معلم افزایش دهنده بصیرت و تربیت است
به گزارش خبرگزاری رسا در اهواز، به نقل از پایگاه خبری مسحد آیت الله شفیعی، آیت الله سید علی شفیعی در مراسم تجلیل از استادان نمونه آموزشی، اساتید بازنشسته و گروه های آموزشی ممتاز دانشگاه شهید چمران اهواز که در سالن شهید مطهری دانشکده علوم این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: کار معلم تنها درس دادن نیست، بلکه او باید مربی باشد؛ معلم سوادآموز نیست، بلکه کسی است که باید عمل، تربیت، بصیرت و بینش شاگرد خود را افزایش دهد و تا حد ممکن او را به اوج برساند.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سابقه وزارت علوم، گفت: ابتدا وزارت معارف تشکیل شد و این وزارتخانه تغییرات نام زیادی داشت، اما همه نام های آن دال بر این است که در کشور فقط مسأله علمآموزی مطرح نیست. علمآموزی از تعلیم و تربیت آسان تر است، ولی از زمان قدیم علم تنها درس خواندن و بر استاد تلمذکردن نیست.
وی اظهارداشت: مکتب علمی چین که از عقاید کنفوسیوس نشأت گرفته است، نمیخواهد که مرد تنها برای آموختن علم به دنبال استاد برود، بلکه باید برای کسب علم سرنخ ها را دنبال کنیم تا به نتیجه مطلوبی که میخواهیم، برسیم.
آیتالله شفیعی تصریح کرد: در گذشته عقیده داشتند فردی که استادان بیشتری داشته باشد، دانشمندتر است. امام(ره) این دستورالعمل را قبول نداشتند. شهید مطهری نیز معتقد بودند که نیازی به استاد زیاد نیست، بلکه هر کس که استادان کمتری داشته باشد، نابغه تر است و بیشتر میتواند روی پای خود بایستد و ایشان آیت الله بروجردی را برای این حرف مثال میزد. کسانی بودهاند که استاد نادیده مجتهد شدند. مسأله علم، تعقل، فرزانگی و فرهیختگی، به مثابه جهاد است که به سادگی به دست نمیآید و به مراتب از تحصیل علم مشکل تر است.
وی عنوان داشت: ما بیش از آنچه معلم باشیم، باید مربی باشیم و عقل، هوش، تربیت و ذکاوت شاگردان را باید بالا ببریم. در وضع موجود سطح ما پایین است. بینش ها و سطح افکار مسلمانان باید ارتقا پیدا کند، زیرا به عنوان یک جامعه اسلامی باید در همه زمینه ها یک جامعه روشنفکر و روشن بین باشیم.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اسلام انسان سطح پایین نمیخواهد؛ انسان متفکر میخواهد. خداوند در قرآن دستور تقوا را به خردمندان (اولوالالباب) میدهد. باید تلاش کنیم تا جامعه خود را به جامعه برتر تبدیل کنیم. روشنفکری منافاتی با مسلمان بودن ندارد، باید روشنفکر اسلامی باشیم. ما در اصول دین مکلف به تعقل و اندیشمندی هستیم، اما در احکام و فروع دین باید مطیع باشیم؛ چرا که خداوند حکیم است و کار لغو و بیهوده نمیکند.
وی گفت: امروز به نام مسلمانی و تشیع کارهایی انجام میشود که به اسلام و تشیع ربطی ندارد و اگر این ها را حذف کنیم، سر سوزنی به اسلام و تشیع لطمه وارد نمیشود؛ بلکه به عظمت بهتری نیز میرسد. شیعه مذهبی است که مبانی آن از هر مذهب دیگری متقن تر است. کتاب های شیخ طوسی سطح بالایی از معارف را مطرح میکند؛ چرا سطح ما آن قدر پایین آمده است؟ البته این مسأله کم و بیش در دوران مختلف مطرح بوده است.
آیت الله شفیعی تأکید کرد: باید سطح افکار توسط معلمان واقعی ارتقا پیدا کند و جوان ما خوش فکر و خوش فهم باشد، اما مشکلات این راه زیاد هستند. گاهی سطح فکر برخی معلمان پایین است چنین فردی چطور میتواند سطح شاگردانش را بالا ببرد. باید جامعه را ساخت و متحول کرد تا معلم مناسبی باشیم.
وی گفت: اگر این هفته را هفته معلم می نامیم، نباید این کار تنها دکوری باشد. اگر این برنامه ها اثر علمی نداشته باشد، مانند مراسم خاطرهگویی میشود. خاطرهگویی وقتی ارزش و اهمیت دارد که بتوانیم از این خاطرات چیزی یاد بگیریم و به آن عمل کنیم. نباید هر حرفی را که زده میشود بپذیریم و هر چیزی را مقدس بدانیم. گاهی برخی چیزها را مقدس میدانیم؛ در حالی که هیچ قداستی ندارند.
آیت الله شفیعی خاطر نشان کرد: معنی اصلی کلمه معلم این است که اساتید دانشجویان با استعداد و با قابلیت خود را مناسب جامعه برین اسلامی پرورش دهند. ما نمیخواهیم جوانان ما روشنفکر غیرمسلمان شوند ما میگوییم اسلام و روشنفکری را میتوان با هم جمع بست./۱۰۱/۹۴۵۶/ب۱