۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۸
کد خبر: ۴۶۱۸۹۵
سرلشکر صفوی:

ترامپ رابطه با سعودی ها را ادامه خواهد داد/ بهم زدن برجام برای آمریکا گران تمام می شود

سرلشکر صفوی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری پیش بینی درباره آینده منطقه را دشوار دانست و در عین حال تاکید کرد که ترامپ رابطه با سعودی ها را ادامه خواهد داد و تبعات بهم زدن برجام را برای آمریکایی ها گران توصیف کرد.
رحیم صفوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سرلشکر رحیم صفوی سه شنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری به بررسی تحولات جهان اسلام و تحولات بین المللی پرداخت.

وی تاکید کرد: هم در صحنه سیاسی، هم در صحنه اقتصادی و هم در صحنه رسانه و تکنولوژی تحولات جهانی شتاب یافته، مهم این است که ببینیم از این شتاب به عنوان یک فرصت چگونه می توانیم استفاده کنیم.

خصومت آمریکا با ایران ادامه می یابد

صفوی درباره ترامپ اظهار داشت: من تغییرات زیادی در سیاست های خارجی ایران در رابطه با ایران نمی بینم، بلکه ادامه تخاصم در باره ایران است.

وی بیان داشت: البته الان قضاوت زود است، با تغییرات ایجاد شده تیم جمهوریخواهان در کنگره، سنا و کاخ سفید با هم یکدست شده اند، آنها سنت تندروی علیه ایران داشته اند و در مقابل با لابی صهیونیستی و برخی همسایگان ما نیز روابط نزدیکی داشته اند.

مشاور رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: بنابراین امکان این که تخاصم علیه ایران ادامه پیدا کند وجود دارد.

سرلشکر صفوی درباره شعارهای انتخاباتی ترامپ و اسلام هراسی که وی به راه انداخته است، گفت: آمریکایی ها و اروپایی ها شدیدا به کشورهای اسلامی نیاز دارند؛ 75 درصد ذخایر نفت جهان و 57 درصد گاز جهان نیز در کشورهای اسلامی است.

وی بیان کرد: آمریکایی ها بزرگ ترین بازار فروش سلاح شان کشورهای خلیج فارس است که در دوره اوباما 150 میلیارد دلار سلاح فروخته اند.

وی تصریح کرد: اینها به این بازار نیاز مبرم دارند، بنابراین تحلیل من این است که آقای ترامپ سخنش درباره مسلمانان و کشورهای اسلامی را تغییر خواهد داد، کما این که نشانه ها و علائم این تغییر نیز نمایان شده است.

رژیم صهیونیستی ایالت پنجاه و یکم آمریکاست

صفوی گفت: برداشتی که من از سیاست خارجی آمریکا دارم هر کس روی کار بیاید حتما باید با لابی صهیونیست ها و آیپک و یهودیان همکاری کند و به طرفداری از صهیونیست ها برخیزد.

وی افزود: صهیونیست ها ایالت پنجاه و یکم آمریکا هستند، اما در مورد مسائل سوریه، یمن و عراق، آنچه تاکنون ترامپ بیان کرده، ممکن است که بخواهد در بخش نظامی گری حضور در منطقه را کاهش داد و نگاهی به مسائل داخل آمریکا داشته باشد، همچنین درباره ناتو نیز دیدگاه هایی داشته است و البته اینها برای ما فرصت است.

بهم زدن برجام برای آمریکا گران تمام می شود

سرلشکر صوفی درباره برجام و سیاست رییس جمهور جدید آمریکا در قبال آن اظهار داشت: برجام یک توافقی است که از حمایت کشورهای مختلف و سازمان ملل برخوردار است، اشتباه استراتژیک ترامپ خواهد بود اگر بخواهد توافق هسته ای را بهم بزند و برای آمریکایی ها بسیار گران تمام خواهد شد.

صفوی در بخش دیگری از گفت وگوی ویژه خبری درباره آینده اقتصاد جهان اسلام یکی از مبانی همگرایی کشورهای اسلامی را مسائل اقتصادی دانست و گفت: اروپایی ها بر همین اساس اتحادیه اروپا را شکل دادند؛ اگر در جهان اسلام هم بخواهند کشورها به هم نزدیک شوند می توانند از ایجاد  یک اتحادیه گمرگی، یا یکسان سازی، ایجاد بازار مشترک اسلامی، ایجاد توسعه روابط بانکی و یا رسیدن به پول واحد شروع کنند.

سرلشکر صفوی تصریح کرد: گردشگری اسلامی ظرفیت بسیار خوبی برای همگرایی کشورهای اسلامی است که باید آن را غنیمت شمرد و با فراهم کردن زمینه ها، روابط را توسعه داد.

وی بیان کرد: ایران هم از جاذبه های گردشگری و هم از گردشگری های مذهبی و هم از جاذبه های تمدنی برخوردار است، کشور عراق نیز از چنین جاذبه هایی برخوردار است؛ اگر زیر ساخت های خود را توسعه دهیم می توانیم به موفقیت های بسیار خوبی دست یابیم.

صفوی بیان کرد: ما گردشگری اسلامی را به عنوان همگرایی مهم می دانیم و در همایشی که چندی پیش در تهران برگزار شد نیز پیشنهادات مشخصی در این باره بیان کرده ایم.

سرلشکر صفوی افزود: اگر ملت های اسلامی و نخبگان و دولتمردان شان با هم رفت و آمد داشته باشند می توانیم شاهد توفیقات بسیار خوبی باشیم.

وی با بیان این که نفع اصلی را از حوادث سوریه رژیم صهیونیستی می برد، گفت: امت اسلام باید به یک وحدت برای مبارزه با تروریسم تکفیری، رژیم صهیونیستی و مداخلات آمریکا در منطقه برسد.

سرلشکر صفوی درباره نبرد موصل، تصریح کرد: ورود نیروهای مردمی برگ برنده است، امروز دیگر ارتش عراق نیست که برای آزاد سازی تلاش می کند، حشدالشعبی و اهل سنت در این نبرد حضور فعال دارند.

حضور مستشاران نظامی ایران و نیروهای مردمی موازنه قدرت در نبرد با تکفیری ها را تغییر داد

وی بیان داشت: آنچه موازنه را عوض کرد، حضور مستشاراران نظامی ایران بنا به درخواست دولت عراق و سوریه بود و دوم این که تجربه نیروهای بسیجی خود را در اختیار عراق و سوریه منتقل کردیم.

سرلشکر صفوی گفت: الان در عراق 20 تیپ حشدالشعبی تشکیل شده، در سوریه نیز نیروهای مردمی حضور فعالی در مبارزه با تکفیری ها دارند.

وی افزود: ائتلاف ایران، روسیه و حزب الله در مساله سوریه تاثیر گذار بود، آزادی موصل و حلب ممکن است مقداری طول بکشد اما نهایتا دولت عراق بر تکفیری ها تسلط خواهد یافت همچنین دولت بشار اسد نیز بر تروریست ها موفق خواهد شد.

سرلشکر صفوی تصریح کرد: عراق و سوریه برای بازسازی مسیر درازی را در پیش خواهند داشت، حلب شهری آباد و صنعتی بود اما تقریبا با خاک یکسان شده، دولت های این دو کشور بویژه سوریه برای بازسازی بعد از جنگ باید مسیر طولانی را طی کنند.

وی درباره نقشه آینده آمریکا و غرب در منطقه بعد از شکست در عراق و سوریه نیز اظهار داشت: آمریکایی ها دائما در حال طرح ریزی های مختلف هستند، آنها سناریوهای مختلفی دارند، دائما برای منطقه خاورمیانه نقش و برنامه می ریزند.

صفوی بیان داشت: قدرت آمریکا رو به افول می رود، همین که نتوانستند بشار اسد را ساقط کنند نشانه ضعف شان است، البته آنها هزینه های نظامی خود را کاهش دادند، در مقابل فروش سلاح خود را افزایش دادند و امنیتی را برای صهیونیست ها ایجاد کردند.

آمریکایی ها از منطقه خاورمیانه خارج نخواهند شد

وی افزود: پیش بینی آینده مشکل است اما آمریکایی ها از منطقه خارج نخواهد شد.

تظاهرات آمریکا سازمان یافته است

وی درباره مباحث داخلی آمریکایی ها و اعتراضات داخلی شان، نیز اظهار داشت: این تظاهرات در آمریکا سازمان یافته شده است، شاید دمکرات ها برای گرفتن امتیاز از ترامپ آن را راه می اندازند.

سرلشکر صفوی گفت: ممکن است درباره منطقه ما ترامپ چرخشی در سیاست های منطقه ای بویژه منطقه خاورمیانه داشته باشد، ترامپ نسبت به صهیونیست ها بر امنیت شان تاکید می کند و شاید هم صهیونیست ها نیز تعهداتی را از رییس جمهور گرفته باشند؛ همچنین روابط خود را با سعودی ها نیز ادامه خواهد داد.

ترامپ معادله رابطه با عربستان را بهم نخواهد زد

وی اضافه کرد: آمریکایی ها به نفت عربستان و بازار فروش سلاح شان نیاز دارند، بیشترین تحصیلکرده عربستان در آمریکا درس خوانده اند و به نظر من ترامپ این معادله را بهم نخواهد ریخت.

سرلشکر صفوی درباره مواضع ترامپ در قبال جمهوری اسلامی ایران نیز تصریح کرد: ترامپ و مشاوران او واقعیات و قدرت ایران را در نظر خواهند گرفت، ایران قدرت منطقه ای است، در هر معادله امنیتی، سیاسی، اقتصادی ایران تاثیر گذار است، آنها مجبور هستند با ایران کنار بیایند اگر به صلح و امنیت منطقه فکر می کنند. /924/

ارسال نظرات