۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱
کد خبر: ۵۰۲۰۰۸
آیت‌الله حائری شیرازی:

عصر کنونی دوران اعتراف علوم انسانی غربی به خطاهایش است

آیت‌الله حائری شیرازی علوم انسانی غرب را سراسر سراب دانست و گفت: غلط کرده‌اند کسانی که درصدد حذف دین و گرفتن بسته ‌آموزشی از غرب هستند، عصر کنونی دوران اعتراف علوم انسانی به خطاها و اشتباهاتش است.
آیت حائری شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی، نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری سه‎شنبه شب در مراسمی که به مناسبت ماه مبارک رمضان و به همت هیأت میثاق با شهدای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) در مسجد همین دانشگاه برگزار شد، گفت: انسان مؤمن در زندگی دنیوی با مصائب و مشکلات فراوانی رو به رو می‌شود اما هرگز آن دشواری‌ها و مصائب آرامش او را تحت الشعاع قرار نمی‌دهد که پریشان ‌شود.

وی افزود: دلیل آرامش درونی انسان مؤمن ناشی از آن است که به اعمال و کار خود اطمینان دارد و به هر میزان که سن او بالاتر می‌رود اطمینان و آرامش قلبی او نیز به مراتب افزایش می‌یابد و برعکس انسان کافر روز به روز مشوش‌تر و پریشان‌تر می‌شود.

آیت‌الله حائری شیرازی محکمات و متشابهات را مهمترین عامل افتراق این دو گروه دانست و بیان داشت: مسلمان محکمات و متشابهات را رعایت می‌کند، خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: ما آیاتی را فرستادیم که برخی محکم و برخی دیگر متشابه هستند انسان‌های بیمار به دنبال متشابهات می‌روند.

استاد اخلاق با بیان اینکه هابیل انسانی الهی و قابیل فردی گمراه بود، ابراز کرد: خداوند می‌فرماید «تلاوت کن داستان دو فرزند آدم را زمانی که دو قربانی عرضه کردند؛ زمانی که قربانی قابیل مورد قبول درگاه احدیت قرار نگرفت به هابیل عرضه داشت که من تو را خواهم کشت و این تهدید براساس متشابهات بود».

نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری تقدیرات را صورت مسأله و تصمیمات را حل مسأله دانست و گفت: قابیل پس از آنکه قربانی‌اش مورد قبول واقع نشد وظیفه داشت به محکمات الهی عمل کند، در حالی که به متشابهات روی آورد، دلیل او از تهدید برادر این بود که اگر تو نبودی این اتفاق رخ نمی‌داد بنابراین قابیل با تصمیم اشتباه راهش را از مسیر حق جدا کرد.

وی افزود: هابیل در مقابل قابیل چنین گفت که ای برادر خداوند قربانی متقین را می‎پذیرد اگر قربانی تو براساس تقوا بود به طور قطع قربانی تو مورد پذیرش خداوند متعال قرار می‌گرفت و این سخن هابیل از دسته محکمات است.

آیت‌الله حائری شیرازی ادامه داد: هابیل در زندگی خویش برای سؤال هایش پاسخ یافت و چنین گفت که اگر تو دستانت را بالا ببری و مرا به قتل برسانی من دست بلند نمی‌کنم که تو را بکشم چون من از خدا واهمه دارم؛ نتیجه این اظهارات تصمیم قابیل را برای کشتن برادر که به مرحله مرحله جدیت نرسیده بود حتمی کرد.

استاد اخلاق به قضیه آموزش دفن هابیل که با الهام گیری از کلاغ بود اشاره کرد و گفت: قابیل پندپذیر بود زیرا زمانی که نحوه خاک کردن جسد را از کلاغ یاد گرفت به ضعف خود پی برد و پشیمان شد و این قضیه بیانگر مغرور نبودن قابیل است، بنابراین در وجود قابیل انصاف وجود داشت.

وی افزود: عجله در بیان قابیل که من تو را می‌کشم و عجله در جواب دادن هابیل که من می‌خواهم خونم به گردن تو بیفتد، دلیل این قتل است، خداوند می‌فرماید: ما در تورات حکم کردیم که اگر کسی یک انسان بی گناه را بکشد گویا همه انسان‌های عالم را به قتل رسانده و اگر کسی انسانی را زنده کند گویی همه انسان‌ها را احیا کرده است.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: قابیل با قتل هابیل گویا همه انسان‌ها را به قتل رساند و اگر هابیل جان خود را نجات می‌داد ثواب نجات همه انسانها برای او ثبت می‌شد در حالی که چنین نشد برای مثال مطلبی را که هابیل به قابیل گفت ما امروز به آمریکا بگوییم که اگر تو ما را با تسلیحات نظامی بزنی، ما تو را نمی‌زیم؛ باید بدانیم که آمریکا به طور قطع کشور ما را با موشکهایش شخم خواهد زد.

نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در بخش اول هابیل براساس محکمات پاسخ داد اما پاسخ دومش از دایره متشابهات بود بنابراین همان مشکلی که قابیل داشت هابیل نیز داشت چرا که ضرر را از خود دفع نکرد در حالی که دفع ضرر امری عقلانی است.

آیت‌الله حائری شیرازی عنوان کرد: امروز کسانی که با غرور می‌گویند ما می‌خواهیم دنیا را بدون وجود دین اداره کنیم بر مبنای همان علوم انسانی بدون دین سخن می‌گویند، در این نوع از علوم انسانی جای محکمات و متشابهات جابجا شده است، امروز غرب در زمینه اقتصادی، مدیریتی، حقوقی و اخلاقی هر چه به انتها نزدیکتر می‌شود به نتایج ننگین و شرم آوری دست می‌یابد، این امر به خاطر علوم انسانی غربی است.

وی علوم انسانی غرب را سراسر سراب دانست و گفت: غلط کرده‌اند کسانی که درصدد حذف دین و گرفتن بسته ‌آموزشی از غرب هستند، در حال حاضر ما در دوره‌ای قرار گرفته‌ایم که علم به عملکرد خود اعتراف کند که نه تنها در علوم انسانی غربی هیچ مشکلی حل نشده بلکه متحمل اشتباهات و زیانهای فراوانی شده است.

این استاد اخلاق ادامه داد: اگر هابیل با پدرش درباره تهدید قابیل مشورت می‌کرد هرگز اظهار نظر سریع نمی‌کرد که به قتل برسد و این عمل او متشابهات بود که سبب شد روزگار او را سیاه کند چرا که قابیل قابل هدایت بود.

نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه قرآن سراسر علوم انسانی است، تصریح کرد: قرآن علوم انسانی را به صورت علمی بیان می‌کند اینکه هابیل می‌گوید تو دستت را بالا کنی من دستم را بالا نمیبرم سخن علمی نیست./813/۲۰۱/ب2

ارسال نظرات