۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۴۷۹۱۹۶
آیت الله علوی گرگانی:

تفقه در دین بزرگترین رسالت طلاب و روحانیان است

استاد درس خارج حوزه علمیه گفت: تفقه در دین و دستیابی به علم و کمال بالاترین وظیفه طلاب و روحانیان است.
آیت الله علوی گرگانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله سید محمدعلی علوی گرگانی در دیدار جمعی از طلاب مدرسه علمیه امام کاظم(ع) با اشاره به اهمیت تفقه و علم آموزی، گفت: هر چیزی که با زحمت و رنج کسب شود، ارزش بیشتری دارد و در علم و کمال هم همین موضوع حاکم است و کمال علمی به راحتی به دست نمی آید.

وی افزود: قرآن هم تفقه در دین را مورد توجه قرار داده و بیان کرده است که اثر فوق العاده آن به دلیل زحمت و سختی که در راه آن کشیده می شود، سبب رشد و کمال انسان می شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه راه علم آموزی و کمال را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: تأکید خدواند بر علم و تفقه، نشان دهنده اهمیت و عظمت این مسیر است و طلاب باید در این موضوع زحمت کشیده و به کمال دست یابند.

وی افزود: امام باقر(ع) که رشته فقه پویا به دست ایشان پایه گذاری شد و در جهان نمونه ندارد، در حدیثی می فرمایند که کمال انسانی در سه چیز نهفته است که مرحله اول آن تفقه در دین است که این موضوع نشان می دهد که فقه و تفقه در دین تا چه میزان اهمیت دارد که به فرموده امام(ع) در رأس امور قرار گرفته است.

آیت الله علوی گرگانی تفقه در دین و علم آموزی را برای طلاب یک ضرورت دانست و ابراز کرد: توجه به بحث فقه و تفقه در دین از ضرورت های حوزه و طلاب است و مرحله انذار و تبلیغ بعد از تفقه قرار دارد و طلاب ابتدا باید بار علمی خود را بالا ببرند و سپس به دنبال انتشار و ترویج این علوم الهی در جامعه باشند.

وی خاطرنشان کرد: پس از کسب علم و کمال علمی نباید در قم ماند و باید به شهرهای مختلف و مناطق متفاوت کشور رفت و منبرها را حفظ کرد، چرا که هدف رسالت پیامبران همین تبلیغ و انذار است و ما که در مسیر تبلیغ علوم دینی قرار داریم باید فقیه در دین باشیم و نگاهمان به این نباشد که شاید برخی مردم صحبت های ما را نپذیرند چرا که بسیاری از مردم مسیر تقوا را انتخاب می کنند و ما باید وظیفه تبلیغی خود را به بهترین نحو انجام دهیم و مسیر سعادت انسان ها را هموار کنیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به برخی از مشکلات در زندگی طلاب، اظهار کرد: شاید طلاب نسبت به طبقات دیگر جامعه در  شرایط سختی زندگی کنند اما نباید فراموش کرد که علما و بزرگان در زمان قدیم از حداقل امکانات هم بی بهره بوده اند و امکانات امروزی به مراتب بهتر از زمان قدیم است.

وی افزود: سفارش بنده این است که اگر با این سختی ها که در زندگی وجود دارد، طلاب زحمت علم آموزی را به خود بدهند، این مشکلات با شیرینی کمال علمی و تفقه جبران می شود.

آیت الله علوی گرگانی در پایان خاطرنشان کرد: در زندگی خود مراقب باشیم که دچار افراط و تفریط ها نشویم و در برابر مصیبت ها و مشکلات صبوری کنیم و اگر روزی ببینیم عمرمان گذشته و چیزی از کمالات علمی به دست نیاورده ایم، خسارت بزرگی را متحمل شده ایم./872/202/ص

ارسال نظرات