در اسلام دستوری خلاف عقل وجود ندارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، امشب در مسجد قبا ملک شهر اصفهان، با اشاره به پرسشی پیرامون رابطه تقدیر الهی با توکل و تفویض، گفت: اگر انسان کوتاهی کرده باشد و اتفاقی بد و ناخوشایند برای او رخ دهد ربطی به تقدیر الهی ندارد بلکه علت آن کوتاهی شخص بوده است، در این موارد نباید منوط به تقدیر الهی بدانیم مشکلات را بلکه باید در صدد جبران آن برآیبم.
در دین اسلام دستوری خلاف عقل وجود ندارد
وی در ادامه افزود: در دین ما دستوری خلاف عقل وجود ندارد، زمانی که شاهد رخ دادن اتفاقی هستیم نمیتوانیم بگوییم آن اتفاق تقدیر الهی است و دست روی دست بگذاریم و تماشاگر باشیم، اگر کوتاهی کردهایم و مشکلی برای ما یا دیگری پیش آید مقصر هستیم و لازم است جبران کنیم، چیزی که باید در زمینه تقدیر الهی در نظر داشته باشیم این است که ما همه تلاش خود را کرده باشیم و همه جوانب را سنجیده باشیم و عمل کرده باشیم و توکلمان به خداوند باشد، در این صورت اگر نتیجه مطلوب ما نبود باید راضی باشیم به رضای خداوند.
آیت الله مهدوی با اشاره به روایتی خاطرنشان کرد: یکی از پیامبران قصد جنگ با دشمنان داشت، وقتی از خداوند یاری خواست به او ندا رسید شما به جنگ با دشمن بروید من پانزده سال دیگر شما را یاری خواهم کرد، وقتی این پیامبر موضوع را با قوم خود در میان گذاشت آنها گفتند لا حول و ولا قوة إلا بالله، و این نشانه تسلیم بودن و رضای آنها بود، وقتی هم که مطلع شدند که قرار است پانزده سال دیگر خدا به آنها یاری برساند گفتند ماشاء الله، یعنی هرچه خدا بخواهد، وقتی به جنگ با دشمن رفتند نصرت الهی هم شامل آنها شد، این نشان دهنده این است که خداوند منتظر توکل و اراده و حرکت ما در عین تسلیم بودن ما است تا ما را یاری کند.
نسل جوان در ترک گناه ناتوان هستند
امام جمعه موقت اصفهان، یکی از مشکلات نسل جوان را عدم توانایی در ترک گناه عنوان کرد و گفت: راه اول ترک گناه فکر کردن به نعمات بهشتی است، راه دوم ترس از عذاب خداوند است و راه سوم ترک گناه امید و توکل به رحمت خداوند است، دو راه اول عواملی است بیرونی که چندان قدرت ندارند، زمانی که در گردنههای اخلاقی قرار بگیریم با این دو راه موفق به ترک گناه نخواهیم شد، علت هم بیرونی بودن این راهکار است اما راه سوم یک راهکار درونی است.
وی ادامه داد: محبت خداوند یک راه درونی است که انسان را بیدار میکند، آن دو راه اول که امید بهشت و ترس از جهنم است هنوز توجه به خود دارد اما راه سوم توجه به محبوب است، انسان عاشق دیگر خودی نمیبیند و به همین دلیل است که محبت نسبت به خدا برای ترک گناه مؤثر و سازنده است، تا وقتی که نگاهمان به خودمان باشد امکان وسوسه نفس وجود دارد اما زمانی که محبت خدا ما را بیدار کند دیگر نفسی برای ما باقی نمیماند که موجب گمراهی و فریب ما بشود.
نماینده مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه همه آنچه خداوند به ما میرساند لطف است، تصریح کرد: زمانی که انسان با عشق خداوند بیدار شود توانایی پیدا خواهد کرد، تا نبینیم عشق خدا را به دنبال بهشت و جهنم هستیم، همه چیز در این حالت خواستههای خودمان است، اما یک زمانی عشق به خداوند موجب میشود بعد از مدتی که به در خانه خدا رفتیم نور جلال پروردگار درون ما روشن خواهد شد و زمانی که محبوب را ببینیم دیگر خودی نمیبینیم، دیگر موتور محرک ما برای اتصال به خدا و دوری از معاصی و گناهان روشن خواهد شد و فانی در خدا خواهیم شد.
بیداری سحرگاهی موجب رشد و تعالی انسان میشود
آیت الله مهدوی، با اشاره به نقش بیداری شب و عبادت در سحرگاه در رشد معنوی انسان و شناخت امام زمان(عج) اظهار کرد: سِحر در سَحر است، بیداری سحرگاه انسان را بالا خواهد برد و موجب رشد میشود، کسی که اهل شناخت شود میتواند امام زمان(عج) خود را بشناسد، وقتی که امام را بشناسیم مانند یاران امام حسین(ع) خواهیم شد، وقتی که امام فانی در خدا باشد آن موقع است که زیارت امام نظیر زیارت خداوند در عرش الهی میشود، درک این برای کسانی که اهل خودبینی هستند بسیار مشکل است، تا وقتی خود را ببینیم خدا را نمیبینیم، وقتی خدا را ببینیم مانند جوانان بسیجی در دوران دفاع مقدس خواهیم شد که با وجود سن کم همه وجودشان خدایی بود و درک بسیار بالایی داشتند./202/1304/ب1