۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۵۰۳۷۹۵
آیت الله سبحانی:

تروریست‌ها ابزار سیاسی برای انجام مقاصد دشمنان هستند

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به حادثه روز گذشته تهران گفت: این مکارگی و دزدی به تمام معنا است؛ این تروریست ها اگر مرد بودند، در میدان جهاد رو به رو می شدند.
آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی ظهر سیزدهم ماه مبارک رمضان در درس تفسیر سوره ملک که در مجمتع آموزش عالی فقه(حجتیه) قم برگزار شد، با اشاره به آیه 21 این سوره اظهار داشت: از این آیه دو برداشت می شود:

این مرجع تقلید تصریح کرد: «أَمَّن» خطاب به مشرکین است که گمان می کنند که روزی شان دست بت ها هستند؛ اما برخی از مفسرین این طور تفسیر می کنند که شما که خلاق متعال را لازم می دانید و همین که شما را روزی می دهد اگر روزیش را بازدارد، چه حالتی برای شما رخ می دهد؛ این خدا، خدای رازق است و نباید به غیر خدا پناه ببریم.

وی گفت: کافران دارای سه صفت اهل جدال، عاصی و سرکش و گریزان از حق هستند و قرآن با توجه به این سه آیه می فرماید «أَ فَمَن يَمْشىِ مُكِبًّا عَلىَ‏ وَجْهِهِ أَهْدَى أَمَّن يَمْشىِ سَوِيًّا عَلىَ‏ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيم»؛ یک انسانی روی سینه راه می رود و علاوه بر این مسیرش هم فراز و نشیب دارد و دارای پیچ است، اما انسانی را فرض کنید که راه همواری و مستقیمی دارد و راه می رود؛ اولی به هدف نمی رسد و راه دومی هموارتر است. می توان احتمال دیگر نسبت به این آیه داد که هر دو ایستاده اند؛ اما اینطور نیست که نفر اول رو به سینه راه برود، بلکه شاید سرش رو به پایین است و راه می رود به اطراف نگاه نمی کند و دیگری سرش بالا است و به اطراف نیز می نگرد.

حضرت آیت الله سبحانی اظهار داشت: مؤمن راهش مستقیم است و روی دلایل عقلی رفتار می کند؛ عقل می گوید که این نظام آفریده ای دارد و بشر به هدف نمی رسد بلکه معلم آسمانی بیاید و راه سعادت و شقاوت را نشان دهد؛ مؤمن معتقد به خداست و از نظم جهان به نظم خدا پی برده و خداوند انبیا را فرستاده تا راه سعادت را نشان دهند، اما کافران برنامه صحیحی و راه همواری ندارند و انواع و اقسام خداها را درست کرده اند. مؤمن می داند که از کجا آمده و به کجا می رود اما کافران برای این سؤالات که از کجا آمده و به کجا می روند و هدفتان از زندگی چیست، پاسخی ندارند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: قرآن در آیه بعدی می فرماید «قُلْ هُوَ الَّذِى أَنشَأَكمُ‏ْ وَ جَعَلَ لَكمُ‏ُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصَارَ وَ الْأَفِْدَةَ قَلِيلًا مَّا تَشْكُرُون»؛ خداوند به انسان سه چراغ سمع، ابصار و عقل داده است که خداوند در قیامت به کافران می فرماید که چرا به این ها پناه نمی بردید؟

وی ضمن بیان سؤالی مبنی بر این که چرا در آیات قرآن سمع بر ابصار مقدم آمده است؟ اظهار داشت: این معلوم می شود که بازده سمع بیش از ابصار است؛ صاحب تفسیر الکاشف از برخی اطبا نقل می کند که اگر صدها بچه با هم صدا کنند، مادر صدای بچه خود را متوجه می شود؛ اما اگر بخواهد با چشم، فرزند خود را در بین صدها بچه پیدا کند، به زودی نمی تواند پیدا کند.

این مرجع تقلید تصریح کرد: طبق گفته اطبا، وسیله ادراک اعصاب مغز است و پس چرا قرآن وسیله ادراک را به افئده نسبت می دهد؟ ابزار شناخت اعصاب است: این اعصاب وسیله اند و ابزار شناخت واقعی و وسیله اصلی برای ادراک، روح و نفس ناطقه انسان است و درک کرده و استدلال می کند و این اعصاب وسیله اند. وقتی که خبرهای خوش یا بد به انسان بدهند، اولین عضو قلب است که واکنش نشان می دهد، چرا که آثار روحی و روانی اولین بار در قلب ظاهر می شود، خداوند می فرماید « لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها».

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به حادثه روز گذشته در حرم امام راحل و مجلس شورای اسلامی گفت: در پایان این آیه آمده « قَلِيلًا مَّا تَشْكُرُون » معلوم می شود که در مقابل نعمت ها، انسانی باید شاکر باشد، بنابراین هنگامی که انسان ها بخواهند شکر را تعریف کنند، آن را در برابر نعمت به کار می برند. باید در این جمهوری اسلامی، بخاطر امنیت شکرگذار باشیم؛ به خاطر حادثه تروریستی روز گذشته در تهران، چند لحظه ناراحت شدیم؛ اما باید در برابر این امنیت خدا را سپاسگزار باشیم و بگوییم خدایا این امنیت را همیشه بر سر ما مستدام بدار.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم، تروریست ها را ابزار سیاسی خواند و خاطرنشان کرد: اینکه یک انسانی مخفیانه چند نفر را بکشد، کار مهمی نیست؛ مهم این است که در برابر انسان بیاید و بجنگد، این مکارگی و دزدی به تمام معنا است؛ این تروریست ها اگر مرد بودند، در میدان جهاد رو به رو می شدند؛ افرادی هستند که مغزشان را شست و شو داده اند و مغز ندارند و ابزار سیاسی شده اند تا مقاصد دشمنان را انجام دهند. این افراد در ماه رمضان به جهیم دوزخ منتهی می شوند که انسانی های بی گناهی را کشته اند./822/ ۲۰۲/ص

ارسال نظرات