۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۴۴۵۹۷۳
استاد حوزه علمیه:

نیازهای روز در متون درسی حوزه اعمال شود

حجت الاسلام عبدالهی با بیان اینکه باید فرهنگ نیازهای روز در متون درسی حوزه اعمال شود، گفت: طلبه را باید بر اساس نیازهای جامعه تربیت کنیم که این کار نیاز به تخصصی کردن دروس حوزه است.
حوزه علمیه

حجت الاسلام علی عبدالهی استاد حوزه و دانشگاه رفسنجان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان درباره بررسی وضعیت متون و روش آموزشی در حوزه علمیه گفت: شیوه های تدریس در حوزه های علمیه و روش کتاب خواندن همان است و از گذشته تا به امروز تغییر نکرده، اما کتابها و روند کتابخوانی تغییر کرده است.

وی ادامه داد: ما باید فرهنگ نیاز روز را در حوزهای علمیه به ویژه در متون درسی حوزه اعمال کنیم و شناخت روایات، خانواده، سبک زندگی اسلامی و روانشناسی که نیازهای روز جامعه هستند باید به صورت تخصصی در حوزه های علمیه انجام شود.

استاد حوزه و دانشگاه رفسنجان تصریح کرد: یک از موانع تغییر و تحول در متون آموزشی حوزه تفکر بعضی از استادان است که تاثیرگذار می باشد که باید تغییر کند همچنین نوشتن کتابهای بسیار مفید، دقیق و قوی در حوزه های علمیه است که برای عوض کردن کتابهای گذشته جایگزینی برای کتابها قدیمی داشته باشیم.

حجت الاسلام عبدالهی اظهار داشت: در روش آموزش طلبه ها دروس سنگینی وجود دارد که در ابتدای راه طلبه را خسته می کند، همانند مردم عادی که بعضی از آنها نمی توانند سخنرانیهای طولانی را گوش دهند و فقط بعضی از آنها که جایگاه خاصی دارند می توانند به سخنرانیهای طولانی گوش دهند، بنابراین طلاب جوان نیز از درسهای سنگین خسته می شوند، بر این اساس ما باید متون اولیه را به نرمی بیان کنیم که طلبه متوجه شود.

وی افزود: بعضی از دروس در ابتدا کاربرد ندارند و باید آنها را به پایه های بالاتر انتقال دهیم همچنین از پایه سوم به بعد باید یک تست تخصصی گرفته شود که آنها بتوانند به صورت تخصصی کار کنند، از این رو طلبه را باید بر اساس نیازهای جامعه تربیت کنیم که این کار نیاز به تخصصی کردن دروس حوزه است.

استاد حوزه و دانشگاه رفسنجان بیان کرد: نهج البلاغه یکی از متونی است که می توانیم در اقتصاد جامعه و مسائل روز از آن کمک بگیریم، از این رو کمک گرفتن از نهج البلاغه نیاز به تدریس آن دارد و استاد می خواهد و همچنین روضه خوان، استاد، مبلغ و ...که نیازهای حوزه هستند را تخصصی نکردیم.

 حجت الاسلام عبدالهی در پایان گفت: عدم تناسب دروس حوزوی با نقشه ای فرهنگی و اجتماعی حوزویان خطر توجه نکردن مردم به طلبه، بی سواد خواندن آنها و جایگاه نداشتن آنها در جامعه را به دنبال دارد./302/866/ب1

ارسال نظرات