۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۴۴۳۵۱۶
حجت الاسلام رفیعی:

کاهش اصل معنویت عامل طلاق و مشکلات خانوادگی است

حجت الاسلام رفیعی با تأکید بر عمل کردن اعضای خانواده به وظایف قرآنی خود، گفت: یکی از مشکلات و گرفتاری های مهم خانواده‌ها که به منشأ طلاق، درگیریها و نگرانیها در خانواده‌ها تبدیل شده،‌ کاهش اصل معنویت است.
حجت الاسلام ناصر رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه قم شب گذشته در ویژه برنامه دهه کرامت در جمع زائران و مجاوران امام رضا(ع) به تبیین سبک زندگی اسلامی و قرآنی پرداخت و اظهار کرد: حفظ اصل معنویت یکی از مهمترین اصول زندگی است که برای حفظ خانواده‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد.

حجت الاسلام رفیعی تصریح کرد: کاهش اصل معنویت یکی از مهمترین مشکلات و گرفتاری‌های خانواده ها و منشاء درگیری، طلاق و نگرانی در خانواده‌ها است.

کارشناس برنامه سمت خدا خاطرنشان کرد: اغلب در خانواده‌ها مواردی چون کاهلی دختر خانواده نسبت به حجاب، بی‌توجهی فرزندان به نماز، عدم پرداخت خمس از سوی پدر خانواده و مواردی چون ارتباطات ناصحیح و نامشروع در فضای حقیقی و مجازی، استفاده از مشروبات الکلی و غیره مشاهده میشود که همه این موارد به دلیل کاهش اصل معنویت در خانواده و زندگی است.

سخنران حرم رضوی تأکید کرد: اگر بنیاد خانواده بر اصل معنویت بنا شود  و هر یک از اعضای خانواده به وظایف قرآنی خودش عمل کند، آمار این همه دغدغه، نگرانی، طلاق و درگیری در جامعه و خانواده‌ها کاهش میابد.

وی با بیان اینکه امام رضا(ع) فرمودند: «هرکس بعد از نماز صبح 50 آیه قرآن را تلاوت کند، غفلت به سراغش نمی‌آید»، خاطرنشان کرد: اینگونه روایات و احادیث در مورد خاصیت بعضی از دستورات و اذکار و توصیه به تلاوت قرآن و نماز برای معرفی سبک زندگی صحیح و رعایت اصل معنویت است، اصل معنویت به این معناست که انسان خودش را به ذکر و دعا و نماز عادت بدهد و به طور حتم بین زندگی‌ای که صبح و روزش با تلاوت قرآن و ذکر آغاز شود و در طول روز زبان و سایر اعضای بدن به یاد خدا باشد و شب هنگام با قرائت آیاتی کوتاه از قرآن و با وضو به پایان برسد با زندگی که با ناسزا و فحش آغاز شود متفاوت است.

حجت الاسلام رفیعی ادامه داد: چشم، زبان، گوش و سایر اعضای بدن راههای ورودی قلب هستند، چشم اگر به نامحرم و فیلم‌های مستهجن دوخته شد،‌ زبان به ناسزا و فحش چرخید و گوش پای موسیقی و غیبت و تهمتها نشست، این آلودگیها از طریق اعضای بدن وارد قلب میشوند و قلب سلیم را بیمار و منحرف میکنند و آثار زیارت و سایر فعالیتهای خوب انسان را هم تحت تأثیر قرار میدهند.

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: حوزه دین، حوزه های جدا از هم نیست بنابراین نمیتوان زیارت و اعمال خوب انسان در مناسبتهای خاص مانند دهه کرامت را به صورت برجسته و جدا از فعالیتهای نامناسب بعد از آن مد نظر قرار داد بلکه کارهای ناشایست انسان فعالیت های خوب او را از بین میبرد و تحت تأثیر قرار می دهد.

وی به روایتی از امام رضا(ع) در تشریح سبک زندگی اسلامی و قرآنی اشاره و بیان کرد: حضرت رضا(ع) می فرمایند: «سزاوار است انسان زندگی‌اش را به چهار بخش تقسیم کند؛ ساعاتی را برای مناجات با خدا، ساعاتی برای امرار معاش، ساعاتی برای صله رحم و دید و بازدید و ساعاتی را برای لذتهای حلال در نظر بگیرد».

کارشناس برنامه سمت خدا تصریح کرد: مناجات با خداوند به ویژه نماز برای آرامش و شست و شو و پالایش روح انسان از آلودگیها است و خداوند به آن نیازی ندارد بنابراین با حذف نماز و دین از زندگی نه تنها آرامش کسب نمیشود بلکه انسان دچار اضطراب و استرس میشود؛ معنویت نیاز اصلی بشر و یک اصل در زندگی انسان است و غربیها امروز به این نتیجه رسیده اند که باید روی معنویت مانور بیشتری بدهند.

سخنران حرم رضوی ادامه داد: بیکار نشستن در خانه انسان را افسرده می کند از این رو افراد از مرد و زن باید برای خودشان کار و نه به طور حتم کار اقتصادی و درآمد زا، پیدا و خودشان را مشغول کنند؛ صله رحم نیز به انسان نشاط میدهد و باعث میشود تا افراد از مشکلات یکدیگر باخبر شوند؛ لذت حلال نیز جزو سیره اهل بیت(ع) است و پیامبر(ص) و امام علی(ع) به همراه یاران و خانواده‌شان به آن توجه داشتند.

حجت الاسلام رفیعی به روایتی از امام رضا(ع) اشاره کرد که در آن حضرت برای رهایی از بند چشم زخم و یا سحر توصیه می کنند انسان دستها را مقابل صورت بگیرد، سوره های حمد،‌ فلق و الناس را تلاوت کند و بعد دستها را به صورت بکشد تا چشم زخم و سحر رفع شود.

وی تصریح کرد: سحر و چشم زخم وجود دارد اما عده ای ذهنشان را با اعتقاد به این موضوع مشغول می کنند و عده ای هم از این موضوع برای توجیه عقب افتادگی و کوتاهی خودشان در زندگی استفاده می کنند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: سحر وجود دارد اما موضوعاتی مانند افزایش سن ازدواج به ویژه در دختران ارتباطی به سحر و بخت بستن ندارد و به شرایط جامعه مربوط میشود،‌ در این میان عده ای کلاهبردار از فرصت سوء استفاده کرده و برای باطل کردن سحر از مردم اخاذی می کنند.

حجت الاسلام رفیعی تأکید کرد: سحر و چشم زخم بی تأثیر نیست و راهکار رهایی از آن هم همان دستور قرآنی امام رضا(ع) است اما باید این نکته را مد نظر قرار داد که خداوند حکیم و علیم سرنوشت بندگانش را به دست ساحران و جادوگران نسپرده است بنابراین مردم نباید به بهانه در امان ماندن از آن به سراغ راه‌های انحرافی بروند./1308/201/ب2

ارسال نظرات