چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سید مرتضی بختیاری، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در جمع کارکنان و کارگران صنایع چوب آستان قدس رضوی گفت: مجموعه شرکتها و کارخانجات تولیدی وابسته به آستان قدس رضوی بایستی تلاش کنند تا کیفی ترین محصول را تولید و عرضه کنند.
پنجمين محموله دربهاي شبستان حضرت زهرا(س) به نجف اشرف ارسال شد
وی گفت: تمام تلاش ما براین است که با توسعه زیرساختها و امکانات صنایع چوب در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال بتوانیم برای جمع بیشتری از جوانان عزیزمان فرصت اشتغال را فراهم آوریم.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: افتخار ساخت دربهای شبستان حضرت زهرا(س) برای مهندسان و کارگران خدوم این مجموعه باقی خواهد ماند و امیدواریم که ذخیره اخروی شما عزیزان باشد.
شایان ذکر است؛ ساخت تمام دربهای شبستان بزرگ حضرت زهرا(س) از سوی ستاد بازسازی عتبات عالیات بر عهده کارخانجات صنایع چوب آستان قدس رضوی قرار گرفته است.
ارائه تسهیلات پرداخت الکترونیکی حقوق موقوفه
فرزاد حسنی، مدیر املاک و اراضی یک مشهد با اشاره به ارائه تسهیلات پرداخت الکترونیکی حقوق موقوفه گفت: این خدمات در راستای رفاه حال مراجعه کنندگان و بمنظور تسریع در انجام امور اداری و ارتقاء خدمات ارائه شده به مستأجرین و مراجعه کنندگان در پروندههای مربوط به املاک و اراضی شهر مشهد در این مدیریت ارائه شده است.
فرزاد حسنی ادامه داد: با توجه به ضرورت استقرار فرآیندهای تکنولوژی اطلاعات (IT) در جهت چابک سازی در فرآیندها و خروج از ارائه خدمات به روش سنتی (کاغذی و دستی) و افزایش رضایت مندی مراجعه کنندگان، استفاده از دستگاه کارت خوان متصل به بانک اطلاعاتی نرم افزاری (اصطلاحاً P.O.S To PC) در این مدیریت مورد توجه قرار گرفت.
وی اضافه کرد: این تسهیلات نقش بسزایی در کاهش مراجعه به بانک عامل بمنظور پرداخت حقوق موقوفات و صدور فیش واریزی مربوطه و تسهیل و تسریع در انجام امور اداری، ایفاء میکند.
مدیر املاک و اراضی مشهد خاطرنشان کرد: با بررسی های صورت گرفته بر روی سیستم نرم افزاری املاک و اراضی شهر مشهد (موجود در معاونت املاک و اراضی آستان قدس رضوی) و برگزاری جلسات کارشناسی با مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی آستان قدس رضوی و موافقت مسئولان عالی رتبه و ارشد در این نهاد مقدس، مقرر شد با توجه به وجود نرم افزارهای لازم در این زمینه، اتصال دستگاه کارت خوان به این نرم افزارهای موجود در دستورکار مدیریت قرار گیرد.
وی بیان کرد: همه روزه شاهد حضور تعداد قابل توجهی از مستأجرین مرتبط با املاک و اراضی موقوفه در شهر مشهد (متعلق به آستان قدس رضوی) به این مدیریت برای پرداخت حقوق موقوفه (شامل: پراخت اجاره بهاء، تغییر نوع بهره برداری، حق تفکیک، حق نقشه و...) بوده که در روشهای قبلی (سنتی و کاغذی) مراجعه کنندگان برای پرداخت حقوق موقوفه، ناچار به مراجعه به بانک عامل بودند.
حسنی با بیان اینکه روش پرداخت الکترونیکی حقوق موقوفه کمک شایانی به کاهش مراجعات به بانک عامل و تسریع در انجام امور داشته است، گفت: تکریم ارباب رجوع، صرفه جویی در مصرف کاغذ، جلوگیری از اتلاف وقت و زمان مراجعه کنندگان، تسریع و تسهیل در پرداخت الکترونیکی و... از دیگر مزایا و محاسن ارائه این تسهیلات به شمار میآید.
وی با اشاره به اینکه ارائه این تسهیلات و امکانات از اول تیرماه سال جاری و بعد از موافقت مدیران مربوط در محل اداره اراضی مشهد از واحدهای تابعه معاونت املاک و اراضی آستان قدس رضوی (واقع در سازمان مرکزی این نهاد مقدس در چهارراه شهدا) ارائه شده است تأکید کرد: بررسی ها نشان دهنده استقبال مستأجران و مراجعه کنندگان از خدمات و تسهیلات ارائه شده بوده و امیدواریم در آینده بتوانیم خدمات و تسهیلات دیگری در جهت رفاه حال مراجعه کنندگان گرامی در این زمینه ارائه کنیم.
مدیر املاک و اراضی مشهد متذکر شد: در تسهیلات الکترونیکی ارائه شده، به محض پرداخت الکترونیکی (توسط کارتهای بانکی متصل به سیستم شتاب) از سوی مراجعه کنندگان، اطلاعات مالی مربوطه در بانکهای اطلاعاتی نرم افزاری موجود در سیستمهای املاک و اراضی این مدیریت در کمترین وقت و زمان ممکن قرار گرفته که به نوبه خود از سرعت عمل و دقت خاصی نیز برخوردار بوده و باعث افزایش نظارت کاربردی در موضوع وصول حقوق موقوفات خواهد شد.
حسنی در تشریح خصوصیات ارائه تسهیلات پرداخت الکترونیکی عنوان کرد: امنیت، صحت، سرعت عمل و اعتماد و اطمینان در این گونه تسهیلات از قابلیت مطلوبی برخوردار است زیرا که صحت سنجی و راستی آزمایی انجام شده در این زمینه، موید مقبولیت روش کار و طراحی انجام گرفته در این طرح میباشد.
وی یادآور شد: تهیه نسخه پشتیبان بمنظور افزایش امنیت اجرای این طرح و بررسیهای روزانه کارشناسان بخش وصول حقوق موقوفه دراین مدیریت نسبت به دریافت استعلام مربوطه از بانک عامل به دو روش مراجعه حضوری و مستقیم به بانک و دریافت پرینت واریزیهای مربوطه و دریافت اطلاعات ثبت شده در نرم افزار رایانهای مربوطه و مقایسه با یکدیگر و روش دوم یعنی مراجعه الکترونیکی به درگاه اینترنتی بانک عامل جهت اخذ استعلام از واریزیهای مربوط و مقایسه با اطلاعات درج شده در نرم افزار موجود از دیگر پیشبینیهای انجام شده در اجرا و کنترل این طرح میباشد.
مدیر املاک و اراضی مشهد تأکید کرد: از تاریخ اجرای این طرح تاکنون حتی یک مورد اختلاف در پرداخت حقوق موقوفه از سوی مراجعه کنندگان و ثبت اطلاعات در سیستم نرم افزاری مورد نظر، وجود نداشته است و بررسی های به عمل آمده، حاکی از صحت و درستی کار در ارایه این تسهیلات می باشد.
حسنی ادامه داد: از دیگر طرح های آتی توسعه فناوری در این حوزه، ایجاد امکان پرداخت اینترنتی حقوقات، بدون مراجعه حضوری و نیز ایجاد فرآیند طراحی سامانه ثبت درخواست مستأجرین آستان قدس رضوی از دفاتر اسناد رسمی در بستر وب است که با این فرآیند مراجعه ارباب رجوعان جهت تجدید اجاره و نقل و انتقال اسناد اجاره از پنج مرحله مراجعه حضوری به یک مرحله کاهش می یابد که این مهم در دست اقدام است.
قرارگاه رسانه ای «معین الضعفا» تشکیل شد
در ایام دهه کرامت رضوی قرارگاه رسانهای معین الضعفاء با هدف پوشش رسانهای ویژه برنامههای ویژه دهه کرامت حرم مطهر رضوی برای دومین سال متوالی تشکیل شد.
این قرارگاه با رسالت استفاده حداکثری از ظرفیتهای رسانهای داخلی و خارجی برای پوشش فعالیتهای خدام بارگاه علی بن موسی الرضا(ع) که در اقصی نقاط کشور پراکنده شده تشکیل شده است.
این قرارگاه که با محوریت اداره کل روابط عمومی و امور رسانهای آستان قدس رضوی شروع به کار کرده است، میزبان 57 شبکه خارجی از 12 کشور اسلامی دنیاست و در حال حاضر با همکاری صدا و سیما، پذیرای شبکههای ملی نیز هست.
شایان ذکر است؛ استودیوی تازه تاسیس امام رضا(ع) به همراه استودیوهای پشتیبان در صحنهای آزادی و جامع رضوی به صورت شبانهروزی در اختیار شبکههای ملی و فراملی قرار خواهد گرفت و تمام تجهیزات لازم برای پشتیبانی فنی رسانهها آماده شده است./۸۶۴/ت۳۰۳/ب۱