عقیده به ولایت موجب قرار گرفتن انسان در خط ولی خدا میشود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام علی محمدی، استاد حوزه علمیه قزوین شب گذشته در مسجد محمدخان بیک قزوین با اشاره به نیرومندی بُعد سیاسی اسلام، گفت: اسلام دینی است که بُعد سیاسی آن بسیار نیرومند است، احکامی که جنبه اجتماعی و سیاسی دارد و نقشی که یک مسلمان در قبال موضوع حق و باطل دارد گوشههایی از این بُعد نیرومند را نشان میدهد.
وی با بیان اینکه فلسفه سیاسی اسلام و طرح مکتب جامع برای مدیریت جامعه به صورت ولایت است، افزود: معیارهای دین برای تعیین زمامدار و پیشوای مردم معیارهای ارزشی است، در دوران پیامبر و امامان معصوم(ع) حکومت از آن آنها است و در دوران غیبت ولی فقیه نماینده امام معصوم است، حاکمان هم در چهارچوب دین خداوند متعال به اداره امور جامعه میپردازند.
مقدمه قیام عاشورا حرکتی انقلابی بر ضد انحرافات سیاسی بود
این کارشناس دینی قیام عاشورا را حرکتی انقلابی بر ضد انحرافات سیاسی دانست و با اشاره به اینکه قیام حسین بن علی(ع) سرشار از بار سیاسی است، اظهار کرد: اسارت مردم در چنگ حکومت ظالمانه و تلاش برای رهایی آنان و سپردن امامت و پیشوایی به امام صالح به نیت اقامه قسط و عدل گوشههایی از بُعد سیاسی عاشورا را نشان میدهد.
وی در ادامه اضافه کرد: حرکت امام، یاران و خانوادهاش در جهت آگاهی بخشی به تودههای مردم و ترسیم چهره رهبر شایسته و افشای چهره منفور والیان ستمگر گوشههای دیگری از حماسه امام حسین(ع) را نشان میدهد.
حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه بنیان بسیاری از نهضتهای ضد ظلم بر درسهای عاشورا استوار شده است، ابراز کرد: اگر ماهیت سیاسی و مبارزاتی قیام عاشورا برای مردم جهان به خوبی ترسیم شود هواداران و شاگردان زیادی پیدا میکند، زیرا قیام عاشورا برای همه کسانی که حق طلب و مصلح اجتماعی هستند پیام و سخنی دارد.
ولایت از مهمترین اصول اسلام است
وی در ادامه با اشاره به اینکه ولایت از مهمترین اصول اسلام است، تصریح کرد: ولایت یعنی پذیرفتن رهبری پیشوای الهی و اعتقاد به اینکه امامان معصوم پس از پیامبر از سوی خداوند بر مردم ولایت دارند نظام سیاسی اسلام و شیوه حکومتی دین بر پایه ولایت بنا شده است ولی خدا حاکم بر مردم است و اطاعت از او به عنوان اولی الامر واجب است.
استاد حوزه علمیه قزوین در ادامه با بیان اینکه ولایت بر مسلمانان حق مسلم امامان معصوم است، تأکید کرد: ولایت بر مسلمانان را امامان حق خودشان میدانستند و به غاصب بودن دیگران عقیده داشتند چرا که این منصب الهی از سوی خداوند متعال برای آنان تعیین شده است.
وی در ادامه افزود: پیامبر اکرم هم بارها اعلام میکرد که ولایت حق واقعی امام است ولایت در اسلام بر پایه لیاقت و شایستگی است و صالحترین فرد برای زمامداری مسلمانان امامان معصوم بودهاند.
حجت الاسلام محمدی در ادامه عقیده به ولایت را موجب قرار گرفتن انسان در خط ولی خدا دانست و ابراز کرد: عقیده به ولایت انسان را در خط رهبری ولی خدا قرار میدهد اگر عشق میورزد به ولی صالح است اگر اطاعت و تسلیم دارد نسبت به امام خودش است و اگر نصرت و یاری میکند هدیه به پیشوا و مقتدای خود است.
این استاد حوزوی ابراز کرد: یکی از سرمایههای نهفته در حرکت عاشورا معرفی رهبری صالح به امت اسلامی و افشای اهداف نادرست رهبران ناشایست است که فلسفه سیاسی اسلام هم مبتنی بر این محور است.
وی در پایان گفت: کسی که رهبری جامعه اسلامی را به عهده میگیرد باید صلاحیتهای علمی، اخلاقی، حسب و نسب، مدیریت و قاطعیت در او باشد، از این رو انتخاب و گزینشی که از سوی خود خداوند صورت میگیرد برترین گزینش است./873/202/ب2