۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۸
کد خبر: ۴۷۲۳۳۳
آیت الله مهدوی تشریح کرد؛

راه‌های مقابله با شیطان/ شیوه‌های شیطان برای فریب انسان

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شیطان از معاصی و گناهان ما به ما شماتت می‌کند، گفت: آمریکا شیطان اکبر است، اگر هرچه آمریکایی ‌ها گفتند خلاف آن کردیم آنها از ما ناامید می‌شوند، باید دقت کنیم همواره خلاف دستورات شیاطین پیش برویم.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، امشب در شرح صحیفه سجادیه در مسجد امام سجاد(ع) اصفهان، با اشاره به فرازهایی از صحیفه سجادیه، گفت: ذات ما انسانها دارای فقر است، بنابر این هرچه به دست آوریم از پروردگار گرفته‌ایم، خداوند غنی بالذات است و ما همه فقیر و نیازمند به خداوند هستیم، فقیر الی الله بودن قطعی در وجود ما است.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه بی نیاز شدن ما از سوی خداوند ذاتی نخواهد بود بلکه بالعرض است، تصریح کرد: در دعاها به این موضوع به درستی اشاره شده است، این غنی شدن الهی است، کسی که ذاتا غنی است ما را غنی می‌کند اما فقر در ذات ما همچنان وجود دارد، وجود این جهان کلا به این صورت است، ما از خودمان هیچ چیز نداریم، نه در حدوثمان و نه در بقاء مستقل نیستیم، هر دو نیازمند اراده الهی و وابسته به اراده الهی است.

نافرمانی خداوند شادی شیطان را به دنبال دارد

وی در ادامه افزود: خداوند مقداری علم و قدرت به ما عطا کرده است اما معنای آن استقلال ما از خداوند نیست، همه جهان وابسته و نیازمند به خداوند است و ما در امور خود دارای استقلال از خداوند نیستیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آخرین فراز از دعای دهم صحیفه سجادیه، گفت: در این قسمت مطرح شده است شیطان به ما انسانها شماتت کرده است، شماتت به معنی شادی از آسیب دیدن دشمن است، اینکه شیطان به ما شماتت می‌کند یعنی گناهان و نافرمانی‌های ما موجب شادی شیطان می‌شود، او بدخواه ما است از این رو وقتی دچار معصیت و بلایی می‌شویم او خوشحال می‌شود، امام سجاد(ع) می‌فرماید تبعیت ما از شیطان و نافرمانی از خداوند موجبات شماتت شیطان را فراهم آورده است.

امام جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: ما همیشه مراقب هستیم دشمن شاد نشویم، اگر بلایی بر جسم انسان وارد بیاید بالاخره خوب خواهد شد اما زخمی که بر روح بنشیند به سادگی خوب نخواهد شد و بسیار مایه رنجش است. صلوات بر پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) دعایی است که ردخور ندارد و قطعا مقبول درگاه الهی است، به همین دلیل به ما یاد داده‌اند که ابتدا و انتهای دعا صلوات بفرستیم تا درهای رحمت الهی به روی ما باز شود، امام سجاد(ع) نیز در این فراز ابتدا صلوات می‌فرستند و می‌فرمایند: خداوندا شیطان را بر ما مسلط نساز بعد از اینکه از او اعراض کردیم و وصل به تو شدیم، دیگر اجازه نده شیطان به ما شماتت کند بعد از اینکه رو به تو آمدیم.

برای نجات از معاصی تنها دعا کردن اثر ندارد

وی ادامه داد: از این دعا مشخص می‌شود دعای تنها کارایی ندارد بلکه ما باید از معاصی روی گردان شویم و حرکت کنیم به سمت خداوند و از شیطان فاصله بگیریم و آنچه گناه است ترک کنیم، اما اینکه گناه کنیم و از خداوند بخواهیم مانع خشنودی شیطان شود درست نیست و شدنی نخواهد بود.

آیت الله مهدوی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، اظهار کرد: قرآن شیطان را دشمن ما و ملعون خداوند معرفی کرده است، در آیه ۶ سوره فاطر خداوند می‌فرماید شیطان قطعا دشمن شما است و شما هم او را دشمن بدانید، یعنی اینطور نباشد شیطان دشمن شما باشد و شما او را دوست بگیرید، دشمنی شیطان با ما قطعی است اما ما مختار هستیم اورا به عنوان دشمن بدانیم یا نه.

نماینده مجلس خبرگان رهبری شیطان پرستان را بندگان هوا و هوس خود دانست و تصریح کرد: اینها دنبال تبعیت از شهوت خود هستند، شیطان پرستی توجیه آنها برای عقل و وجدانشان است، آنها خود را شیطان پرست می‌دانند تا بتوانند از شهوت و هوا و هوس خود پیروی کنند، یکی از سفارشهایی که پیامبر اکرم(ص) به ابن مسعود کردند همین آیه ۶ سوره فاطر بوده است، گفتن اعوذبالله از توصیه‌هایی است که برای در امان بودن از شیطان مطرح می‌شود.

هرچه نافرمانی آمریکا را انجام دهیم از ما ناامید می‌شود

وی با اشاره به افرادی که برای شهوت پرستی شیطان را دوست خود قرار می‌دهند، عنوان کرد: شیطان از اینکه از او اطاعت شود خوشحال می‌شود، هرچه نافرمانی شیطان کنیم از ما ناامید می‌شود، آمریکا شیطان اکبر است، اگر هرچه آمریکایی ‌ها گفتند خلاف آن کردیم آنها از ما ناامید می‌شوند، باید دقت کنیم همواره خلاف دستورات شیاطین پیش برویم، شیطان کسانی را که از او تبعیت کنند را گمراه و به عذاب دردناک دچار می‌کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، شیطان را دارای شیوه فریب به صورت گام به گام توصیف کرد، و گفت: شیطان از ابتدا دستور به گناه نمی‌دهد، انسان با وسوسه شیطان خود را فریب می‌دهد، می‌گوید ماهواره را به داخل خانه می‌آورم اما از آن استفاده درست می‌کنم، اینکه مرجع تقلید دستور به حرمت چیزی می‌دهد به دلیل این است که تمام عواقب وجود آن چیز را سنجیده است، وقتی مجلس گناه وجود دارد شیطان از اول نمی‌گوید گناه کن بلکه ابتدا پای ما را به آنجا باز می‌کند سپس فریبمان می‌دهد تا گناه کنیم.

امام جمعه موقت اصفهان، قسم خوردن بر طلاق و نذر بر معاصی را از گامهای شیطان برای گناه کار شدن انسان عنوان کرد که در روایات ذکر شده است و تصریح کرد: شیطان انسان را در هر زمینه گام به گام و قدم به قدم به سمت گناه پیش می‌برد، قرآن می‌فرماید با زنان وعده مخفیانه نگذارید، اگر کسی قصد ازدواج دارد چرا مخفیانه؟ وعده‌های سری به ویژه برای زنان و دختران مشکلات حادی را پیش می‌آورد، در حالی که شیطان انسان را با توجیه اینکه گناهی نخواهیم کرد به این وعده‌ها دعوت می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر راه‌های تسلط شیطان بر انسان را بدانیم می‌توانیم مانع تسلط او بر خودمان شویم، اظهار کرد: قلب انسان حرم خداوند است، اگر ما قلب خود را حرم خداوند قرار دهیم و خدایی شویم دیگر جایی برای شیطان نخواهد ماند، شیطان قسم خورده است ما را فریب بدهد، خودش گفته است کسانی که مخلَص باشند را نمی‌توانم فریب بدهم، کسی که دستور خداوند را انجام نمی‌دهد و تبعیت از شیطان می‌کند در حقیقت مخلَص نیست.

کید شیطان ضعیف است، مانند تحریمها و فشارهای آمریکا

آیت الله مهدوی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، خاطرنشان کرد: کید شیطان ضعیف است، این عادت ما بر گناه است که نمی‌توانیم از شر گناه خلاص شویم، تکرار گناه موجب عادت به گناه می‌شود وگرنه مکر شیطان ضعیف است، آمریکا هم شیطان اکبر است و مکر او ضعیف است، تحریمهای آمریکا و توطئه‌ها و فشارهای آمریکا ضعیف و بی اثر است و قطعا به دست خودشان نابود خواهند شد و خواهیم دید که نظیر پیروزی‌ها در حلب چگونه آمریکا خوار و ذلیل خواهد شد و مجبور به شکست خواهد شد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شیطان ما را اجبار به گناه نمی‌کند، افزود: در روایتی ذکر شده است در قیامت جهنمی‌ها شیطان را عامل جهنمی شدن خود معرفی می‌کنند، شیطان به آنها می‌گوید من فقط دعوت کننده بودم، همانطور که خداوند شما را به حق دعوت کرده بود. دعوت کردن جبر به دنبال ندارد بلکه ما مختار در پذیرش هستیم، چه پذیرش گناه و فساد باشد چه پذیرش حق، در هر دو صورت دارای اختیار هستیم، شیطان گناه را برای ما زینت می‌دهد، یعنی مستقیم دعوت به گناه نمی‌کند بلکه توجیهی هم می‌آورد، در فتنه سال ۸۸ عده‌ای حضور خود در فتنه را توجیه هم می‌کردند، این کار افراد در حقیقت فریب دادن خودشان است، اگر اشتباه فهمیدی یا اشتباه به ما فهماندند متوجه نخواهیم شد در میدان دشمن هستیم، مدام بیانیه می‌دادند و رسانه‌های خارجی هم منتشر می‌کردند، اینها خودشان را فریب می‌دادند نه مردم را، مردم متوجه مسائل هستند.

باید کاری کنیم دشمن از ما بیزار شود

وی خاطرنشان کرد: باید کاری کنیم دشمن از ما بیزار شود و عصبانی باشد، اگر فهمیدیم خطا رفتیم باید نترسیم و سریع دور بزنیم و از مسیر خطا و گناه خارج شویم، یکی از کارهای شیطان ممانعت از توبه و بازگشتن از گناه است، باید برای فرار از گناه سریع و بدون اتلاف وقت عمل کرد، انسان باید فوری خدا را یاد کند و استغفار کند تا بتواند از گناه دور بماند، وعده توفیق توبه در آینده از شگردها و توطئه‌های شیطان است و نباید دچار غفلت شده و از این ترفند شیطان پیروی کنیم.

آیت الله مهدوی ادامه داد: مهمترین راهکارهای دور نگاه داشتن شیطان از انسان در روایات ذکر شده است، روزه گرفتن در صورت داشتن توانایی می‌تواند به خوبی بینی شیطان را به خاک بمالد، صدقه دادن کمر شیطان را می‌شکاند، عشق به خداوند از دیگر راهکارهای دور کردن شیطان از انسان است، حمایت کردن و کمک کردن در اعمال صالح و خداپسندانه نیز از راهکارهای دور کردن شیطان از انسان است که در روایت ذکر شده است ریشه و اصل شیطان را ساقط می‌کند، استغفار رگ گردن شیطان را قطع می‌کند به ویژه ذکر یونسیه ذکر بسیار خوبی است که در روایات بر این راهکارها تأکید شده است./201/1304/ب1

ارسال نظرات