۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۲
کد خبر: ۴۵۸۶۴۸

معرفی چند اثر از سوی به نشر با محور واقعه کربلا

هم‌زمان با ایام سوگواری سالار شهیدان امام حسین(ع)، انتشارات آستان قدس رضوی کتاب های امام حسین(ع) شهید فرهنگ پیشرو انسانیت، بچه‌های عاشورا همراه با عزاداران کوچک، سیره حسینی، نیایش‌های امام حسین(ع) در صحرای عرفات و حکمت‌های حسینی را معرفی می‌کند.
به نشر

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، نیاز به ترویج فرهنگ حسینی حتی پس از گذشت قرن ها از واقعه عاشورا از سوی نهادهای فرهنگی احساس می‌شود تا عاشورا و وقایع قبل و بعد آن را به طور صحیح و مطابق واقع به گوش عموم جامعه برسانند.

در همین راستا انتشارات آستان قدس رضوی به عنوان نهادی با دغدغه‌های فرهنگی و ترویجی تلاش دارد تا با انتشار کتب مفید و با محتوای صحیح و مطابق با تاریخ به عنوان ابزاری برای شناخت حقیقی عاشورا، مردم را با ماهیت و واقعیت قیام امام حسین(ع) آشنا کند.

آثار علامه جعفری

از جمله این آثار می‌توان به کتاب «امام حسین(ع) شهید فرهنگ پیشرو انسانیت» اشاره داشت؛ اثری که به قلم علامه محمد تقی جعفری به رشته تحریر درآمده و طی آن مؤلف می‌کوشد با تکیه بر برهان‌هایی بدیهی و واضح اثبات کند که اهل بیت(ع) هرگز نباید دستاویز کوتاه‌فکری قرار گرفته و از جایگاه سازنده خود به مرتبه پایین کشیده شوند.

انتشارات آستان قدس رضوی در کتاب دیگری از علامه محمدتقی جعفری با عنوان «نیایش‌های امام حسین(ع) در صحرای عرفات» که تا کنون پنج نوبت چاپ را پشت سر گذاشته است.

آثار جواد محدثی

«حکمت‌های حسینی» ششمین کتاب از سلسه کتاب‌های «راه زندگی» است که جواد محدثی، نویسنده این مجموعه، به ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام حسین(ع) پرداخته است و تبیین چهل موضوع اخلاقی و اجتماعی، با ترجمه‌ای روان همراه با توضیحی مختصر و استفاده از اشعاری متناسب در لابه لای مطالب، از ویژگی‌های این اثر به شمار می‌رود.

جواد محدثی در کتاب دیگرش با عنوان «سیره حسینی» که دربردارنده چهل حدیث است، نگاهی گذرا به سیره و سنت امام حسین(ع) دارد که از زبان روایات ائمه اطهار(ع) بیان و بررسی موضوعات گوناگون اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی و... و هم‌چنین ترجمه روان و توضیح مختصر هر حدیث، ذکر اشعار و نقل داستان‌های تاریخی را می‌توان از شاخصه‌های این اثر دانست.

بچه‌های عاشورا همراه با عزاداران کوچک

به‌نشر کتاب‌هایی را در زمینه کودک و نوجوان با موضوعات محرم و صفر نیز به چاپ رسانده که این طیف کتاب‌ها نیز مورد استقبال مخاطبان خاص خود قرار گرفته است که از جمله آن‌ها می‌توان به مجموعه «بچه‌های عاشورا» اشاره داشت.

این کتاب روایت‌گر جوانان و نوجوانان قهرمانی است که در کنار امام حسین (ع) و برای اسلام، فداکاری‌ها و دلاوری‌های بسیاری انجام داده‌‌اند.

کتاب «بچه‌های عاشورا» مجموعه داستان‌های مذهبی را عنوان می‌کند که از سوی طاهره ایبد، برای گروه سنی کودک و نوجوان نوشته شده و به طور کلی هدف آن تصویرسازی واقعه کربلا به صورت ملموس‌تر برای نسل امروز است.

«بچه‌های عاشورا» در سه فصل «مرد میدان» روایت قاسم فرزند حسن بن علی(ع) ، «از غریبه‌ها می‌ترسم» روایت محمد فرزند سعید بن عقیل و «جنگ‌جوی کوچک» روایت عبدالله فرزند حسن بن علی(ع) تهیه و سعی شده با تصویرسازی‌هایی که در صفحات آن وجود دارد به واقعه بزرگ کربلا برای نسل امروز بپردازد.

این کتاب با نقل سه داستان از واقعه کربلا، این هدف را دنبال می‌کند که نسل کودک و نوجوان امروز را با توصیف شرایط سختی که امام حسین(ع)، خانواده و یارانش در آن روز داشتند آشنا سازد.

هم‌چنین کتاب قصه‌هایی از زندگی امام حسین(ع) «مهمان کوچک» نویسنده مسلم ناصری و کتاب باعلی یا علی «امام حسین(ع)» نویسنده فریبا کلهر از دیگر کتاب‌های «به‌نشر» به مناسبت ایام محرم است که می توان به آن اشاره داشت.

چند اثر ترجمه شده

«پیام عاشورا» نوشته حضرت آیت‌الله سید محمد فضل الله و ترجمه قربانعلی محمدی‌مقدم، اثری شاخص در حوزه عاشوراست که به بسیاری از سوالات و پرسش های فراوان در این زمینه پاسخ می‌دهد.

«خطبه‌های آتشین» به‌عنوان مجموعه‌ای از سخنان و خطبه‌های حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) در کوفه، شام و مدینه پس از واقعه عاشورا از سوی محمدمهدی آجیلیان مافوق ترجمه و به همت گروه دین و معارف زائر گردآوری شده است.

 این کتاب در پنج فصل شامل خطبه حضرت زینب(س) در کوفه، خطبه امام سجاد(ع) در کوفه، خطبه حضرت زینب(س) در شام، خطبه امام سجاد(ع) در شام و خطبه امام سجاد(ع) در نزدیک مدینه گردآوری و تدوین شده است.

یادآور می شود، علاقه‌مندان به تهیه کتاب‌های این بسته کتابشناسی و هم‌چنین مشاهده و تهیه سایر محصولات انتشارات آستان قدس رضوی می‌توانند به نشانی اینترنتی behnashr.com یا فروشگاه‌های سطح شهر مشهد و نمایندگی‌های سراسر کشور مراجعه کرده یا از طریق شماره تلگرام 09027652008 و سامانه پیامکی به شماره 30003209 با این انتشارات تماس برقرار کنند./303/1308/ب1

ارسال نظرات