۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۸
کد خبر: ۴۴۰۳۶۱
حجت‌الاسلام والمسلمین فعالی خبر داد؛

پژوهشکده سبک زندگی اسلامی حوزه افتتاح می‌شود

رییس مؤسسه سبک زندگی اسلامی با بیان این که شورای عالی حوزه‌های علمیه با درخواست مجوز پژوهشکده سبک زندگی اسلامی موافقت کرده است، گفت: پژوهشکده سبک زندگی اسلامی پاییز امسال افتتاح می‌شود.
حجت الاسلام فعالی رییس مؤسسه سبک زندگی اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی فعالی رییس مؤسسه سبک زندگی آل یاسین در نشت خبری که در ساختمان این مؤسسه برگزارشد با بیان این که عنوان سبک زندگی بیش از 150 سال پیش ایجاد شده است،گفت: مفهوم سبک زندگی برای نخستین بار از سوی جامعه شناس آلمانی مطرح شده است.

 

وی با اشاره به مفهوم سبک زندگی بیان داشت: سبک زندگی در لغت به معنای شیوه زندگی یک انسان است و در اصطلاح عبارت است از مجموعه الگوهای رفتاری برای یک فرد به گونه ای که زندگی او را از دیگران متمایز سازد.

 

رییس مؤسسه سبک زندگی اسلامی، سبک زندگی را دانش جدید و میان رشته ای دانست و خاطرنشان کرد: سبک زندگی در حالی که مصرف کننده است تولید کننده نیز محسوب می شود و از دانش های روانشناسی، جامعه شناسی، بازاریابی و الهیات و فلسفه بهره می برد.

 

اهمیت بحث سبک زندگی اسلامی

 

وی با طرح سؤالی مبنی بر اهمیت پرداختن به بحث سبک زندگی اظهار داشت: بروز تحول در سطوح جهان و ایران را می توان از دلایل پرداختن به بحث سبک زندگی دانست زیرا از آنجا که در جهان غرب سرمایه اصالت دارد برای ایجاد سرمایه ناچار است تولیدات خود را در بازار بزرگی به مصرف رساند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین فعالی ادامه داد: بنابر این غرب ایجاد بازار بزرگ جهانی را در دستور کار خود قرار داده است؛ برای چنین کاری نیازمند تغییر ذائقه و بینش افراد جامعه است که در برخی موارد چنین نیز کرده است مانند فرهنگ فست فود، لوازم آرایشی که در هر کوچه ای فست فودی یافت می شود و افراد فراوانی نیز از لوازم آرایشی استفاده می کنند.

 

وی خاطر نشان کرد: لباس در گذشته وسیله ای برای پوشاندن بدن بوده است اما امروزه وسیله ای برای نمایش دادن بدن است و هر لباسی که بدن را بهتر نمایش دهد ارزشمند محسوب می شود؛ بدن در گذشته حریم شخصی محسوب می شده است اما امروزه از نگاه جامعه شناسی حریم اجتماعی است.

 

رییس مؤسسه سبک زندگی آل یاسین تحول در مدگرایی را دومین تحول بزرگ جهانی دانست و بیان داشت: مهمترین بعد مد گرایی توسعه مصرف گرایی است زیرا تاریخ مصرف مد حد اکثر یک هفته است و پس از آن مد دیگری جایگزین می شود بنابراین مد گرایی بازاریابی بسیار وسیعی دارد.

 

فعالیت های مؤسسه سبک زندگی اسلامی

 

وی با اشاره به فعالیت های مؤسسه سبک زندگی اسلام بیان داشت: این مؤسسه در نیمه دوم سال 92 مجوز خود را اخذ کرده و محور فعالیت ها نیز سبک زندگی اسلامی است.

 

رئیس موسسه سبک زندگی آل‌یاسین به اهداف این موسسه اشاره کرد و گفت:شناسایی و تربیت نیروی انسانی، زمینه‌سازی برای فراهم کردن پژوهش‌های مطلوب در حوزه سبک زندگی اسلامی و تهیه پایان‌نامه و مقالات مرتبط با سبک زندگی اسلامی و جبران خلأ علمی در زمینه سبک زندگی اسلامی همچنین ارائه الگوها از جمله اهداف این موسسه است.

 

وی با اشاره به محتوای تولید شده در زمینه سبک زندگی اسلامی از سوی موسسه آل‌یاسین بیان کرد: در بخش پژوهش سبک زندگی اسلامی موسسه آل‌یاسین 60 اثر تولید کرده و تلاش می‌شود تا پایان امسال 100 اثر دیگر تولید شود که این کتابها در سه بخش مهارتی، بنیادی و عمومی تدوین می شوند.

 

حجت الاسلام والمسلمین فعالی با بیان این که این مؤسسه رفع نیازهای فرهنگی و دینی جامعه را مورد توجه قرار داده است، بیان داشت: نیازهای واقعی جامعه از سوی موسسه فرهنگی آل‌یاسین مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و بر اساس آن انتخاب موضوع می‌شود و همچنین تحقق منویات مقام معظم رهبری در زمینه سبک  زندگی اسلامی مورد توجه این موسسه فرهنگی است.

 

وی انتشار مجلات را از جمله فعالیت های مؤسسه سبک زندگی آل یاسین معرفی کرد و افزود: مجله دینی فرهنگی پایش از سوی موسسه آل‌یاسین تولید می‌شود که در هر شماره به موضوعات مورد نیاز جامعه می‌پردازد و راهکارهای اساسی را مورد ارزیابی قرار داده است.

 

رییس مؤسسه سبک زندگی اسلام اضافه کرد: همچنین مجله طعم زندگی از سوی موسسه سبک زندگی تولید می‌شود که به زبان انگلیسی است و با رویکرد انتقادی سبک زندگی غرب را مورد تحلیل قرار می‌دهد.

 

وی پرورش طلاب در راستای تبیین سبک زندگی اسلامی را مورد تاکید موسسه آل‌یاسین دانست و گفت: در زمینه آموزش موسسه سبک زندگی پس از فراخوان سال 93 و  برگزاری آزمون 20 نفر از طلاب جذب شدند و در دوره 2 ساله سبک زندگی شرکت کردند و امروز در حال نگارش پایان نامه هستند.

 

رئیس موسسه سبک زندگی آل‌یاسین عنوان کرد: موسسه سبک زندگی آل‌یاسین تاکنون 14 نشست برگزار کرده است که این نشست‌ها در زمینه‌های فرهنگی، دینی، اخلاقی، روانشناسی و مباحث اصلی و مورد نیاز جامعه است.

 

وی با بیان اینکه  35 محقق در موسسه سبک زندگی آل‌یاسین در حال فعالیت هستند تصریح کرد: تاکنون 300 کارگاه توسط موسسه آل‌یاسین در سراسر کشور برگزار شده است که تلاش می‌کنیم امسال 1000 کارگاه با حضور محقق‌های موسسه در محورهای خانواده، رسانه و شبکه‌های اجتماعی، مهارت‌های زندگی و مسائل نوجوانان و جوانان برگزار شود که اصلی‌ترین هدف این نشست‌ها ایجاد تفکر دینی در جامعه است.

 

حجت الاسلام والمسلمین فعالی گفت: سال گذشته برای اخذ مجوز از حوزه علمیه اقدام کردیم و پرونده علمی پیشنهادی در کمیسیون‌های مختلف داده شد و در نهایت شورایی در بخش اعطای مجوزها با ایجاد پژوهشکده سبک زندگی اسلامی موافقت کرد که پاییز امسال این پژوهشکده افتتاح می‌شود.

 

وی افزود: ایجاد مواجه عقلانی نسبت به سبک زندگی غربی، گسترش مطالعات سبک زندگی اسلامی و تثبیت مرجعیت علمیه حوزه‌ها در سبک زندگی اسلامی از جمله اهداف تأسیس پژوهشکده سبک زندگی اسلامی است./1324/پ201/ی

ارسال نظرات