کاهش اصل معنویت عامل طلاق و مشکلات خانوادگی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه قم شب گذشته در ویژه برنامه دهه کرامت در جمع زائران و مجاوران امام رضا(ع) به تبیین سبک زندگی اسلامی و قرآنی پرداخت و اظهار کرد: حفظ اصل معنویت یکی از مهمترین اصول زندگی است که برای حفظ خانوادهها باید مورد توجه قرار بگیرد.
حجت الاسلام رفیعی تصریح کرد: کاهش اصل معنویت یکی از مهمترین مشکلات و گرفتاریهای خانواده ها و منشاء درگیری، طلاق و نگرانی در خانوادهها است.
کارشناس برنامه سمت خدا خاطرنشان کرد: اغلب در خانوادهها مواردی چون کاهلی دختر خانواده نسبت به حجاب، بیتوجهی فرزندان به نماز، عدم پرداخت خمس از سوی پدر خانواده و مواردی چون ارتباطات ناصحیح و نامشروع در فضای حقیقی و مجازی، استفاده از مشروبات الکلی و غیره مشاهده میشود که همه این موارد به دلیل کاهش اصل معنویت در خانواده و زندگی است.
سخنران حرم رضوی تأکید کرد: اگر بنیاد خانواده بر اصل معنویت بنا شود و هر یک از اعضای خانواده به وظایف قرآنی خودش عمل کند، آمار این همه دغدغه، نگرانی، طلاق و درگیری در جامعه و خانوادهها کاهش میابد.
وی با بیان اینکه امام رضا(ع) فرمودند: «هرکس بعد از نماز صبح 50 آیه قرآن را تلاوت کند، غفلت به سراغش نمیآید»، خاطرنشان کرد: اینگونه روایات و احادیث در مورد خاصیت بعضی از دستورات و اذکار و توصیه به تلاوت قرآن و نماز برای معرفی سبک زندگی صحیح و رعایت اصل معنویت است، اصل معنویت به این معناست که انسان خودش را به ذکر و دعا و نماز عادت بدهد و به طور حتم بین زندگیای که صبح و روزش با تلاوت قرآن و ذکر آغاز شود و در طول روز زبان و سایر اعضای بدن به یاد خدا باشد و شب هنگام با قرائت آیاتی کوتاه از قرآن و با وضو به پایان برسد با زندگی که با ناسزا و فحش آغاز شود متفاوت است.
حجت الاسلام رفیعی ادامه داد: چشم، زبان، گوش و سایر اعضای بدن راههای ورودی قلب هستند، چشم اگر به نامحرم و فیلمهای مستهجن دوخته شد، زبان به ناسزا و فحش چرخید و گوش پای موسیقی و غیبت و تهمتها نشست، این آلودگیها از طریق اعضای بدن وارد قلب میشوند و قلب سلیم را بیمار و منحرف میکنند و آثار زیارت و سایر فعالیتهای خوب انسان را هم تحت تأثیر قرار میدهند.
استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: حوزه دین، حوزه های جدا از هم نیست بنابراین نمیتوان زیارت و اعمال خوب انسان در مناسبتهای خاص مانند دهه کرامت را به صورت برجسته و جدا از فعالیتهای نامناسب بعد از آن مد نظر قرار داد بلکه کارهای ناشایست انسان فعالیت های خوب او را از بین میبرد و تحت تأثیر قرار می دهد.
وی به روایتی از امام رضا(ع) در تشریح سبک زندگی اسلامی و قرآنی اشاره و بیان کرد: حضرت رضا(ع) می فرمایند: «سزاوار است انسان زندگیاش را به چهار بخش تقسیم کند؛ ساعاتی را برای مناجات با خدا، ساعاتی برای امرار معاش، ساعاتی برای صله رحم و دید و بازدید و ساعاتی را برای لذتهای حلال در نظر بگیرد».
کارشناس برنامه سمت خدا تصریح کرد: مناجات با خداوند به ویژه نماز برای آرامش و شست و شو و پالایش روح انسان از آلودگیها است و خداوند به آن نیازی ندارد بنابراین با حذف نماز و دین از زندگی نه تنها آرامش کسب نمیشود بلکه انسان دچار اضطراب و استرس میشود؛ معنویت نیاز اصلی بشر و یک اصل در زندگی انسان است و غربیها امروز به این نتیجه رسیده اند که باید روی معنویت مانور بیشتری بدهند.
سخنران حرم رضوی ادامه داد: بیکار نشستن در خانه انسان را افسرده می کند از این رو افراد از مرد و زن باید برای خودشان کار و نه به طور حتم کار اقتصادی و درآمد زا، پیدا و خودشان را مشغول کنند؛ صله رحم نیز به انسان نشاط میدهد و باعث میشود تا افراد از مشکلات یکدیگر باخبر شوند؛ لذت حلال نیز جزو سیره اهل بیت(ع) است و پیامبر(ص) و امام علی(ع) به همراه یاران و خانوادهشان به آن توجه داشتند.
حجت الاسلام رفیعی به روایتی از امام رضا(ع) اشاره کرد که در آن حضرت برای رهایی از بند چشم زخم و یا سحر توصیه می کنند انسان دستها را مقابل صورت بگیرد، سوره های حمد، فلق و الناس را تلاوت کند و بعد دستها را به صورت بکشد تا چشم زخم و سحر رفع شود.
وی تصریح کرد: سحر و چشم زخم وجود دارد اما عده ای ذهنشان را با اعتقاد به این موضوع مشغول می کنند و عده ای هم از این موضوع برای توجیه عقب افتادگی و کوتاهی خودشان در زندگی استفاده می کنند.
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: سحر وجود دارد اما موضوعاتی مانند افزایش سن ازدواج به ویژه در دختران ارتباطی به سحر و بخت بستن ندارد و به شرایط جامعه مربوط میشود، در این میان عده ای کلاهبردار از فرصت سوء استفاده کرده و برای باطل کردن سحر از مردم اخاذی می کنند.
حجت الاسلام رفیعی تأکید کرد: سحر و چشم زخم بی تأثیر نیست و راهکار رهایی از آن هم همان دستور قرآنی امام رضا(ع) است اما باید این نکته را مد نظر قرار داد که خداوند حکیم و علیم سرنوشت بندگانش را به دست ساحران و جادوگران نسپرده است بنابراین مردم نباید به بهانه در امان ماندن از آن به سراغ راههای انحرافی بروند./1308/201/ب2