۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۴۶۴۵۱۳

چند خبر کوتاه از استان هرمزگان

انتقال پیکر شهیده سکینه عطایی دریایی به بندرعباس، برگزاری یادواره پنج شهید محله نظری میناب و برگزاری مراسم تشییع پیکر پاک دو شهید گمنام دفاع مقدس در بخش بندزرک از جمله اخبار کوتاه استان هرمزگان است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در هرمزگان، پیکر شهیده سکینه عطایی دریایی که در حادثه اخیر تروریستی سامرا به شهادت رسید پس از رایزنی‌های فراوان با مسؤولان کشور عراق صبح امروز از طریق فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تهران به بندرعباس انتقال یافت.

در حادثه تروریستى سامرا اتوبوس حامل زائران هرمزگانى مورد هدف تروریست‌هاى داعش قرار گرفت و تعدادى از هموطنانمان از این استان به شهادت رسیدند در این میان پیکر شهیده سکینه عطایى دریایى به‌دلیل جراهات فراوان قابل شناسایى نبود.

مسؤولان عراقى با پافشارى بر اینکه این شهیده متعلق به کشور عراق است مانع از انتقال آن به ایران مى‌شدند تا اینکه پس از رایزنى‌هاى فراوان و شناسایى آن از سوی فرزند وى، سرانجام پیکر این شهیده به مسؤولان ایرانى تحویل داده شد.

مراسم وداع با پیکر مطهر شهیده سکینه عطایی دریایی امروز رأس ساعت 13 از درب منزل وى صورت می‌گیرد و مراسم تشییع پیکر پاک این شهیده ساعت 14:30 از سه‌راهی پل خواجو به سمت گلزار شهدا انجام می‌شود.

گفتنی است، سکینه عطایی دریایی که در حادثه تروریستی سامرا به شهادت رسید به علت عدم شناسایی در کشور عراق باقی مانده بود که دیروز پس از طی مراحل قانونی به کشور فرستاده شد.

ارتقای سطح تحصیلات و افزایش طلاق موجب رشد درخواست‌ها برای اشتغال شده است

محمدعلی سلیمی در حاشیه نشستی با موضوع اشتغال در هرمزگان گفت: بالا رفتن تحصیلات در میان جوانان از یک سو و رشد آمار طلاق در جامعه از سوی دیگر موجب شده تا درخواست‌ها برای یافتن شغل در کشورمان افزایش یابد و همین موضوع نرخ بیکاری را افزایش داده است.

وی با بیان اینکه نگرش به شاخص اشتغال نیز در کشور متفاوت است، افزود: در موارد متعددی شاهد بوده‌ایم که فردی که در مغازه پدری خود و یا در سوپرمارکت و یا واحد تجاری مشغول به کار است، فعالیت خود را در آمارگیری‌ها شغل قلمداد نکرده و خود را بیکار عنوان می‌کند که این مسأله نیز گاهاً بر شاخص اشتغال تأثیر گذارده است.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی هرمزگان ادامه داد: برای رونق اشتغال در کشور باید جلوی واردات بی‌رویه گرفته شود و در این زمینه دولت یازدهم اقدامات خوبی انجام داده است که باید با حمایت از تولید داخلی و صنایع بومی، این روند تداوم یابد.

سلیمی اضافه کرد: اتکای بیشتر به تولید در استان و رونق دادن به گردشگری در مناطق مختلف هرمزگان می‌تواند تأثیر بسیار فراوانی در زمینه ایجاد اشتغال پایدار داشته باشد و از سوی دیگر به رشد اقتصادی کشور نیز کمک کند.

وی عزم فراگیر برای استفاده از محصولات تولیدی داخلی را از دیگر عوامل رشد اشتغال در کشور و رونق صنایع داخلی برشمرد و گفت: صنایع دستی در استان هرمزگان می‌تواند دست کم 5 هزار شغل جدید در استان ایجاد کند اما این به شرطی که در یک حرکت متوازن بتوانیم صنایع دستی استان را به خارج از کشور صادر و یا به گردشگران داخلی و خارجی بفروشیم.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی هرمزگان، شمار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی استان را 165 هزار نفر عنوان کرد و بیان داشت: باید با همکاری نمایندگان استان بتوانیم مصوبه اشتغال حداقل 50 درصد از ظرفیت اشتغال جدید صنایع استان را به نیروهای بومی اختصاص دهیم تا گشایشی در زمینه اشتغال نیروهای بومی در استان ایجاد شود.

دانشگاه‌های هرمزگان در تأمین رشته‌های مورد نیاز صنایع همت کنند

کیانوش جهانبخش در نشست با جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های استان هرمزگان گفت: یکی از نگرانی‌های ما در استان هرمزگان بحث تفسیر شخصی از قانون از سوی مدیران برخی از صنایع غرب شهر بندرعباس است که موجب شده تا مردم استان هرمزگان سهم بسیار ناچیزی از حضور این صنایع را در استان خودشان داشته باشند.

وی با بیان اینکه در سراسر ایران مصادیق متنوعی از کمک صنایع بزرگ به ورزش و فرهنگ استان‌ محل استقرارشان را شاهد هستیم، افزود: متأسفانه این وضعیت در استان هرمزگان متفاوت است و صنایعی که در مجاورت شهر بندرعباس استقرار دارند حاضر نیستند به رشد و پیشرفت و توسعه ورزش این استان کمک کنند.

عضو شورای شهر بندرعباس اضافه کرد: در زمینه اشتغال در صنایع غرب شهر بندرعباس نیز وضعیت شفافی را شاهد نیستیم و آمارهای اشتغال در این صنایع به درستی اعلام نمی‌شود و هر از گاهی نیز با اخباری مبنی بر استخدام فله‌ای در این صنایع از دیگر استان‌ها مواجه می‌شویم.

جهانبخش ادامه داد: سهم مردم بندرعباس از صنایع چیزی جز آلودگی و فشار مضاعف به دستگاه‌های خدمات‌رسان نیست. برخی از صنایع استان‌های دیگر اقدام به ساخت بیمارستان در شهرهای مجاور خود می‌کنند و در ساخت پروژه‌های عمران شهری مشارکت می‌کنند اما در استان هرمزگان اساسا چنین کمک‌هایی به شهر را شاهد نیستیم.

وی گفت: وجه دیگر موضوع لزوم توجه دانشگاه‌های استان به تربیت دانشجو در رشته‌هایی است که در آینده استان به آن نیاز داریم. ضرورت دارد تا دانشگاه‌های مهم استان در تأمین رشته‌های مورد نیاز صنایع همت کنند تا بهانه‌ای برای استخدام نیرو از خارج از استان باقی نماند.

عضو شورای شهر بندرعباس همچنین تأکید کرد: مدیران استان بخصوص در سطح ادارات و دستگاه‌ها نباید نسبت به آینده استان بی‌توجه باشند و باید همگام با مدیریت عالی استان و نمایندگان در مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا برای حل مشکلات استان برنامه‌ریزی و اقدام کنند.

راه سرخ شهادت راه افتخار پیروان اهل بیت است

جاسم جادری در مراسم تشییع پیکر پاک دو شهید گمنام دفاع مقدس در بخش بندزرک شهرستان میناب ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت امام رضا(ع) با بیان اینکه راه سرخ شهادت راه افتخار ماست، عنوان کرد: شهادت مدال افتخار پیروان اهل بیت(ع) است و ما از پیمانی که با پیامبر بزرگوار اسلام (ص) و ائمه اطهار(ع) بسته‌ایم، بازنخواهیم گشت.

وی ادامه داد: شهدا برای تداوم راه اسلام جان خویش را تقدیم کردند و راه سرخ شهادت، راه انبیا و اولیای بزرگ الهی است.

استاندار هرمزگان افزود: شهیدان ما نماد مقاومت در برابر کسانی هستند که به بشریت و انسانیت تاختند اما خداوند متعال همواره یاور مظلومان است و امروز پرچم عزت اسلام در مسیر شهادت قرار دارد.

جادری با بیان اینکه دشمنان همواره به دنبال توطئه علیه نظام جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند، تصریح کرد: ایران اسلامی زیر پرچم ولایت قرار دارد و تا زمانی که نعمت ولایت‌فقیه در کشور ما وجود دارد، دشمنان این ملت آرزوی خود را به گور خواهند برد.

وی با قدردانی از حضور گسترده و باشکوه مردم بخش بندزرک شهرستان میناب در مراسم تشییع پیکر پاک شهدای گمنام، اظهار داشت: این حضور موجب افتخار مردم همیشه قهرمان هرمزگان است و از خداوند متعال و ارواح طیبه شهدا می‌خواهیم ما را در این راه ثابت قدم بدارند.

استاندار هرمزگان به نقش مهم مردم شهرستان میناب در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: مردم این شهرستان ایثارگری و رشادت‌های فراوانی در دوران جنگ تحمیلی داشتند و شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب اسلامی کردند و در اربعین امسال نیز مردم میناب با برپایی موکب در کربلای معلی از هزاران زائر اباعبدالله الحسین(ع) پذیرایی کردند.

جوانان شهدا را الگوی خویش قرار دهند

محمدرضا پاکدامن مدیرکل بنیاد شهید  و امور ایثارگران هرمزگان در مراسم یادواره پنج شهید محله نظری میناب گفت: شهید به عظمت و کبریایی خدای سبحان نظر می‌کند و اگر می‌خواهیم بزرگ شویم بایستی مانند شهیدان کارهای بزرگ انجام دهیم.

وی افزود: شهدا با روح بزرگی که داشتند از سوی حضرت حق انتخاب شدند و شهید عظمت خدا را نگاه کرد و یکی از نشانه‌های بزرگ خدا و عظمتش امام(ره) بود که شهدا پشت سر ایشان ایستادند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان هرمزگان اضافه کرد: اگر راه شهدا را ادامه ندهیم فردای قیامت باید جوابگو باشیم چراکه خط شهدا همان خط امام(ره) و بایستی حافظ این خط باشیم تا شرمنده آنان نشویم.

پاکدامن گفت: ارزش‌ها را باید گرامی و پاس بداریم زیرا شهدا بخاطر این ارزشها به میادین نبرد با دشمنان اسلام رفتند و ما بایستی با قلم و قدم خود جهاد کنیم و ادامه‌دهنده راه شهدا باشیم چراکه جنگ تمام نشده است و ما در حال مبارزه با استکبار جهانی هستیم.

این مسؤول تاکید کرد: جوانان بایستی ادامه‌دهنده راه شهدا باشند و در همه برنامه‌های خود آنان را الگوی خویش قرار دهند چراکه شهیدان برترین معلم برای جامعه هستند.

وی در پایان تصریح کرد: هرگز اجازه نخواهیم داد خون شهیدان پایمال شود و ارزش‌های جامعه‌ا‌ی که بخاطر آن جان و خون خود را نثار کرده‌اند مورد هجمه دشمنان نظام قرار گیرد./303/851/ب1

ارسال نظرات