صورت تخصصی بررسی و در نهایت ۸۹ برنامه در بخش‌های مختلف تصویب شد.

وی به سهم برنامه‌های موضوعی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) اشاره کرد و افزود: جشنواره‌های هنری، فرهنگی، پژوهشی، سینمایی و مطبوعاتی و دیجیتال به ترتیب ۳۳، ۲۸/۸، ۱۹/۶، ۹/۳ و ۹/۳ درصد برنامه‌های موضوعی این دوره از جشنواره را به خود اختصاص داده‌اند که ۱۸ درصد این برنامه‌ها به استان خراسان رضوی اختصاص دارد.

سروآزاد تصریح کرد: تعیین سیاست‌های کلی جشنواره با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) صورت گرفت که در این جلسه سیاست‌های کلی جشنواره تصویب و از پوستر چهاردهمین دوره جشنواره نیز رونمایی به عمل آمد.

وی با اشاره به انتشار فراخوان جشنواره در ۲۸ آبان‌ماه سال گذشته همزمان با سالروز میلاد امام موسی کاظم(ع) ابراز کرد: فراخوان چهاردهمین دوره جشنواره پس از اعلام عمومی، ۵۳۶ مرتبه توسط شبکه‌های ملی و استانی صدا و سیما، چاپ فراخوان در روزنامه‌های کثیرالانتشار و به صورت تولید هزار و ۹۱ خبر در رسانه‌های مختلف تبلیغ شده است.

انتخاب ۱۶ خادم نمونه فرهنگ رضوی داخل و خارج کشور

وی با اشاره به تشکیل ستاد اجرایی جشنواره متشکل از دستگاه‌های مختلف و شورای بین‌الملل جشنواره مرکب از ۱۸ دستگاه و شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت گفت: کمیته انتخاب خادمان فرهنگ رضوی داخل کشور با تشکیل پنج جلسه و کمیته انتخاب خادمان فرهنگ رضوی خارج کشور نیز با تشکیل هفت جلسه، ۱۶ خادم نمونه فرهنگ رضوی داخل و خارج کشور را انتخاب و به تأیید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسانید.

معاون اجرایی بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) اضافه کرد: همچنین کارگروه ترجمه آثار نیز با تشکیل جلسات مختص خود آثار تولیدی و محتوایی را برای علاقه‌مندان داخل و خارج کشور گردآوری کرده است.

وی با بیان این که کمیته افتتاحیه و اختتامیه نیز جلساتی به منظور تدوین سین برنامه‌های مراسم اختتامیه چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) تشکیل داده است، ادامه داد: همچنین شورای هماهنگی دانشگاه‌ها و دستگاه‌های مجری جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در استان خراسان رضوی با حضور ۱۵ دستگاه مجری نیز تشکیل شده است.

وی همچنین از تشکیل کارگروه‌های فرهنگی، هنری، سینمایی، پژوهشی، مطبوعاتی، دیجیتالی، کودک و نوجوان و دانشگاهیان به ریاست معاونان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور ارتقاءبخشی برنامه‌های جشنواره و نظارت بر نحوه اجرا خبر داد.

معاون اجرایی بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) افزود: نشست ناظران تخصصی و مقیم(استانی) نیز به منظور فعال کردن دو سیستم نظارتی تخصصی و عمومی برای ارزیابی برنامه‌های موضوعی جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) تشکیل جلسه داده است.

توسعه بخش‌های مردمی جشنواره امام رضا(ع)

وی با اشاره به توسعه بخش کودک و نوجوان جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) بیان کرد: تعداد مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سطح استان‌های کشور از ۷۰۰ مرکز در دوره سیزدهم به ۹۱۰ مرکز در دوره چهاردهم افزایش داشته است.

سروآزاد، توسعه بخش دانشگاهی جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) را با رویکرد نهضت رضوی عنوان و اظهار کرد: تعداد دانشگاه‌های مجری جشنواره‌های امام رضا(ع) از ۲۲ دانشگاه در دوره سیزدهم، به ۳۲ دانشگاه در دوره چهاردهم رسیده است.

وی با بیان این که دو هزار نقطه از ۷۷ کشور دنیا برگزارکننده برنامه‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) هستند، تصریح کرد: از این کشورها ۳۱ کشور آسیایی، ۲۶ کشور آفریقایی، ۱۶ کشور اروپایی و چهار کشور آمریکایی هستند.

معاون اجرایی بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) از تولید و ارسال محصولات فرهنگی به کشورهای هدف و مجری برنامه‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) خبر داد.

وی با اشاره به توسعه بخش‌های مردمی چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در قالب جشن‌های دهه کرامت، گفت: یادمان‌ها و بزرگداشت‌ها در مسیر جاده ولایت، برنامه‌های پنجم ذی‌القعده روز بزرگداشت امامزادگان سراسر کشور، برنامه‌های ششم ذی‌القعده روز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی(شاهچراغ)، برگزاری جشن‌های محله محور با تشکیل ستادهای محلات تهران، ساماندهی جشن‌های خودجوش مردمی در اقصی نقاط کشور، دیدار با علما و مراجع و اهتمام به گلباران حرم مطهر امام رضا(ع) در روز میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) و روز میلاد امام رضا(ع) برنامه‌هایی است که برای بخش مردمی جشنواره امام رضا(ع) در نظر گرفته شده است.

سروآزاد یادآور شد: طبق سنوات گذشته آیین افتتاحیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) و آغاز جشن‌های دهه کرامت همزمان با روز میلاد حضرت معصومه(س) در قم و آیین اختتامیه این جشنواره نیز در شب میلاد حضرت رضا(ع) در مشهد برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری برنامه‌های موضوعی جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) به مدت ۱۰ روز در ایام دهه کرامت در استان‌های سراسر کشور اظهار کرد: مراسم بخش بین‌الملل جشنواره امام رضا(ع) نیز در تاریخ ۲۱ و ۲۲ مردادماه سال جاری با حضور میهمانان خارجی و انتخاب هیات مدیره مجمع تخصصی قاره آفریقا، اروپا و آمریکا در مشهد برگزار خواهد شد.

علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی در ابتدای این نشست با بیان این که یکی از اهداف اساسی برگزاری جشن‌های دهه کرامت شورآفرینی و معرفت افزایی رضوی است، گفت: ماه محرم بر دو پایه شور و شعور حسینی بنا شده است لذا در دهه کرامت نیز باید فعالیت‌ها رنگ و بوی نشاط و شادی داشته و برپایه شور و شعور رضوی شکل گیرد.

وی با تأکید بر این که روح برنامه‌های دهه کرامت باید بر پایه احیای روش‌ها، منش‌ها و فرهنگ و سبک زندگی رضوی باشد، ادامه داد: امیدواریم بتوانیم به نحو شایسته‌ای در شهر، استان، کشور، منطقه و کل جهان فرهنگ رضوی را به درستی رواج دهیم چرا که دنیا به شدت تشنه این معنویت است.

استاندار خراسان رضوی، موج چهارم جهانی را موجی بر پایه معنویت و فرهنگ دانست و تصریح کرد: گفت‌وگو و عقلانیت باید مبتنی بر ارزش‌های دینی و فرهنگ نبوی و رضوی گسترده شود.

وی ابراز کرد: امام رضا(ع) در دوران حیات خود تعاملات و گفت‌وگوهای متعددی با نمایندگان فرق و ادیان داشتند که این مسئله نشان‌دهنده سبکی است که شرایط امروزی دنیای اسلام تشنه آن است.

فرصت شش ماهه تا ورود به رخداد مشهد ۲۰۱۷

رشیدیان با اشاره به این که در آستانه مشهد ۲۰۱۷ هستیم و برای ورود به آن شش ماه بیشتر فرصت باقی نمانده است، عنوان کرد: با توجه به مسائل بین‌المللی در حوزه مشهد ۲۰۱۷، نیازمند یک تمرین مناسب در این فرصت باقی مانده برای معرفی ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی کشور هستیم که دهه کرامت تمرین خوبی در این زمینه به شمار می‌رود.

وی با تأکید بر اثربخشی فعالیت‌ها در حوزه فرهنگ رضوی تصریح کرد: در این حوزه باید از اقدامات تکراری و بدون اثر خودداری کرد و نوآوری‌ها نیز باید بر اساس تغییر و تحولات جهان اطراف و با توجه به نیازهای مخاطبان داخلی و خارجی صورت گیرد.

استاندار خراسان رضوی بر استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی و فضای مجازی در راستای اثربخش نمودن فعالیت‌های حوزه فرهنگ رضوی تأکید و ابراز کرد: مردمی بودن جزو اساسی‌ترین ویژگی‌های فعالیت‌های اهل بیت(ع) در طول زندگیشان بوده است از همین رو دست‌اندرکاران حوزه فرهنگ باید به این نکته به دقت توجه داشته باشند.

وی با توجه به شعار سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» بر دانش بنیان بودن، برون‌نگر بودن و مردمی بودن فعالیت‌ها و جشن‌های دهه کرامت تأکید کرد و ضمن اشاره به افتتاحیه و اختتامیه جشن‌های دهه کرامت در سطح ملی و بین‌المللی، گفت: دعوت از چهره‌ها و شخصیت‌های فاخر و شاخص، برنامه‌های جشن‌های دهه کرامت را پربارتر و محتوایی‌تر می‌کند.

هر مسجد و امامزاده؛ یک ستاد دهه کرامت

رشیدیان اظهار کرد: معتقدم هر مسجد و امامزاده‌ای که در کشور وجود دارد، یک ستاد دهه کرامت است که باید بهترین بهره‌برداری‌ها از این ظرفیت عظیم فرهنگی در سطح کشور در جهت توسعه فرهنگ رضوی شود.

استاندار خراسان رضوی با مثبت ارزیابی کردن تشکیل اتاق‌های فکر برنامه‌های موضوعی جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) و تغییرات ۳۸ درصدی برنامه‌های این جشنواره بین‌المللی در این دوره از برگزاری آن، اضافه کرد: این فعالیت‌ها در اثربخشی بر مخاطبان جشنواره به خصوص مخاطبان خارج از کشور تأثیر خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: بعضی از اقدامات و برنامه‌ها ممکن است برای مردم کشور ما مؤثر و مفید باشد اما پیام مدنظر را به مخاطبان خارج از کشور نرساند، به همین منظور ضروری است تا دست‌اندرکاران جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) از ظرفیت جامعةالمصطفی(ص) العالمیة، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزارت خارجه، حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان حج و زیارت و امور بین‌الملل دفتر رهبر معظم انقلاب در جهت ایجاد وحدت بین مسلمانان جهان استفاده کنند.

رشیدیان با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های تمامی دستگاه‌ها و نهادهای دولتی، شهرداری، آستان قدس رضوی، مراکز مردم نهاد و ... در برگزاری هر چه بهتر جشن‌های دهه کرامت تأکید کرد: در این دهه، دستگاه‌های دولتی و غیرفرهنگی باید ریل‌گذاری‌ها را انجام دهند، همچنین دستگاه‌های فرهنگی باید در تولید محتوا فعالیت داشته باشد.

وی اشاره‌ای به جشنواره فیلم و فیلمنامه بلند دینی با محوریت فرهنگ رضوی ادامه داد: این جشنواره قرار است به همت معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جاری در سطح ملی و در سال آینده در سطح بین‌المللی برگزار شود./934/303/ب3

 

 

ارسال نظرات